Sdi och remdamm

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Efter att jag köpte min rev -05 sdi så fick jag höra om det "kända" problemet med att spjällhuset och reedkorgarna sätter igen sig av remdamm.

Givetvis var jag tvungen att kolla upp det på min rev sdi.

Mycket riktigt så var mitt spjällhus och mina reedkorgar bra igensatta med remdamm.

Se bild

När jag inspekterade luftburken som sitter på insidan av sidokåpan så är det inte så svårt att förstå att spjällhuset och reedkorgarna sätter igen sig efter ett tag när det finns 2 st hål i luftburken där det inte finns nå filter. Dvs raka vägen för remdammet att ta sig in i spjällhuset och vidare till reedkorgarna och in i motorn.

Se bild

Nu till min FRÅGA:

Kan man sätta för dessa hål och på så sätt minska intaget av remdamm utan att påverka motorns gång/effekt eller är dessa luftintagshål nödvändig för motorn och bör sättas igen med någon typ av filter?

Tack på förhand! Mvh Matte

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Det där var bra mycket värre än på min sdi ser det ut som!

Har du även dessa hål i luftburken som jag visar på bilden?

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
ne jag hittade inga sånna hål på min:)

allt måste komma in genom den stora öppningen ;s
Hur ska remdammet kunna ta sig in där när det stora luftintaget suger in luften utanför sidokåpan? :hmmmm2:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
bakom luftboxen, den som sitter monterad på vänster sidokåpan, så finns det ett gäng hål ungefär 0.5" i luftboxen. denna sitter ju då som sagt ovanför variatorerna och en hel del remdamm åker in genom dessa hål..

dvs inte bara de 2 som ni ser här på bilden..
fler fler på innersidan,,

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
bakom luftboxen, den som sitter monterad på vänster sidokåpan, så finns det ett gäng hål ungefär 0.5" i luftboxen. denna sitter ju då som sagt ovanför variatorerna och en hel del remdamm åker in genom dessa hål..

dvs inte bara de 2 som ni ser här på bilden..
fler fler på innersidan,,
Okey ska skruva bort lufburken som sitter på insidan av kåpan och kika på dessa hål!

Man nu till den stora frågan! Hur ska man lösa det? Finns det någon typ av lämpligt filter och sätta för dessa hål där remdammet kommer in?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
sätt igen dom..testa..går skotern så äre ju inget.går den dåligt.sätt nå div. filter dära.:)

den lär inte nypa iaf:p

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Nu jag satt filter över hålen där remdammet kan ta sig in. Tog dammsugar filter och silikonade dit som killen i den andra tråden som det var någon som länkade gjorde.

Det återstår och se hur det fungerar i vinter.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Nu har jag startat skotern efter rengörningen!

Tomgången är mycket bättre än innan. Ligger stabilt hela tiden på 1500 rpm. Innan rengörningen hade tomgången en tendens att vara låg och lite ojämn.

Kan det beror på ökat luftflöde i och med rengörningen?

Bara att hoppas den går bra i vinter för det är ju då den ska fungera.