Miltal på skoter. ( Ej vetenskapligt snitt )

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Då jag ofta tänkt på att skotrar oavsett årsmodell, sällan gått över 1000mil.
Så med för mycket tid att spendera på dumma saker så satte jag mig på blocket och börja räkna snitt.

Inte tagit nån speciell modell utan bara gått efter år. Snittet är räknat på 10 skotrar. Skotrar som gått lite eller extremt mycket för årsmodell är inte räknade.

Årmodell och snitt
2008 - 246mil
2007 - 365mil
2006 - 427mil
2005 - 554mil
2000 - 888mil
1995 - 883mil

Att notera i detta icke vetenskapliga snitt är att årsmodell -00 har gått 5 mil längre än dom från -95. Och att snitt per åren -08 till -05 är 398 mil. sen kör man bara i snitt 329 mil dom tio åren mellan -05 till -95. Märkligt :hmmmm:

Mvh patrik

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ja, dom flesta drar väl ur eller ställer tillbaka mätarna på äldre maskiner, om dom inte gått sönder och ägaren inte lagat den.

För jag kan hålla med om att det inte är ofta man ser en skoter som gått över 1000 mil. Är skoter då 5 år gammal så är ju inte 200 mil per vinter spec mycke.

Jag körde endast på helgerna plus några fjällsvängar förra vintern, och min hade gått 300 mil när vintern var slut.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
5
16
Dvärsätt, Sweden
nu kan man väl iofs tänka sig att avverka mer mil på en modern bekväm skoter, äldre skotrar kör man inte lika gärna långt med.
själv har jag en ET 250-80, Vmax 700-99 och en -08:as 4 taktare och dom har alla gått 800-1000 mil.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Även så tror jag att hur vintern ser ut kan ha en viss betydelse på miltalen för en skoter sett på årsbasis.
En vinter där snön kommer sent, eller inte alls !
Eller att det som t.ex. i år, är väldigt kallt under julhelgen.
Påsken blir kanske bara skit, mao. skitväder.
Allt detta gör att det sammantaget körs mindre skoter detta år.

Omvänt snön kommer tidigt oh milt väder under jul- & nyårshelgerna, och påsken erbjuder kalasväder, då körs det nog betydligt mer snöskoter.

Allt detta kan även i regel utläsas i olyckstatistiken. Vart det någon dödsolycka på snöskotern under December ?

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
en äldre maskin med sämmre komfort kör du inte lika gärna många mil med som en ny, sen ser man på 4-taktarna eller sdi så har dom oftast gått mer än en förgasar motor som slukar mer:)

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Ja detta är ju inte ett vetanskapligt framtaget snitt så absolut att det finns mycket fel och brister. Jag har själv en skoter från mitten av 90-talet och jag körde över 130 mil ifjol, och då ska man tänka på att jag köpte den mitt i säsongen, jobbar heltid och har en son varannan vecka som är för liten för skoter.

Också en tanke.
Min hade gått runt 890mil när jag köpte den. En bekant köpte en -01:as skoter igår och den hade gått just över 850mil.

Min bror har köpt en skoter som har gått 1400mil men som är i toppskick. Men när man säger 1400 så tycker alla det är så långt, men är det? Kanske är så att det är riktigt lite mil på en ärlig mätare. Hans är en 92:a

Skulle va roligt att veta hur många ggr tex min mätare blivit skruvad tillbaka under 1000mil ( Om nån, behöver ju inte va så men mycket pekar på det i detta icke vetenskapliga snitt )

Mvh patrik