600rs big bore kit

fuland

Aktiv medlem
13 feb 2007
80
0
6
sthm
ska slänga in ett bigbore kit i min skoter en 600rs -08
har borrat upp mina cylindrar lämna in dom för omnikasilning samt fixa fram ett par kolvar som passar.
80.25mm är dom.

allt är lugnt så långt det enda som bekymrar mig lite är hur mycket jag ska svarva mina förbränningsrum.
dom är som sagt orginal från min 600.
någon som kan sånt där ?

tänkte det är lätt att fråga här istället för att ringa till usa och försöka med sin SvElska.

B

Biosteel

om du funderade på att ringa till usa är det nog ingen dum idé.

översätt och skriv först ner vad du vill ha sagt och tänk efter samt prata lungt så skulle det lösa sig.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
ska slänga in ett bigbore kit i min skoter en 600rs -08
har borrat upp mina cylindrar lämna in dom för omnikasilning samt fixa fram ett par kolvar som passar.
80.25mm är dom.

allt är lugnt så långt det enda som bekymrar mig lite är hur mycket jag ska svarva mina förbränningsrum.
dom är som sagt orginal från min 600.
någon som kan sånt där ?

tänkte det är lätt att fråga här istället för att ringa till usa och försöka med sin SvElska.
Eller så kollar du med Boost III eller Dynomite här på forumet om de kan hjälpa dig, dom kan sannolikt det där.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
890
113
Kramfors
Hur många mm större är den borrad?
Det beror på hur toppen ser ut.....Det kan tänkas att du får svarva ur toppen lika mycket som borret,,,på Bredden,,,Annars kan det bli en kant runt om så att säga..Jag måste se en bild på förbränningsrummet för att säket säga..

.Men du får inte bara montera och changsa för det..MÅSTE kollas upp..!!

Försök ta reda på org kompförhållande Det statiska,"",kan "ligga runt 11,8-1?
Det dumma är att fabrikamnterna orfast bara anger det dynamiska förhållandet och det kan jag inte utgå från......för att veta spik gränsen...

Varför jag frågar detta är för att större borr ger ökat kompförhållande rakt av,,,,,sååå ligger den nära gränsen för spik org kan den börja spika vid större uppborrning....!!!! Och då krävs endera toppurfräsning,,eller cylinderfots packning mod tjockare,,,

Nu gissar jag att den ligger safe även för ett uppborr,,,typ lågt i kompförhållande org,,på ditt nuvarade borr bör/ du inte överstiga 12,5-1 ivf för där har du en spik gräns på 95okt,,,Hellst lägre om du inte har full koll på spikning låter,,, typ 12-1 är ännu säkrare.. menn kör altid max oktan macken har där du/ni tankar för bästa spiokskydd och kyligare gång.....

Klart säkraste sättet att garantera sig från för högt kompförhållande och därmed spikning som snabbt äter hål i kolven är att själv mäta upp kompförhållandet sedan du skruvat ihop allt.

Säg bara till så beskriver jag uppmätnings förfaradet,,,är snorenkelt bara du skaffar fram en miniräknare,,,ett ml mått,, och 2 taktsolja och viktigast av allt en blompinne :D

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
890
113
Kramfors
Jo glömde det viktigaste..... Ta ett flertal bilder så man ser förbränningsrummet tydligt,,,,gärna någon blid lite snett från sidan,,,aaaaöööö ta ett gäng bilder bara hur som helst från alla vinklar så kan jag rita o förklara hur man måste svarva ,,,Hum jag ska se om jag själv har någon bild att rita på?????? Återkommer

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
890
113
Kramfors
NU HAR JAG ÅTERKOMMIT..HE HE..

Nu vet jag inte om din topp är exakt som min tc topp men förmodligen är den rätt lika......eller helt plan,, Men ungefär samma princip gäller,,, kanten ///steget på ca 1,5mm man ser runt denna topp är exakt lika som borret,,,dvs kolven går upp förbi cylinderns högsta punkt och in i topp lite,,,,,,,kallat klämspalt,,,,,

Därför måste man svarva denna kant lika bred som nya borret annars slår kolven i där Men tyvärr kommer ett moment till,,man får ju inte bara bredda så och lämna så....man måste även svarva hela den lutande Sguiisbandet ända ut till nya borret...Måste ju se lika ut som det gör nu fast bredare bara, Så det är en hel del matrial som ska flyttas på.. Och man måste hålla exakt samma graders lutning som org squishband.... Lämna bort om osäker

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Kan bli lite extra krångligt på rs:en när de har lösa förbrännings rum. Om borren överstiger diam på det lösa förb. rummet.

fuland

Aktiv medlem
13 feb 2007
80
0
6
sthm
det är lösa förbränningsrum ja.
ska ta och kolla imorgon om dom går att fräsa till.
annars får jag beställa dom från andra sidan.
hade dock vela få bort allt så fort som möjligt.

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
om det ser lika ut som på 440n ungefär så är det inget problem, de lösa förbränningsrummen tätar mot oringen som ligger i ett spår runt loppet på cylindern/fodret så det räcker till å blir över