Hej skoterleden, satir 7000 påväg

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag vill ha ändring här på snowmobile.se, och jag är skeptisk till att jag får bra tillräcklig respons ifall jag bara skickar ett PM till ... ja jag vet inte ens vem jag ska fråga.. någon som jag tror skulle kunna vara någorlunda ansvarig för just forumet...
Jag har inte forskat så mkt, så jag ska kanske skylla migsjälv om jag inte vet vem de e som är ansvarig for forumets trådar.

Varför skickar jag inte ett PM till någon av moderatorerna här?
Jag tror inte de har någon som helst rätt att fatta beslut förutom att de ska upprätthålla de regler som redan finns. Därför så ska kommer inte denna tråden att låsas, för jag bryter väll inga regler?
Alltså så kommer en vettig diskussion kunna föras här om varför de bör få finnas en köp/sälj del här på forumet. För man får väll skriva öppna brev, man får väll fråga?
Och eftersom vi alla håller denna tråden ren och fin från påhopp så finns inga orsaker att låsa den heller. SÅ alla som läser och skriver här, ta en tanke innan ni skriver. Annars så kommer den att låsas och ingen får skriva sin åsikt.

Min uppfattning har haft många år på sig att bildas, jag har varit medlem här på snowmobile länge. Och jag har varit passivt aktiv här helatiden, försökt att svara bara då jag vet eller kan bidra med någonting vettigt. Och jag måste säga att jag är grymt less på +7000inlägg från folk som har varit här 1,5år. de e inte siffran 7000+ som stör mig, utan att 6900 av posterna är så värdelösa. Men de e en annan sak som vi inte ska diskutera här..
Men till saken, jag har alltid tyckt att detta är ett bra forum. Innehållet som har skrivits här av användarna har ju sviktat fram och tillbaka, och jag vet att de numera finns "rapporterainlägg" knappar, men jag hatar faktiskt att de ens måste finnas.. Nu kom jag av mig igen..

Vi forumanvändare är väll vad snowmobile´s forum finns till för eller hur?
..eller är vi bara här för att titta på reklamen som finns på förstasidan, reklamen som ni får betalt för?

Äre de att ni inte tjänar pengar på oss??
Är vi jobbiga?
Ska vi be om ursäkt för att vi gnäller?
Har jag gått för långt nu när jag skriver detta brevet öppet?


Och de verkar ju som att många av oss vill kunna använda en avdelning på detta underbara forum för att köpa och sälja skoterdelar och tillbehör?

Så vad sitter det i?
- Kan någon ansvarig svara varför ni inte vill göra oss användare tilllags?
- Tror ni intresset är för svalt?
- Kan ni inte göra en undersökning isånnafall?
- Hur många % vill ni ska svara nej för att ni ska slippa ha denna avskyvärda avdelning?

Detta inlägget ska läsas som konstruktiv kritik med kanske lite gnälliga frågor, om någon moderator låser denna tråden, så vore de tråkigt.
Och liknande trådar skulle säkert komma tillbaka igen.
Jag förstår ifall de inte kommer några svar inatt/imorgon, de e ju söndag. Men innan Onsdag så vore de roligt mer respons från personal på tidningen, personerna som vi räknar med stödjer oss, eftersom vi stödjer dem.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
melmaq :beer: Heder till ditt inlägg !

Jag har i olika omgångar eftersökt en öppen dialog här på forumet med Moderatorerna/Admin om i stora drag precis det du skriver om ovan,
Men man brukar tyvärr bli bryskt avspisad och tråden plockas snabbt bort eller stängs istället för att man ifrån ledningens sida öppet disskuterar igenom saker å ting som rör Forumets bästa.

Ta en stud av er tid och läs igenom tex följande trådar ( som inte blivit bort plockade ;) ) bara för att se vad som avhandlats tidigare,
bortse ifrån att de inte är dags färska utan se i stället till innehållet i dem.

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=12173

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?p=146717

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=21211



.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Det finns en avdelning för annonser på snowmobile som kallas annonstorget och är helt gratis.
Varför ska det vara så svårt att utnyttja det??

Till forumet söker jag mig när jag vill ge och få vägledning på problem rörande bla. snöskotrar.
Mycket bra så länge det inte börjar dyka upp en massa annonser.

Visst finns det många okunniga eller oseriösa inlägg men dom brukar ofta bli tillrättavisade av någon som vet och det ser då inte jag som något bekymmer, så jag tycker det funkar utmärkt med dessa moderatorer som sköter ordningen här.
/Jörgen
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Det finns en avdelning för annonser på snowmobile som kallas annonstorget och är helt gratis.
Varför ska det vara så svårt att utnyttja det??

Till forumet söker jag mig när jag vill ge och få vägledning på problem rörande bla. snöskotrar.
Mycket bra så länge det inte börjar dyka upp en massa annonser.

Visst finns det många okunniga eller oseriösa inlägg men dom brukar ofta bli tillrättavisade av någon som vet och det ser då inte jag som något bekymmer, så jag tycker det funkar utmärkt med dessa moderatorer som sköter ordningen här.
/Jörgen
För att det är betydligt mycket lättare om man hade en tråd i forumet eftersom man då kan fråga saker som skotern som säljs så att alla kan se svaren så säljaren slipper få 15 PM med samma fråga. Samma sak med bilder.

Självklart skulle det fortfarande vara förbjudet att annonsera UTANFÖR köp/sälj-tråden, tycker då jag iaf.
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Måste säga att jag håller med Vändhjulet. Om man hittar en skoter t.ex som verkar lite mystisk borde man ju kunna lägga ut annonsen och försöka få svar på vare är för nånting. Så man inte blir lurad i onödan....
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag håller med Melmaq och 2stroke i detta...

Sedan vill jag bara säga att jag tycker de är konstigt att man inte får lägga ut tex blocket annonser, fråga det kekken säger.... men man får hålla på leka forumlekar... hm..:hmmmm::hmmmm:
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
...men man får hålla på leka forumlekar... hm..:hmmmm::hmmmm:
Precis...

"Vilken skoter är det det här"-tråden har ju totalt spårat ur...

En skoter som ligger upp och ner i ett kärr man ser undersidan av mattan och ena skidan...

"Är det en AC 700 -99?"
"NÄ!"
"En ET 340 -79:a?"
"NÄ!"
"En Polaris trail 89?"
"Nära"

Tala om inläggsjakt...

Likadant "Personen under mig"-tråden... Totalt meningslös! Likaså "Hur gamla är alla här på forumet?" och "Vilka skotrar har du kört?"

Ska det rensas upp någonstans så är det väl där...:hmmmm:
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Med risk för att bli dumförklarad, Vad är det för bra med att ha mycket inlägg? Ja har liksom inte fattat vitsen mä det! Kan någon förklara vad som är bra med det?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Ni har rätt i de ni säger, men i denna tråden vill jag att det ENBART ska diskuteras en köp/sälj del.

Så vi håller allt annat snack borta, de e lessamt me alla dadda grenarna som man inte behöver ha på ett seriöst skoterforum, men här håller vi oss till köp/säljfrågan

Tack för ert engagemang!
 
R

Robin

Precis...

"Vilken skoter är det det här"-tråden har ju totalt spårat ur...

En skoter som ligger upp och ner i ett kärr man ser undersidan av mattan och ena skidan...

"Är det en AC 700 -99?"
"NÄ!"
"En ET 340 -79:a?"
"NÄ!"
"En Polaris trail 89?"
"Nära"

Tala om inläggsjakt...

Likadant "Personen under mig"-tråden... Totalt meningslös! Likaså "Hur gamla är alla här på forumet?" och "Vilka skotrar har du kört?"

Ska det rensas upp någonstans så är det väl där...:hmmmm:
Nu måste jag säga att jag tar väldigt illa vid när du med avsikt försöker få mig att se ut som en sk. "posthunter" när verkligheten utspelar sig på ett helt annat sätt än det du beskriver.
Snacka om att göra "Tall av en kotte".

Svår bild läggs ut av mig, gissningar sker utan rätt svar, lite mer avslöjande bild läggs ut, rätt svar råkar komma fram.
Jag har en hel bildserie med lättare och lättare bilder vilket är tanken med hela tråden utifall att gissningarna skulle fortskrida.

Det du beskriver med flertalet simpla inlägg gjorda av mig med enbart svar som "Nej, Nope, nix" finns såvida inte alls och jag har så väldigt svårt att se vart du fått denna tanke ifrån.

Vidare kan jag inte förstå avundsjukan i er som gnäller om detta.
Är antalet inlägg en "status" fråga eller vad är det frågan om?
Är det verkligen så att folk tänker: "Han/Hon har gjort många inlägg alltså måste han/hon veta mycket och ge de mest kompetenta svaren"?

Det är väl ändå de intelligenta svaren som räknas och inte alla i sin helhet?

Söker jag information genom en fråga på detta eller något annat forum så ser jag ju den personen med kompetentast svar som mest trovärdig och inte den som har mest forum poster.

Sk forumslekar har även jag svårt att gå in för om jag inte ser mig ha något som kan vara underhållande att tillföra.
Men för det behöver det inte betyda att jag tycker dessa är totalt onödiga. Dem roar tydligen flertalet personer så varför ska jag klaga?

Detta tanke sätt i stort är väl också det vi försöker bekämpa men tydligen ändå använder oss utav?
Vi vill ha ett friare användande utav våra maskiner i naturen utan korkade regleringar där vi kan utöva vår livsglädje utan att behöva rätta oss efter allt och alla.
Men samtidigt vill vi reglera ett forum för snöskoter användare och entusiaster med flertalet mer eller mindre korkade regler för att få ett så regelrätt och strukturerat uppslagsverk utav information med 0% humor och användarglädje som överhuvudtaget är möjligt.
Betyder inte det att vi är ganska dubbelmoralsika utav oss och med det menat är ganska självdestruktiva?
Snacka om typiska "Mellanmjölks Svensson"

Varför inte kunna fortsätta utrycka den glädje och sammanhållning vi skoteråkare har och känner när tummen stenhårt trycker den lilla plastskeden mot styret och adrenalinet rusar genom kroppen i ett forum där vi kan dela information och tips blandat med bilder, historier och humor på samma frihetsfulla sätt vi vill kunna styra våra skutor mot det bottenlösa pudret, UTAN att behöva rätta varandra hit och dit.

Ett forum är ju trotts allt en mötesplats och inte ett fakta biblotek.

Edit: Får samtidigt passa på att säga förlåt åt melmaq då jag inte läst dit ovanstående inlägg medans jag skrev detta.
Admin/Moderator får ta bort eller göra vad dom vill med inlägget, jag har gjort min röst hörd och det räcker för mig.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Med risk för att bli dumförklarad, Vad är det för bra med att ha mycket inlägg? Ja har liksom inte fattat vitsen mä det! Kan någon förklara vad som är bra med det?
Vissa tycker det är mer "status" på forum/et om man har många poster, typ som om man ligger högre upp på listan om man har många poster...:ciao:
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Mycket bra inlägg av Robin. Jag tycker detta är något moderatorerna borde tänka igenom:

"Men samtidigt vill vi reglera ett forum för snöskoter användare och entusiaster med flertalet mer eller mindre korkade regler för att få ett så regelrätt och strukturerat uppslagsverk utav information med 0% humor och användarglädje som överhuvudtaget är möjligt."

"Ett forum är ju trotts allt en mötesplats och inte ett fakta biblotek."

Ontopic då:
Jag tycker också att det är riktigt fjantigt att blocketannonser osv. tas bort när folk helt enkelt vill ha köpråd, eller hjälp med att granska annonsen i fråga. För det är väl något forumet faktiskt är till för? Att hjälpa och råda folk med mindre kunskap som behöver hjälp, oavsett om det gäller att få skotern man redan har att fungera, eller om det gäller ett nyköp?

Jag tycker även att forumet borde ha en köp/sälj del. Ett exempel på när forum är bättre än annonssidor: Flera här på forumet byter delar hit och dit för sina diverse projekt, och att ha en tråd som man kan redigera med vad man har just nu, och vad man behöver, är väldigt mycket smidigare både för köpare och säljare än att lägga upp annons efter annons på valfri köp och säljsida.

Mvh Pontus
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Nu måste jag säga att jag tar väldigt illa vid när du med avsikt försöker få mig att se ut som en sk. "posthunter" när verkligheten utspelar sig på ett helt annat sätt än det du beskriver.
Hoppsan vad en del tar åt sig...

För att klargöra vad jag menade så ta en titt i tråden. Omkring inlägg 160 (sidan 7) började det spåra ur ordentligt...

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=25784&page=7

Dessutom pekade jag inte ut någon speciell men hade jag gjort det så hade det nog inte varit du Robin...

Snacka om att göra "Tall av en kotte".
Det var du som sa det...
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Jag ser inte problemet i att ha en Köp & Sälj del?
Sitter det i att ni inte tjänar pengar?
Det är bara positivt med Köp & Sälj då man kan göra riktiga kap och sen så går det ju fort att annonsera också.

Och sen det här om blocket, finns det Något annat forum som inte tillåter blocketlänkar?
Vad tror ni kommer hända om man tillåter blocket annonser? Om ni har kollat in på något annat skoterforum (Vilket jag börjar betvivla) så är det inget problem med blocketannonser.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Tycker dom som bestämmer här på Snowmobile ska ta en rejäl titt på Snowest forum har lagt upp sig anonsforum. www.snowest.com/forum

Det fungerar helt perfekt och har vad jag vet aldrig varit några problem med det. Folk sköter sig och lägger sina anonser i rätt forumsdel.
Precis annonsforumet på snowest är helt suveränt, tror det skulle funka minst lika bra här på snowmobile.
Kan bara ta mig själv som exempel, jag har massor med delar som jag inte behöver, och jag skulle kunna lägga ut en annons på blocket. Men oftast är det så pass många småsaker så man borde göra en samlingsannons, men det är väldigt jobbigt att hålla en sådan uppdaterad på blocket och dyrt blir det också, för saker man kanske får ut en 50-lapp för. Så det blir helt enkelt inte gjort.
Sen tror jag att man träffar rätt "kundgrupp" direkt här på snowmobile då det är många som behöver delar till projekt hit och dit.
Jag tror att det är rätt många som är som jag i detta fall.

Sen är det riktigt bra på snowest att dom har väldigt många kategorier för då hittar man det man söker väldigt snabbt.

Jag hoppas att snowmobile.se kan inse att det är bättre att ha köp & sälj delen direkt i forumet. Som det är nu så är det bara jobbigt och rörigt tycker jag, därför använder inte jag denna del.
Sen om jag ska sälja en hel skoter så använder iallafall jag blocket som nummer ett för dom är störst alltså större risk att rätt person kollar på annonsen. Däremot delar och sådan så tror jag att det är perfekt att ha det på forumet, sen ska man även ha med skotrar också bara för att. Tror att det bara kan bli större och då säljer nog folk sina skotrar även här på snowmobile.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Precis annonsforumet på snowest är helt suveränt, tror det skulle funka minst lika bra här på snowmobile.
Kan bara ta mig själv som exempel, jag har massor med delar som jag inte behöver, och jag skulle kunna lägga ut en annons på blocket. Men oftast är det så pass många småsaker så man borde göra en samlingsannons, men det är väldigt jobbigt att hålla en sådan uppdaterad på blocket och dyrt blir det också, för saker man kanske får ut en 50-lapp för. Så det blir helt enkelt inte gjort.
Sen tror jag att man träffar rätt "kundgrupp" direkt här på snowmobile då det är många som behöver delar till projekt hit och dit.
Jag tror att det är rätt många som är som jag i detta fall.

Sen är det riktigt bra på snowest att dom har väldigt många kategorier för då hittar man det man söker väldigt snabbt.

Jag hoppas att snowmobile.se kan inse att det är bättre att ha köp & sälj delen direkt i forumet. Som det är nu så är det bara jobbigt och rörigt tycker jag, därför använder inte jag denna del.
Sen om jag ska sälja en hel skoter så använder iallafall jag blocket som nummer ett för dom är störst alltså större risk att rätt person kollar på annonsen. Däremot delar och sådan så tror jag att det är perfekt att ha det på forumet, sen ska man även ha med skotrar också bara för att. Tror att det bara kan bli större och då säljer nog folk sina skotrar även här på snowmobile.
Precis som du så har jag lite delar jag skulle ha sålt, men för de lilla slantar man får så känns det inte värt de att betala för en anons på blocket.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sitter själv och kollar lazzat´s bilstereo del i omgångar jag känner sug efter att meka med sånt, de har där en köp/sälj kategori och den funkar kanon enligt mig.

Dessutom bra mycket smidigare att efterlysa något eller sälja något på det viset än att sitta och jaga folk man tror kan ha nåt man behöver via pm eller sitta och tokbläddra blocket.... finns nog bra mycket prylar som skulle bli tillgängliga via en efterlysning i en tråd här, som folk har liggandes utan att tänka på att sälja dem via blocket.

Bara fjask att inte ha en köp/sälj kategori...