Någon som vet vad det här är för slutburk ?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Ja som topic, sitter en slutburk på skoter men vet inte vilket märke, eller "modell", skotern är en pro x2800

sen en annnan sak om nån vet, bakom motorn på chassiet sitter de som en "ställskruv" med en gummiplopp på, för att "ta emot" motorn, någon som vet cirka mått på hur mycket de ska vara emellan motorn och gummit ?

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Ser ut som en MBRP burk!
På min XR 800 ligger den justemot, vet inte riktigt hur pass nära den ska sitta men.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Den där gummipluppen, det är inte ett momentstopp du menar? Ser inte riktigt på bilden.
Den ska ligga an mot motorn, men motorn bör oxå vara linjerad innan man justerar momentstoppet.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Den där gummipluppen, det är inte ett momentstopp du menar? Ser inte riktigt på bilden.
Den ska ligga an mot motorn, men motorn bör oxå vara linjerad innan man justerar momentstoppet.
Nej har inte gummi'stödet' med på bild. Har bytt motorkuddar monterat dem enligt original "märkena"som fanns efter brickorna. Nåt bra tips på linjera motorn ? Kolla så den står rakt alltså, aldrig gjort det förut men det ser rakt ut iallafall!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
den ska sitta emot motorn.. de är för att motorn ej ska röra sig vid gaspådrag..
dock ska du linjera motorn först:) det finns mått för just din maskin.gå till din handlare å låna sån dära linjeringsmåttverktyg:)

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Som sagt den där gummipluppen kallas tourqe-arm på engelska, momentstopp låter som ett hyfsat logiskt svenskt ord :)
Ska som de andra redan sagt ligga direkt mot motorn för att förhindra att den vrider på sig vid gaspådrag. Vad som kan vara bra att förtydliga även om det är ganska logiskt är att ju mer motorn och således även primären vrider sig desto mer sliter du på remmen... Så om du linjerar variatorerna samt ser till att motorn sitter stumt förlänger du livet på remmen :)

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Okej ! vad gör man när man "Linjerar motorn" låter ganska dumt men vad gör man ? som de låter förstår jag... måste man ha nått speciellt verktyg eller ?

edit : nån som vett vad måttet ska vara ????

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Sv: MBRP

Joooo, Det dära är nog en MBRP slutburk....
I alla fall väldigt väldigt lik.

.
Okej tack då är jag på det säkra med det iafl !;)
Skruvade fast momentstoppet idag så den tar i motorn, men ingen som har nån aning på "linjerings-måtten" ?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Linjerade mitt med ögonmått jag. Gick inte en enda rem för mig på hela säsongen.
Utom den jag grillade när bromsen havererade.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön

Okej tack då är jag på det säkra med det iafl !;)
Skruvade fast momentstoppet idag så den tar i motorn, men ingen som har nån aning på "linjerings-måtten" ?
Med linjeringen, eller ja iaf vad jag menar med linjering är att se till så att primären och sekundären ligger i linje med varandra, alltså så att remmen ligger i mitten på båda sekundärerna och inte slits/dras ojämt åt något håll...

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna

Med linjeringen, eller ja iaf vad jag menar med linjering är att se till så att primären och sekundären ligger i linje med varandra, alltså så att remmen ligger i mitten på båda sekundärerna och inte slits/dras ojämt åt något håll...

hur pass ska skivorna ligga jäms med varran? tänkte då mest på polaris IQ... har ju mitt gamla momentstag längst fram som man justerar linjeringen med så kanske bara funkar att sätta dit de istället så får ja rätt? är ju ändå samma block jag har:)..