Skoterspeedway!

Gasarna

Medlem
25 jul 2009
8
0
1
Avest
Hej skoterfantaster.
Jag skickar en fråga rakt ut i forumet.
Finns det något intresse av att köra skoter på en speedwayarena?
Och då menar jag nu på sommaren på en sandig och lerig jordbana.
Jag tror att det skulle bli en roligt och fartfylld tillställning.
Intresserade kan höra av sej till mej.
Gasarna Speedwyklubb, Avesta
Koordinator
Kenneth Anderäng
073-584 40 41

Last edited:

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Näe det orkar jag inte, förklara här istället hur du hade tänkt att det skulle gå med maskiner som kräver snö för kylning av både motor, bromsar och drivmatta...?

Gasarna

Medlem
25 jul 2009
8
0
1
Avest
Hej i gen Ehnebom.
Jag behöver info om hur det tekniska fungerar.
Jag har sett att det körs en del dragracing på sommaren med skoter.
Informera mej om vad som krävs.
Har fått en del onfo. om att det skulle fungera utmärkt med en del mode fiktioner.
Du är fortfarande välkommen att ringa.
/Gasarna Speedway

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Hej i gen Ehnebom.
Har fått en del onfo. om att det skulle fungera utmärkt med en del mode fiktioner.
Du är fortfarande välkommen att ringa.
/Gasarna Speedway
Ja snö typ

Alla kylare på en modern vätskekyld skoter kyls av snö som sprutar från mattan på kylarna som sitter under dynan typ.
Hur detta skulle kunna lösas "med en del modifikationer" förstår jag inte.
Det var kylningen av motorn.

Sen så behöver även mattan kylning där den glider i boggien (upphängningen/fjädringen) annars smälter glidskenor och matta ihop och blir tvärstumt.
Där har man så stor friktionsvärme att man kan få problem även på vintern om snön är lite för hård.

Dragracing körs rakt fram i 402 meter på ett par sekunder, då behövs inte mycket till kylning.

Att därimot köra varv på varv på en sandig speedwaybana har jag dock väldigt svårt att tro att dom skulle klara av, men man vet ju aldrig. Jag skulle dock aldrig komma på tanken.

Lycka till

/Ehnebom

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja snö typ
Gillade den kommentaren.:D

Nu gör jag som alltid annars och tänker lite högt:
Om man lyckades få till någon form av hjulboggilösning så skulle väl slidesproblemet vara löst. Men skulle inte mattan då ätas upp av inre friktion och yttre påverkan? Annars är ju snö ganska mjukt. Kanske att ersätta mattan med hjul helt och hållet.
Sen kan man väl lösa övrig kylning med fläktar?
Samt att byta ut skidorna mot hjul.

Fast när jag tänker efter så blir ju det en motorcykel. Och med motorcyklar körs ju redan speedway.

Fast å andra sidan är det ju inte så svart och vitt som jag utmålar det, kanske det går med en skoter. Nån måste nog testa först.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Gillade den kommentaren.:D

Nu gör jag som alltid annars och tänker lite högt:
Om man lyckades få till någon form av hjulboggilösning så skulle väl slidesproblemet vara löst. Men skulle inte mattan då ätas upp av inre friktion och yttre påverkan? Annars är ju snö ganska mjukt. Kanske att ersätta mattan med hjul helt och hållet.
Sen kan man väl lösa övrig kylning med fläktar?
Samt att byta ut skidorna mot hjul.

Fast när jag tänker efter så blir ju det en motorcykel. Och med motorcyklar körs ju redan speedway.

Fast å andra sidan är det ju inte så svart och vitt som jag utmålar det, kanske det går med en skoter. Nån måste nog testa först.
Man kan ju lika gärna köra fyrhjuling isåfall.

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
/Gasarna Speedway
När dom kör dragrace så är motorerna igång en väldigt kort stund och efter heaten är det vanligt att dom spolar igenom motorn med svalt vatten för att kyla ner den innan nästa heat. För att få ett roligt speedwaylopp med skoter så får det ju helst bli längre än ett varv.

Självklart går det ju att köra lite längre lopp med en fläktkyld skoter men då måste man montera ett mycket större antal boggihjul alternativt montera vattenkylning till slidesen för att dom inte ska brännas. Montera hjul i stället för skidor är ju en självklarhet. MEN, med dessa nödvändiga modifikationer framför sig svalnar nog intresset för de flesta.

Gasarna

Medlem
25 jul 2009
8
0
1
Avest
Jag läser era inlägg och tackar hjärtligt för all information jag kan få.
Info. från speedway är vad gäller smörjning och kylning.
80 cc körs med vatten kylda motocrossmotorer och ligger på gränsen till kokning på 4 varv (dom leder bara vattnet till en kylning i ramen), lika så med 500cc där både koppling och motor ligger på gränsen vid 4 varv. Smörjningen på transmitionskedjan går till på så vis att det är en annordning som gör att det rinner olja hela tiden på kedjan. Vet ej om det är överförbart.
Jag skälv jobbar med plaster och vet att det finns plaster som klarar otroligt höga temperaturer, så där finns det nog en hel del att testa.
Är det någon som vill testa detta? Hör av er till mej.