Erfarenheter av olika styrhöjare?

LindbladareN

Medlem
30 nov 2009
10
0
1
Västmanlänning
Hej, är ny på detta forum. :)

Har en ski doo mxz 600 sdi -05 och har lite funderingar. En orginalmonterad 115mm sitter på nu och vill ha en högre. Tänker köpa mig en orginal 165mm eller 205mm. Frågan är bara vad som passar bäst, har aldrig bytt förut och har inget att jämföra med. Rädd för att 165 blir för lågt och 205 för högt. Är 180cm lång själv... Jag tänker inte byta till fatbar eller liknande utan byta till en högre orginal styrhöjare.

Tacksam om ni kan dela med er av vad ni har för höjd och vad som kan passa bäst. Visa gärna med bilder!!! :)

Mvh Johan

Mich

Aktiv medlem
8 jan 2005
98
0
6
Umeå
Hej
Har en renegade 06 som hade 115mm styrhöjare men bytte till 130mm det blev en mycket bra förändring. det passar till all typ av körning, jag är 183cm

LindbladareN

Medlem
30 nov 2009
10
0
1
Västmanlänning
Hej
Har en renegade 06 som hade 115mm styrhöjare men bytte till 130mm det blev en mycket bra förändring. det passar till all typ av körning, jag är 183cm
Det var ingen stor förändring. Men som sagt så har jag ingen tidigare erfarenhet av hur mkt man bör höja.. :hmmmm2: Med andra ord kanske en 165mm räcker??:)

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Ta loss styret och känn efter hur du vill ha det, sen mätar du, sen vet du hur lång den nya höjjaren bör vara.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
som nestander säger..ta lös styret från höjaren.. lyft upp de så mkt som du tkr är skönt för dig..sen mäter du hur mkt högre du måste ha...kom ihåg att man mäter i underkant av hålet för styret på vissa höjare.. och hade jag varit dig..köp en BRP originalhöjare.klart snyggast..:)

LindbladareN

Medlem
30 nov 2009
10
0
1
Västmanlänning
som nestander säger..ta lös styret från höjaren.. lyft upp de så mkt som du tkr är skönt för dig..sen mäter du hur mkt högre du måste ha...kom ihåg att man mäter i underkant av hålet för styret på vissa höjare.. och hade jag varit dig..köp en BRP originalhöjare.klart snyggast..:)
Okej, tackar. Tog bort styret precis och prövade det ni har sagt. Ska beställa en 205mm BRP orginal nu, det blir nog bra!! :biggrin1:

Tack för svaren! :)

simonjonsson

Medlem
15 okt 2009
14
0
1
Jävre
Hej!

Jag har en Freestyle Backcountry 550 -09 som jag förra veckan satt en 20,5 cm BRP orginalhöjare på. Bytte också styre till ett rakt. Förut var det ett RF-styre som påminner mer om ett HD-styre. Känns riktigt bra tycker jag. Var tvungen att köpa en Fly-adapter också. Så här blev det:

Annars håller jag med om att pröva sig fram. Jag gillar BRP orginalhöjare eftersom det är lätt att gömma kablarna i den.

Simon

Last edited:

LindbladareN

Medlem
30 nov 2009
10
0
1
Västmanlänning
Tack för svaret och bilderna "simonjonsson". Bestämt mig för en 205mm BRP original nu. Efter montering slänger jag upp några bilder och visar hur det blev. :)

// Johan