Boggiedämpare switchback -09

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Kan dämparna bli helt slut efter 140 mil? Tycker min är så mjuk.. Men ska chimsa om dom ändå.. Men dom borde ju klara mer än 140 mil iaf..

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det är garanti jobb som polaris ska göra när man lämnar på service. Dom har haft problem med för lite gas i dämparna om jag inte minns fel som gör dämparna väldigt mjuka. På 08an var det tydligen på alla modeller och vissa 09or. Hör med din ÅF. Min kompis har en dragon 700 -08 och han hade samma problem och han fick ny gas i dämparna på garantin, efter det vart det bra. Han kan om han vill ställa dom riktigt hårda nu iaf.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Det är garanti jobb som polaris ska göra när man lämnar på service. Dom har haft problem med för lite gas i dämparna om jag inte minns fel som gör dämparna väldigt mjuka. På 08an var det tydligen på alla modeller och vissa 09or. Hör med din ÅF. Min kompis har en dragon 700 -08 och han hade samma problem och han fick ny gas i dämparna på garantin, efter det vart det bra. Han kan om han vill ställa dom riktigt hårda nu iaf.
Jaha, det var inget jag visste. Är en ganska ny skoterägare! =) Tänkte ju snart lämna in på service så då kan dom ju kolla upp det. Om inte annat fylla på mer gas så att dom blir hårdare, för det är väl bra mycket billigare att fylla gas än att schimsa? Schimsning skulle gå på 1500 för båda..

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.635
480
83
Malå/Adak
Gastrycket går inte laborera med så mkt, och det gör inte nån märkbar skillnad på hårdheten. Har dämparen däremot tappat trycket är något fel och dom måste plocka isär och kolla/repa, att i samband med detta chimsa om får dom inte 1500 för utan då ska du bara behöva betala chimsen vilka hursomhelst är jävligt dyra ändå, 80kr/st har jag det på.

Främdre boggidämparen har skiljekolv i plast och det har gett sej på ett antal dämpare så gasen trängt förbi kolven, då blir dämparen kass. kan vara det som hänt.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Ska be dom gå igenom dämparna och kolla om det är nåt galet på servicen.
Angående priset på schimsningen så är det priset jag fick för två dämpare, men å andra sidan beror det ju på vilka kontakter man har också ;)

Ska skruva isär boggien och kolla främre dämparen. Hur som helst så måste det nästan vara nåt galet, eller så är jag för tung.. Men så ***** tung är jag inte så det ska slå igenom när man åker på vanlig led..

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Kompisen fick då iaf repat dämparna utan extra kostnad och utan problem också, så du borde få det också. Gör inget själv. Kräv av ÅF att dom ska fixa det.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Tänkte bara säga att jag fick helt nya dämpare i boggien på garantin.. Grymt skönt och vilken lättnad.. Dom var tydligen helt slut.. Inte konstigt jag tyckte det slog igenom lite väl lätt.. :rock:

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hmm och jag har haft samma fel från första led körningen och min ÅF vill inte ta på sig det!!!
Switchback 800 -09..... Men ska prata med dem nu igen om detta nu när jag ska lämna in för service medelandet om motor komponents bytena.....

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Dom mappade om den också, grym skillnad nu. Mycket rappare och så där.. Men tydligen så hade handlarn (jag är andra ägarn) strulat med garantiregistreringen när den blev påställd vid nyköpet.. Så dom hade lite strul med att få ut det på garantin.. Men grymt trevliga och bra att ha och göra med, dom på butiken här..