Mxz 1200 4-tech ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Jag undrar bara hur det är ... Är mxz 1200 4-tech hemskt slö orginal utan turbo ? orkar den slita upp skidorna osv ? Har inte haft nån 4-takts skoter ännu :laugh:​

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Hemskt slö skulle nog inte många tycka som provat den. I det senaste nummret av Snowmobile så är den väl nån tiondel snabbare än Nytro XTC på de mätsträckor som testades. Så om du tycker en Nytro är slö så är nog 4tec det också.

4

426H

Den är inte slö. Ligger mycket närmare 800 än 600 i acc. Men det finns ju bättre maskiner om man är ute efter en hopp och lekskoter.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Man köper väll inte en mxz 1200 om man inte ska montera turbo på den?
Om man inte ska ha turbo så är ju 800an ett mycket bättre alternativ.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Man köper väll inte en mxz 1200 om man inte ska montera turbo på den?
Om man inte ska ha turbo så är ju 800an ett mycket bättre alternativ.
Hehe! nä du har nog rätt Asker ! Ska mna köpa en fyrtaktare så måste man ha turbo :D
Njae. Det beror vad man har för favoritkörning skule jag vilja påstå. Själv har jag nu både en Renegade 1200 och en kort REV 800, och upplever inte 1200'an som slö. Möjligen på toppen, men min är ju då fortfarande på "inkörningsläge" och lossnar nog lite mer under kommande helg...

En polare hade en Nytro med turbo nyss, han sålde den för att det var för MYCKET att köra med, den var för nervös och svårkörd i fluff-puder och i skogen, där han föredrar att köra. Fjolla? Nej, du. En av sveriges bästa enduro-mc och enduroskoteråkare... Turbo ska man ha om man tycker om att åka hillclimb och på rullen. Efter första säsongen (nu var jag lite kaxig...), då man lessnat på det finns ingen anledning att åka turbo.

Jag upplever 1200'an som SJUKT vridstark, och mycket bra klipp upp till 100-120. Sen lugnar den sig. Jämfört med min 800HO med så är det MYCKET att köra med upp till 100. 800HO'n känns som att åka vespa upp till 100 om jag ska vara ärlig. Varvar och låter illa, men sen vettefan... Inge vrid överhuvudtaget.

Jag, som gammal crossåkare osv gillar ju då att hoppa. Där tappar 4-tec'en en hel del poäng, för den känns faktiskt framtung jämfört med 800'an. Har en gammal Lynx GLS från -91 som är svintung med sitt stålchassie. Nedslagen med Renegaden känns ungefär lika som med den. Icke jämförbart med REV 800'an. Alls.

MIN slutsats:
Hoppa, tycker om att skruva och att bli bogserad = 800
Köra led, lössnö där det är trångt, familjeliv, köra 2000 mil utan ras = 1200
Lakeracing, hillclimb, öppet fjäll med puder och 50mm matta, gott om pengar = 1200 Turbo.

Imorgon kommer 30 mil till med min 1200. Får se om jag är lika nöjd som efter förra helgen... :rock: