Polaris rxl 650

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Tjena, letar en skoter att köpa och har funderat på polaris rxl 650. Vad jag har hört så är det ca 110hk idom? Är även sugen på en xcr, indy 500 eller en ultra. Vad är skillnaden. Som jag har hört ska 500 ha ca 70+hk? En xcr ha ca 96hk fast med samma chassi som en 500 så dom väger lika mycket. Å en ultra vet jag inte. Är det 680cc? Hur många hästr och är dom tyngre eller lättare än en tex. 500.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Finns ju även Storm...mest motor med det chassit du verkar va intresserad av. Brukar ju inte skilja mycket i pris heller ...men i bränsle blir de lite annat. Ultran har jag hört mycket gott om, går ganska bra och verkar vara en riktig slitvarg.

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
är ute efter både chassi och motor. Denn ska givetvis gå bra och orka men inte vara föör klumpig. En rxl 650 går ju bra men dom är ju lite klumpigare sen har jag hört att dom är en gammal 3 cyl modell som lät kan gå sönder om dom inte är nyrenoverad. En 5oo är ju lättare men lite lite motor kanske. En xcr eller vad dom heter ska ha ungefär 96 hästar? Stämmer det? Och ska väga mindre än en 650. Dom är väll 600 cc från -96 och framåt? Är de en 2 cyl?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
xcr har en trippel motor, samma motor som i xlt, dvs xtra-light-triple så dom väger inte mer än en två cylindrig skulle jag nog våga säga...

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
xcr har en trippel motor, samma motor som i xlt, dvs xtra-light-triple så dom väger inte mer än en två cylindrig skulle jag nog våga säga...
Okej, så en xlt och en xcr är i princip samma sak. Alltså samma motorstorlekar?? Läste att en xcr är på 580cc fram tills -96 där dom borrades till 600cc med ca 96 hk, stämmer det?? I så fall skiljer det ca 10hk mellan en xcr och en rxl 650 fast 650 väger ju mer.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
häng inte upp dig på några hk hit och dit....3cylindrar har ett härligare ljud än en 2cylindrig...men drar oftast lite mer bränsle och är normalt sätt några kilon tyngre. xcr är ju en nyare skoter än rxl..tror det är bättre boggi på xcr, och är det det så är valet enkelt.

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
häng inte upp dig på några hk hit och dit....3cylindrar har ett härligare ljud än en 2cylindrig...men drar oftast lite mer bränsle och är normalt sätt några kilon tyngre. xcr är ju en nyare skoter än rxl..tror det är bättre boggi på xcr, och är det det så är valet enkelt.
okej, men har xcr och xlt samma motorer. Det vill säga har båda två den där 580cc som blev upp borrad till 600cc -96 med 96 hk.???

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
ja xlt fanns med både 580 och 600, 600an är tåligare än 580in då vevaxeln har lätt för att gå av på dessa

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Satsa inte på nån Rxl 650 om du inte är sugen på att meka! Skotern har en tendens att skära p.g.a att insprutningen ballar ur. Nånting med luftmassemätarna att göra har jag för mig.
Vet att två kompisar vars Rxl 650 har skurit 7 gånger respektive 2 gånger p.g.a av strul med insprutningen.

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
62
kiruna
Satsa inte på nån Rxl 650 om du inte är sugen på att meka! Skotern har en tendens att skära p.g.a att insprutningen ballar ur. Nånting med luftmassemätarna att göra har jag för mig.
Vet att två kompisar vars Rxl 650 har skurit 7 gånger respektive 2 gånger p.g.a av strul med insprutningen.
Finns inte luftmassamätare på RXL...

Reactions: Edvards

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
brukar inte dom där äldre polaris tripplarna skära stup i kvarten?? vet en kompis som har en storm som har skurit men den är nog trimmad. men vad jag har hört så brukar dom skära

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Finns inte luftmassamätare på RXL...
Okej, då tar jag tillbaks det:tape:

Volvolarsa: Okej, aldrig hört talas om att det är packboxarna som far.:hmmmm: I dem flesta fall i min närhet har det vart nått med Efi:n eller bensinpumpen som gjort att de racklar.

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
650 motorn är ingen höjdarmotor, vad jag vet så skär den ihop eller varmnyper på cylindern längst mot variatorn pga. dålig kylning?! de två andra cylindrarna snor allt vatten så att den tredje inte hinner med att få lika mkt? Någon som vet den exakta orsaken till skärningar på 650 motorn!? det är då inte efin som gör det, den strular mest bara pga usas fina elektroniksammansättning..

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
dom orsaker jag har märkt på dom jag har haft är dålig packbox variator sidan lätt att kolla med lite startgas.. och det lilla vita oljefiltret på slangen till pumpen brukar aldrig bytas men ett tips gör det annars får ni samma igen.. sen det tredje är att rxl:ns cylindrar har en tendens att bli ovala runt 600 mil så det är dags för en borrning.. och om man her dit trippel pipor och inte bestyckar variatorn så den fortfarande varvar 8000 +-200 så knäcker du vevaxeln..