luftburk, förgasarprolem xc 600

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
en xc 600 -00 som jag tog lös förgasarna på nu ikväll..
skitigt var de iaf ska rengöra imorgon och kolla om de e rätt munstycken i!

vet nån här på rak arm vad de ska va?

delade även luftburken den var också väldigt skitig gammal bensin och olja + lite :hahaha:barr! ska tvätta ur den också men de var nått skumgummi i den som var typ full med olja ska jag köpa nytt sånt eller? för när jag tryckte på den så rann de olja på fingrarna!

hur ska luftskruvarna stå?

stiften e ju som ganska svart! och den blå ryker nå jävulskt när den e kall???!!! mera tips!​

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Rengör allt! kolla bestyckningen.... Bara tvätta skumgummit i ljummet vatten och yes... och sen vrida ur det och torka det!

Denna info har jag hittat åt dig på
http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp

14 3130790 PISTON,VALVE 2.5 (2.5) 2 Usage
15 3130794 JET,NEEDLE,(J8-9FH04-57) (J8-FH04-57) 2 Usage
26 3130778 JET,PILOT-AIR,1.0 (PAJ)(1.0) 2 Usage
28 3130599 JET,MAIN,#410(10) (410) 2 Usage
35 3130067 JET,PILOT,#40(10) (40) 2 Usage
36 3130769 JET,STARTER,#VM11/22-145 (145) 2 Usage

MVH

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jaha ok...
nu har jag rengjort allt fyllt med brääkleen sen blåst med tryckluft kändes bra att få bort all svart!;)
de munstycken som jag såg var 390 MJ, sen var de något som hette 145, sen ett pytelitet som var 1.0
också grundinställde jag luftskruvarna som skulle vara 2 varv ut..
den har samma färg på stiften nu som förr.. men när jag kör fullgas i 1-2 sek och stänger av har den nåt mittemellan chokladbrun och vit ska de va så under fullgas och belastning eller ska jga byta nåt munstycke? eller luftskruvarna åt nåt håll?
skumgummi blev iaf bra avfetta de och sola sen vred ut vattnet sen torka!
hörs nåt när man varvar runt 3000rpm som att de klingar/dunk nåt mellan de men bara ibland och svagt e de nåt som e vanligt på polaris eller på dessa motorer?

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
jaha ok...
nu har jag rengjort allt fyllt med brääkleen sen blåst med tryckluft kändes bra att få bort all svart!;)
de munstycken som jag såg var 390 MJ, sen var de något som hette 145, sen ett pytelitet som var 1.0
också grundinställde jag luftskruvarna som skulle vara 2 varv ut..
den har samma färg på stiften nu som förr.. men när jag kör fullgas i 1-2 sek och stänger av har den nåt mittemellan chokladbrun och vit ska de va så under fullgas och belastning eller ska jga byta nåt munstycke? eller luftskruvarna åt nåt håll?
skumgummi blev iaf bra avfetta de och sola sen vred ut vattnet sen torka!
hörs nåt när man varvar runt 3000rpm som att de klingar/dunk nåt mellan de men bara ibland och svagt e de nåt som e vanligt på polaris eller på dessa motorer?
1-2 sekunder är för kort tid att läsa av stiften på... dock är det ju lite oroande att du har svarta stift överallt förutom efter en fullgasrepa på 1-2 sekunder... efter 1-2 sekunder och dem är mot vita hållet måste du gå upp 2-3steg för att kunna hålla längre repor...
Jag själv har aldrig skruvat i dessa mikuni gasare bara i dem äldre med rund trottel...
Men det låter ju som att du ska gå upp på högfarten och ner på allt annat?
Hur många % olja får den?
MVH

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
1-2 sekunder är för kort tid att läsa av stiften på... dock är det ju lite oroande att du har svarta stift överallt förutom efter en fullgasrepa på 1-2 sekunder... efter 1-2 sekunder och dem är mot vita hållet måste du gå upp 2-3steg för att kunna hålla längre repor...
Jag själv har aldrig skruvat i dessa mikuni gasare bara i dem äldre med rund trottel...
Men det låter ju som att du ska gå upp på högfarten och ner på allt annat?
Hur många % olja får den?
MVH
nja jag funderar på vilket munstycke man skulle gått upp på då igentligen? de e ju tjejen som kör så de e ju inte alltför långa fullgas repor;) men kan ju bli några sekunder ibland.. skulle man gått upp från 390 till 400 på mjn? eller upp på nå annat vet inte alls hur de funkar!

om man gör de hur blir de då på tomgång och lugnköring?
jag har ingen aning hur mycket olja har inte räknat ut de men kör vi en dag ca: 15 mil så kan man nästa morgon fylla på ca: litern.. ungefär kanske...

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
nja jag funderar på vilket munstycke man skulle gått upp på då igentligen? de e ju tjejen som kör så de e ju inte alltför långa fullgas repor;) men kan ju bli några sekunder ibland.. skulle man gått upp från 390 till 400 på mjn? eller upp på nå annat vet inte alls hur de funkar!

om man gör de hur blir de då på tomgång och lugnköring?
jag har ingen aning hur mycket olja har inte räknat ut de men kör vi en dag ca: 15 mil så kan man nästa morgon fylla på ca: litern.. ungefär kanske...
Tycker du ska testa lite mera så får du ut mer info.....
Byt till orginal vill säga 410 då ska du inte behöva vara orolig om hon håller full gas över en sjö eller två ;)
Sen eftersom den har svarta stift på allt förutom fullgas så måste du ju gå ner i storlek där...
Pröva med att flytta ner nålarna ett hack och pröva ställa lite på skruvarna.....

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Byt till orginal vill säga 410 då ska du inte behöva vara orolig om hon håller full gas över en sjö eller två ;)
Sen eftersom den har svarta stift på allt förutom fullgas så måste du ju gå ner i storlek där...quote]

om jag byter till 400 kanske för på en xc 600 sp-99 så är det 390 original så allt e original i förgasarna nu!
de var en gång i vintras som jag körde i djupsnö och for och burkade då började den gick på en så jag undra om jag möjligtvis ska kasta i 400 mjn!

vart menare du att jag ska gå ner? :hmmmm2:

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Sen eftersom den har svarta stift på allt förutom fullgas så måste du ju gå ner i storlek där...quote]

om jag byter till 400 kanske för på en xc 600 sp-99 så är det 390 original så allt e original i förgasarna nu!
de var en gång i vintras som jag körde i djupsnö och for och burkade då började den gick på en så jag undra om jag möjligtvis ska kasta i 400 mjn!

vart menare du att jag ska gå ner? :hmmmm2:
Varför jag tror den började gå på en när du var och burkade var för att du fick in snö i luftburken...
Ja vart du ska gå ner är ju där du tycker den går fett....

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
den går inte fett den får bara för lite på höga varv... ne de tror jag inte att den fick körde fullgas i ca 5-6 sek sen släppte av sen fortsatt.. sen började den gå på en.. sen efter jag startade om den gick den bra.. tror att den fick för lite då!
den ska nog inte bestyckas ner nånstans snarare upp nånstans men vet ej vart för att den ska få mer på höga varv!?