Sluttjafsat i trådarna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Vissa på forumet verkar liksom jag lite lessa på alla inlägg som inte ger nåt konkret.

Läser man i en tråd så måste man inte skriva ett svar.

Har man ingen aning om svaret på frågan så kan man låta bli att svara, gissningar eller antaganden gör bara trådarna ointressanta.

Kan vi hålla en nivå där vi ger svar som vi vet är rätt så kan vi få ett ännu bättre forum.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Sluttjafsat

Vissa på forumet verkar liksom jag lite lessa på alla inlägg som inte ger nåt konkret.

Läser man i en tråd så måste man inte skriva ett svar.

Har man ingen aning om svaret på frågan så kan man låta bli att svara, gissningar eller antaganden gör bara trådarna ointressanta.

Kan vi hålla en nivå där vi ger svar som vi vet är rätt så kan vi få ett ännu bättre forum.


jag håller helt med dig och det är alltid samma personer som håller på så
mycket mycket irriterande

problemet med det är ju också att om folk ser att några stycken har svarat på tråden så kanske dom inte ens tittar på den pga dom antar att någon redan har svarat på frågan
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: Sluttjafsat

Jag håller med till punkt och prickar, det finns vissa här på forumet som gissar på 75% av alla inlägg.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bra talat !

Vissa på forumet verkar liksom jag lite lessa på alla inlägg som inte ger nåt konkret.

Läser man i en tråd så måste man inte skriva ett svar.

Har man ingen aning om svaret på frågan så kan man låta bli att svara, gissningar eller antaganden gör bara trådarna ointressanta.

Kan vi hålla en nivå där vi ger svar som vi vet är rätt så kan vi få ett ännu bättre forum.


:) Jag kan bara hålla med till 100 %



.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tag er en funderare och skriv sedan vad ni tycker om nivån...

Som ett inlägg i debatten lägger jag härmed ut ett E-mail som jag fick för ett par dagar sedan i ungefär samma anda....

- - - - - -

"Hej!

Funderar ibland om det skulle kunna gå att lyfta nivån på forumet lite.
Vettiga frågor får så ofta bara ordbajsinlägg.
Tex. turbomattis inlägg under polaris forum om eftermontering av elback.
Bbb svar om att den skotern är inte så tung att man ska behöva back…
det är ju tråkigt.

Hur gör vi för att det ska bli en fråga + svar från de som vet, har vettiga råd, etc.

Vissa frågor är ju också upp 100 ggr -
tex. har tänkt köpa en RMK 600 -00 skriv allt ni vet om den maskinen.
Finns säkert tio inlägg just för rmk 600, 10 inlägg för rmk 700.

Hur få loss drivaxel på XLT -
massa svar som är korkade och som man bara tror hur man gör, eller så kan vederbörande inte vänster eller höger.

MYCKET TREVLIGT MED ETT SKOTERFORUM men det verkar som att hälften av oss har en viss nivå och sedan är det 12-15 åringar som står för ordbajseriet."


- - - - - - - -


Kära användare av Forumet skriv vad ni tycker !

Tag er en funderare och svara sedan.

TACK !

 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Lite får man ju räkna med. Men visst finns det för mycket tjaffs...
Jag håller med trådskaparen om att gissningar är mycket irreterande (vet man så varar man vet man inte så ger man fan i att svara). Men igemfört med skoter.se:s diskussions forum är det väldigt hög klass på detta forum.
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Joo, måste tyvärr hålla med om att standarden här på forumet håller på att spåra ur, det är som inte lika givande längre att sitta & läsa frågor & svar.

Kanske ett alternativ vore att moderatorerna kollade inläggen innan dom läggs in & då även sållar rätt hårt.

En annan tanke är att kanske ha ett juniorforum för dom som är nya på det här med skoter, så att även dessa vågar ställa sin fråga om något som säkert många anser som självklart.

GOD-JUUUL ALLIHOPA (även ordbajsarna ;) )
 
Senast redigerad av en moderator:

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Joo, måste tyvärr hålla med om att standarden här på forumet håller på att spåra ur, det är som inte lika givande längre att sitta & läsa frågor & svar.

Kanske ett alternativ vore att moderatorerna kollade inläggen innan dom läggs in & då även sållar rätt hårt.

En annan tanke är att kanske ha ett juniorforum för dom som är nya på det här med skoter, så att även dessa vågar ställa sin fråga om något som säkert många anser som självklart.

GOD-JUUUL ALLIHOPA (även ordbajsarna ;) )
Funkar nog inte att MOD kollar alla postade inlägg före dom visas "public", men att modda hårdare skulle nog vara något och är det för stor arbetsbörda så är det väl bara att utse några fler.

Jag skulle vilja se lite fler stängningar av Års-gamla trådar som vissa svarar på som om föregående svar hade vart samma dag och kanske bara fortsätter med tomt prat, har inte något konkret exempel nu, men det och att stänga omröstningar efter viss tid, skulle nog vara något med.
Att folk bumpar sånna trådar genom att fylla i gamla röstningar tillför inte forumet så mycket heller.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tror tyvärr att sitta och försöka ha moderatorerna att läsa igenom vartenda inlägg blir för mycket jobb hur många dom än är eftersom dom förmodligen inte tjänar en krona på det här

Jag tror bästa sättet att få folk att sluta skriva inlägg bara för att skriva är att ta bort inläggsräknaren samt ta bort statusen member/semi pro/pro etc etc det är förmodligen detta det flesta ordbajsare sitter och försöker bygga på

Erfarenheten från ett annat forum jag sitter på är att minst 70% av alla svammelinlägg försvann när inläggsräknaren försvann

Visst det är svårt att veta vem man får råd av igentligen om det är någon som suttit här länge eller just registrerat sig men fördelarna överväger nackdelarna

Man kan ju kanske ha födelseår som obligatorisk uppgift när registrerar sig (vet inte om det är så nu)
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Juniorforum kanske inte är så dum ide trots allt så dom får bajsa av sej lite
och svammla nästan som dom vill men ändå ska det finnas mod som håller
lite ordning men frågan är ju hur länge man är junior 0-20 år kanske vad vet jag men erfarenheterna av skoteråkning , tips , platser där man kan åka osv får man ju inte förns man har bilkörkort och själv fått erfarenheter
så nu har jag ordbajsat färdigt.
 
R

Robin

Vissa på forumet verkar liksom jag lite lessa på alla inlägg som inte ger nåt konkret.

Läser man i en tråd så måste man inte skriva ett svar.

Har man ingen aning om svaret på frågan så kan man låta bli att svara, gissningar eller antaganden gör bara trådarna ointressanta.

Kan vi hålla en nivå där vi ger svar som vi vet är rätt så kan vi få ett ännu bättre forum.
Ja tycker även det finns många onödiga trådar på forumet. senaste jag såg (och svarade på) var tror jag någon som ville att man skulle rösta på "snöskoter" i en omröstning på aftonbladet, till vilken nytta vet jag ej:confused:

Det som kan irritera mig är personer som just blivit medlem på forumet som skriver massa onödiga trådar (och inlägg) som inte handlar om något speciellt. Samt personer som har 1000frågor men väljer att göra en tråd per fråga (nämner inga namn på vem och vart).

För att få bort ordbajseriet hade de nog varit en bra ide att skicka ut ett brev till alla nya medlemar med forumreglerna samt hur man ska bete sig.
 
J

JagLuktarGott

Jag kan bara säga att jag håller med er om att det är jävligt mycket gissningar och skitsnack, men jag tycker fortfarande inte ni ska tracka ner på 15-16 åringar, för det finns nog bra med såna här som kan mer än dom flesta äldre, så det tycker jag var lite töntigt, även fast det kanske stämmer att det oftast är dom ynge.. men inte alltid!
 
E

ejwbegysv

Många bra kommentarer i denna tråd... Vi diskutterade för några år sedan om vi modererade för hårt och på så vis skrämde bort vissa medlemmar/frågor.. Vi släppte då lite på modereringen..

Nu får vi ta en funderare på om vi ska ta i med hårdhandskarna igen..

Min personliga inställning är faktiskt att hellre fria än fälla..
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det stämmer att det e mycke svammel etc ,många verkar skriva bara för att visa att de existerar .ett bra sätt att hitta ordbajsarna är ju att titta på reg datum och hur många inlägg som gjorts men det stämmer säkerligen inte alltid

men det e ju ett forum för alla ,vi kanske får ha överseende med detta gissel .
håller med staff att hellre fria än fälla ;)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Ibland lägger man märke till att kolla på "senaste inlägg", då ser man att en person har skrivit svar i 4-6 trådar. Dessutom är det många nu som har gjort onödigt mycket "snö"-trådar. Tycker det var bra med den som skapades först. Ska väl inte behöva skapas en ny för varje gång det snöar. Finns väl 4-5 st bara från denna höst/vinter.

Dessutom beror det väl på hur mycket man skriver som beror på hur ofta man är inne på forumet. Själv är jag inne varje dag. Dessutom från början när man blir medlem skriver man väl kanske lite onödigt mycket. Minns att det var många som retade upp sig på mig. :eek:
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Finns en avdelning på ett annat forum som jag brukar besöka som heter klotterplanket.
Där får man "skriva av sej" om precis vad man vill & vill man inte se det så behöver man ju inte heller.
Skulle de va nåt för alla dessa :hur mycket snö ?,
vilken skoter är bäst ? & vilken färg ska jag ha på hjälmen frågorna ?
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Det jag tycker är jäkligt störande när nån svarar samma sak som en redan svarat i en tråd...eller tex om det är nån som startat en ny tråd som det redan finns en om,då är det alltid ca 5st som skriver söksöksök eller SÖK! osv...det räcker ju med att en svarar sök,länkar till en tråd om de eller ger ett korrektsvar på frågan och sen skriver att man kan använda sök funktionen nästa gång o kolla om det finns en tråd med den infon man vill ha innan man startar en tråd..

Jag kan säga att jag gjort det misstaget nångång,att jag startat en tråd som redan finns..men gör inte det i fortsättningen:rolleyes:

Jag tycker att typ sånna frågor som "hur mycket kan jag höja styret på min skoter" eller "hur höga kammar får plats på den skotern" osv..dom kunde man ju spika eller vad man säger så att alla inte startar en ny tråd varje gång:)

Jag håller med om att man ska ta bort det där som visar hur mycke inlägg man gjort osv..Sen kunde man göra som på ett annat forum som jag är medlem i att man får varnigar när man ordbajsat,varit kränkande etc...

Ja det var vad jag tycker blev ganska mycke text men men...


Edit:En annan sak som skulle vara bra är att när man startat en tråd och den glöms bort(alltså att den far tex till sida två och ingen svarat på frågan) så borde man själv kunna "lyfta" upp tråden så den hamnar på sida 1 så kanske nån ser den,nu när man svarar så visas det ju det att det inte finns några nya meddelanden?tror inte nån bläddrar till sida två eller nåt föratt svara.man kollar ju alltid upp dom färska "heta" trådarna som ingen kanske svarat på eller att det finns nya meddelanden i tråden och är på sida ett under en kategori..då kanske man missat en tråd som man kunnat hjälpa nån att få ett svar..Då är ju det enda sättet(för den som starta en tråd o inte fått svar) att vänta på att nån svarar så tråden "vaknar" igen,om man inte startar en ny tråd vilket är onödigt.....
 
Last edited:

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Edit:En annan sak som skulle vara bra är att när man startat en tråd och den glöms bort(alltså att den far tex till sida två och ingen svarat på frågan) så borde man själv kunna "lyfta" upp tråden så den hamnar på sida 1 så kanske nån ser den,nu när man svarar så visas det ju det att det inte finns några nya meddelanden?tror inte nån bläddrar till sida två eller nåt föratt svara.man kollar ju alltid upp dom färska "heta" trådarna som ingen kanske svarat på eller att det finns nya meddelanden i tråden och är på sida ett under en kategori..då kanske man missat en tråd som man kunnat hjälpa nån att få ett svar..Då är ju det enda sättet(för den som starta en tråd o inte fått svar) att vänta på att nån svarar så tråden "vaknar" igen,om man inte startar en ny tråd vilket är onödigt.....
Om du skriver i din egen tråd, läggs den verkligen inte högst upp då? vad jag vet så gör den de...annars är det något dom har ändra sen jag startat nån tråd! (eller missförstod jag vad du menade)


Skulle det inte vare en bra ide att skriva med lagomt stor röd text, tex "Sök bland gamla trådar innan du skapar en ny" på sidan där man skapar nytt inlägg.
Och "Tänkefter innan du svarar, inga meningslösa inlägg tack!" på svars sidan!??
 
Last edited:
R

Robin

En annan sak som kan vara jävligt jobbigt är ju när folk börjar skriva i trådar som är 1/2/3år gammla!! Hade det inte varit bra om trådarna som varit inaktiva i säg sådär 1-2månader raderades eller iaf låstes? så hade man sluppit de.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nja...

En annan sak som kan vara jävligt jobbigt är ju när folk börjar skriva i trådar som är 1/2/3år gammla !
Hade det inte varit bra om trådarna som varit inaktiva i säg sådär
1-2månader raderades eller iaf låstes ?
Då hade man sluppit de.
:rolleyes:
Vitsen med "SÖK" funktionen är ju just den att man skall söka sig fakta/svar på sin fråga !

En bra fakta uppgift blir ju inte värdelös/sämre bara för att den blev skriven för tex. 2 år sedan.

Kanske någon svarade jätte bra på just en sån fråga som du funderar på redan för tex 2 år sedan.

Tänk...

:rolleyes:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.