Öhlinare slut?

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Hej! Har en öhlin dämpare som jag misstänker att den är slut det är så att jag själv kan trycka ihop dämparen enda till botten och sen åker den ut väldigt väldigt sakta. Är den slut eller är det tänkt att den ska vara så?

Är den bakre dämparen som sitter på boggien (Polaris rxl). Ska även tillägga att det är en gasdämpare utan fjäder altså. Tacksam för snabba/bra svar.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
den är inte slut...det där är ett tecken på att dämparen fungerar..de man ska tänka på är att de inte är dämparen som håller upp skotern (alltså därför man kan trycka ihop den osv)...
det är fjädern som håller upp skotern

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.635
480
83
Malå/Adak
Låter ungefär som det ska vara, i teorin ska det inte krävas någon kraft alls för att trycka ihop en dämpare om man bara trycker tillräckligt sakta. I praktiken så orsakar det inre gastrycket ett motstånd som finns, (och ökar något under ihopfjädringen), oavsett hur sakta man trycker.

En dämpare ska verka som en broms till fjädern och har alltså ingeting med att bära last att göra, det är fjäderns uppgift.

Är du osäker på skicket så lämna in dämparen på service, kostar ca en femhundring för att få olja och gas utbytt, hittar servicekillen några fel så något måste bytas så blir det dyrare

Edit: nån hann före men jag håller alltså med =)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nepp.han skrev att han kan trycka ihop sin dämpare för hand..inte att han kunde trycka ihop sin boggi för hand:)....

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag har då inte varit med om någon gas dämpare som gått att trycka ihop för hand som inte varit sprängd. Så den är mest troligt slut.

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
om den har gått mer än 150-200 mil sen renovering så är det värt att byta olja i den hur som helst!

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
som sagt som dom adra har skrivit så ska dom inte vara som en fjäder, dämparen ska stoppa så de inte blir som om du kör på en studsmatta.

på min förra skoter så var dämparen slut och boggifjädrara nya. och i varjegupp som tryckte ihop guppig så stutsade jag upp från dynan, och de är ett tecken på att den är slut.

Och på dom nya skotrarna så har du fjädern och dämparen i samma "dämpare" eller vad man ska säga.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Jag har då inte varit med om någon gas dämpare som gått att trycka ihop för hand som inte varit sprängd. Så den är mest troligt slut.

ALLA gasdämpare har funkat så för mig...nya som gamla..

de är dock ingen lätt match att trycka ihop dom..oljan är trög..
så jag kan helt säkert säga att den INTE är slut.. men skadar ju inte å byta gas och olja i den..

edit: dämpare och fjäder i samma? så vitt ja vet så har dom flesta skotrar fortfarande fjädrar i boggin? de som är att foxfloat fram har inge fjädrar då dom jobbar med lufttryck...
Ryde FX har oxå kommit med en sådan dämpare..därför finns de inga fjädrar..men så länge de är gasdämpare så har ja ALDRIG hört att en dämpare funkar som både dämpare och fjäder.

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Hej! Har en öhlin dämpare som jag misstänker att den är slut det är så att jag själv kan trycka ihop dämparen enda till botten och sen åker den ut väldigt väldigt sakta. Är den slut eller är det tänkt att den ska vara så?

Är den bakre dämparen som sitter på boggien (Polaris rxl). Ska även tillägga att det är en gasdämpare utan fjäder altså. Tacksam för snabba/bra svar.

Går att göra med flesta normala gasstötdämpare. Med grova dämpare och hårdare chimsning blir det
tuffare, om man inte heter Magnus Samuelsson förstås. Brukar även gå att höra när dämparen är i behov av renovering.
Mycket bubblande och pysande är ett tecken på olja med hög vattenhalt.
Kan visa sig med en ryckig kompression också.

Normalt sett så ska en Öhlinare klara ca 500 mil innan renovering behövs.
Då utgår jag från en normal ledkörning. Och inget kontinuerligt ledpiskande!

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.635
480
83
Malå/Adak
Nästan alla dämpare har bleedhål i kolvarna vilket gör att dom går att trycka ihop. (saknar dom bleedhål så måste man trycka så hårt att chimspaketet börjar öppna och då är det snudd på omöjligt för hand).
Även med bleedhål så brukar det gå rätt tungt för att bleedhålen är i regel väldigt små, så jag brukar sätta dom mot golvet och trycka/hänga på dom med "hela" kroppsvikten.

Det där snacket med Gasdämpare/oljedämpare håller f.ö på att vara föråldrat, finns mig veterligt inga dämpare på nån maskin som ens låtsas ha fjädring som inte är gasladdade nuförtiden, dom billiga är däremot inte omchimsningsbara/renoveringsbara

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Okej. Tack för alla svar. var även ner en sväng till maskin AB där dom har en kille som är snuskit duktig på skotrar och han sa när han kände på dämparen att det var väldigt svårt att säga men han rekommenderade att byta olja i den vilket man tydligen ska göra varje år.

Men om denna öhlinare går att trycka ihop som vilken annan dämpare somhelst vad är skillnaden på just denna variant av dämpare med någon annan i billigare prisklasser för öhlinare är ju svindyra.