Ska motorn sitta så här "löst" ? (pro x2 800) Film

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Hej ! kände på motorn i dag och tyckte den var lite "lös", kanske ska vara så, tittade igenom alla motorkuddar och dom verkade vara hela, vad man kunde se, för det verkar vara ganska vanligt att motornkuddarna går sönder på pro x2 ? f.ö har skotern gått 415 mil.

Här är en dålig film :

"bortagen för jag redan hittat felet"

när jag ändå håller på, vad är det här ? fick med dom vid köp och han sa att det var något till variatorn, stämmer det och isåfall vad är det för något ?

Last edited:

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Nej så där lös ska den verkligen inte vara! Kolla så att bultarna till motorfästet (under Y-röret) sitter fast, verkar som att dom är borta/lösa.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Plåtarna är till sekundären.
Endel påstår att med dem monterade så går maskinen något fortare, nackdelen är väl en glödhet sekundär på köpet.

Låt plåtarna ligga kvar på hyllan i garaget.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ehmmm..du har ett stag framför motorn som sitter fast i chassit...och en kudde bakom motorn som trycker fram motorn (variatorsidan) kika så inte bussningen på staget är kass... annars äre nån motorkudde som är kass...bara skruva lös.tar 5min att ta ur motorn på en IQ så kan inte vara nå svårare på en sån dära:) lite mer plats så att säga:p

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
kollade nu, båda motorkuddarna av av. asbra :argh:
Nån som rekomenderar nån bra sida man kan beställa ? eller företag ?

hittade till pro xr 800 är de samma motorkuddar elelr ?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
ehmmm..du har ett stag framför motorn som sitter fast i chassit...och en kudde bakom motorn som trycker fram motorn (variatorsidan) kika så inte bussningen på staget är kass... annars äre nån motorkudde som är kass...bara skruva lös.tar 5min att ta ur motorn på en IQ så kan inte vara nå svårare på en sån dära:) lite mer plats så att säga:p
Nu blir det ju dubbelpost, men vet du om pro xr motorkuddar passar till pro x2 ? för dem 2 modellerna är ju nästan identiska !

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Plåtarna är till sekundären.
Endel påstår att med dem monterade så går maskinen något fortare, nackdelen är väl en glödhet sekundär på köpet.

Låt plåtarna ligga kvar på hyllan i garaget.
så dom där ringarna sitter orginal och man bör ta bort dom för att inte överhätta sekundären eller vad menar du ?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
så dom där ringarna sitter orginal och man bör ta bort dom för att inte överhätta sekundären eller vad menar du ?
Sekundären får bättre kylning om ringarna är borta, på den tiden jag körde Poo så tog jag bort ringarna om det fanns några.

Man kan få någon form av vinande ljud när det går fortare då ringarna är borttagna. Blir väl rena rama turbinen under variatorskyddet. :)