Nu börjas det igen..... Regleringar

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nu får snöskoterrådet nästa vecka något att bita i, det gäller att visa resultat direkt att så här vill vi göra i framtiden och verkligen säkerställa att man inte hamnar i försvarsposition mot massmedia mfl.

Tyvärr är det ju så att regleringar behövs då ju inte vare sig 4 hjulingar eller snöskotrar dvs deras förare reglerar sig själva och på något vettigt sätt måste de senaste årens markanta ökning av dessa fordon hanteras.

Personligen ställer jag mig frågande till 4 hjulingens framfart, nyttjar själv en sådan i egen skog, mark och skogsvägar sedan ett antal år dvs enligt regelboken och iom att det är en barmarksmaskin kommer jag aldrig att acceptera den som nöjesfordon utanför reglerade områden då det ju blir bestående markskador av den.

S

StoxResearch

Nä, nu får det fan räcka. Inga regleringar av snöskotertrafiken!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel.aspx?ArticleId=4510854

Tyvärr, som jag skrivit tidigare i annan tråd så blir det ofrånkomligt, det viktiga är att se till att vi skoteråkare själva har initiativet och att väl preparerade förslag kommer fram lokalt och regionalt för att hantera detta.

Väl underhållna leder, information om känsliga områden ja kanske t o m utbildning/information hur och varför om naturen är nödvändig då det under de senaste 20-30 åren gått från att de flesta skoteråkare hade anknytning till landsbygden och därmed förståelse för mark o natur till att idag är det tvärtom, huvuddelen är 2-4 generationens "stadsbor" med liten insikt i en markägares omsorg om sin skog.
Det är ju så att man som markägare är lika omsorgsfull om skogen och de plantor man ser växa som om sin skoter (eller nära och kära men dit räknas ju skotern eller hur!)

S

StoxResearch

Lynxfun:
Det är inte alls ofrånkomligt. Det är illa när man hela tiden drar upp små missöden när det i det stora hela fungerar alldeles lysande. Ytterligare regleringar är ett effektivt sätt att avfolka glesbygden och stänga ute Sveriges befolkning från enorma landarealer. Så kan vi naturligvis inte bete oss, speciellt inte när andra länder har öppna system som fungerar alldeles lysande.

En sak är säker. Svenska folkets val i nästa riksdagsval har ett avgörande inflytande över sådana här saker.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Lynxfun:
Det är inte alls ofrånkomligt. Det är illa när man hela tiden drar upp små missöden när det i det stora hela fungerar alldeles lysande. Ytterligare regleringar är ett effektivt sätt att avfolka glesbygden och stänga ute Sveriges befolkning från enorma landarealer. Så kan vi naturligvis inte bete oss, speciellt inte när andra länder har öppna system som fungerar alldeles lysande.

En sak är säker. Svenska folkets val i nästa riksdagsval har ett avgörande inflytande över sådana här saker.
Precis men det gäller ju att lyfta den övervägande positiva bilden även till massmedias bild också och vad vore bättre än att medborgarna i vårt län skulle få läsa om hur bra det fungerar här i XXX då trafiken i stort går efter underhållna leder runt och i samhället.
Tyvärr spär den massmediala bilden på folks fördomar och tyckanden åt fel håll hela tiden och det kollektiva minnet idag är ju inte längre än till nästa löpsedel, det är ju nästan så idag att biltrafikanter inte inser att det är halt föränn det stått i tidningarna eller nämnts i radio.

På ett eller annat sätt måste vi skoteråkare (jo även jag älskar detta över det mesta annat) ta ansvaret för det är vårt! och betala för att ha leder att köra efter och ju bättre de är ju mer trafik går där .
Det är inte kommunernas uppgift att betala för detta då de oavsett färgen på de valda skall sköta äldrevård, skola o social omsorg och ge fn i det andra som affärsintressen kan lösa.

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
På ett eller annat sätt måste vi skoteråkare (jo även jag älskar detta över det mesta annat) ta ansvaret för det är vårt! och betala för att ha leder att köra efter och ju bättre de är ju mer trafik går där .
Det är inte kommunernas uppgift att betala för detta då de oavsett färgen på de valda skall sköta äldrevård, skola o social omsorg och ge fn i det andra som affärsintressen kan lösa.
äldrevård, skola o social omsorg, jojo kommunerna sponsrar en mängd fritidsaktiviteter, så varför ej ge skoterklubbarna en slant, sen är det förstås bra att vara medlem i skoterklubbar och hjälpa till ideelt i mån av tid. övrgia avgifter regleringar är jag helt emot, håller med Stoxresearch till 100%

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Lynxfun:

Jag tror att partifärg inte har något med saken att göra, kom ihåg att Anna Lindh förde den mest skoterfientliga politiken genom tiderna. Det handlar snarare om okunniga politiker som aldrig sett en skoter i kombination med media som alltid drar upp skräckexempel och avsiktligt ger sken av att det är regel snarare än undantag.

S

StoxResearch

Lynxfun:
Det hela är ganska enkelt. Rösta på sådana partier som är för DEcentralisering istf. centralisering.

Tibur:
Skulle jag få bestämma skulle det inte bli många spänn till föreningar alls, ej heller offentliga satsningar på turism mm mm.

Diversion:
Hahaha. Tror du tog fel exempel när du antog vilken sida jag tillhör, :) Men det är bara en gissning, man får ju inte skriva nåt politiskt här.

Folk MÅSTE förstå att vissa partier av ideologiska skäl är mer benägna att styra och ställa över människor än andra. De tror helt enkelt att allting fungerar bättre på så sätt. Det HAR betydelse vad man röstar på!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Lynxfun:
Det hela är ganska enkelt. Rösta på sådana partier som är för DEcentralisering istf. centralisering.
ha ha, har aldrig röstat på de som centraliserat....:ciao:, och anser att mina skattepengar skall maximalt gå till ungdomsidrotten, har sedan inte vuxenidrotten ekonomisk bärkraft i sig själv så är det bara lägga ner men det är ju en helt annan debatt.

Hursomhelst anser jag att dessa negativa skriverier skall lyftas fram även i forum likt detta, är övertygad om att det finns en några här som behöver en påminnelse då och då så det finns i bakhuvudet innan man kör huvudlöst:hmmmm2:

S

StoxResearch

Lynxfun:
Ja, jag håller med! Man börjar bli less på alla krav på förbud, :( Det är ju helt sjukt det hela. Om man jämför med en del som kör MC så är ju faktiskt snöskoterförarna rena duvungarna. Börjar bli trött på skoterhatarna nu, för att inte tala om tvåtaktshatare.

Om någon ser någon begå dumheter som att köra på planteringar så är det bara att säga till dem genast! Men som det stod i artikeln där, det är svårt att veta i alla lägen. Jag kör också järnet över öppna fält om jag inte ser träd som sticker upp. Hur ska man veta? För övrigt skulle jag vilja veta exakt hur många träd som faktiskt knäcks och blir förstörda. Jag är skeptisk till att det är mer än ett fåtal, men som vanligt haussas det väl upp så det liknar ingenting.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
StoxResearch:
Praktiskt sett en droppe i havet när det gäller skador på planteringar, älgen tillfogar betydligt värre skador varje år vilket borde synas i debatten för det kan även skogsstyrelsen intyga. Däremot blir det ett stråk genom planteringen med knäckta toppar och döda plantor efter en skoter som bottnat och många gånger går det inte att plantera om då de högre plantorna/ungskogen runtomkring tar allt solljus (du vet det där med fotosyntesen osv).
Skulle tro att grödesskador och försenad vårsådd är värre i kustkommunerna pga skoteråkandet

Ett enkelt sätt att styra trafiken till leder annars skulle ju vara att bara tillåta 4 takt för de hör ju hemma på leder men det har väl beivrarna inte kommit underfund med ännu som tur är.

D

Draken

Jag tycker vi ska ta och reglera bort alla som inte bor i Sverige från skotertrafiken,då har vi fixat till väääldigt mycket av "problemet".
Bor man i norge och finland så får man åka i guidade turer som alla andra turister gör.

Varför ska vi äventyra och bjuda ut våran frihet och fjällvärld för att alla andra ska få köra här när dom inte får köra i sitt eget land?!

Nä Sverige åt svenskarna!!

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Vad schysst du är då "Draken" . Du är ju lika dum som skoterhatarna i tidningarna. Dom drar alla skoteråkare under samma kamm , det tycks du göra med oss Finnar också. Nåja till sist blir det väl så jävligt så ni får börja komma hit å köra... Och man får köra i Finland ! Jag har då kört 2000km i år iaf :)

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Vad schysst du är då "Draken" . Du är ju lika dum som skoterhatarna i tidningarna. Dom drar alla skoteråkare under samma kamm , det tycks du göra med oss Finnar också. Nåja till sist blir det väl så jävligt så ni får börja komma hit å köra... Och man får köra i Finland ! Jag har då kört 2000km i år iaf :)
Skulle du gilla om hela sverige kom på skoter och körde sönder Finland?

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Inte skulle det vara speciellt kul. Och det är allra minst trovärdigt att det någonsin skulle bli så ! Men om det skall vara sådär kinkigt så nog tjatat om det. Och jag tror knappast inte att det finns en schans i helvete att någon vill komma o köra till Swe om man blir bemött på det där viset :mad: Tur att det finns snällare själar på denna jord också :rock:

D

Draken

Det handlar inte om att vara schysst!!

Det handlar om att jag är rädd om våran frihet att få vara i fjällen,och där är det mestadels ej svenskboende som förstör! (läs norrmän)

Visst alla är inte rötägg och förstör,men väldigt många är det.

Nämn EN anledning till att VI ska behöva ta skit för att nån som egentligen inte ska vara här förstör för oss som bor här och har rätt att vara i naturen?!
Det är ju VI som får ta skiten i och med nya lagar!

Måste jag välja mellan att vara schysst och inte få köra skoter som idag eller att sätta stopp för dom som förstör och få utnyttja fjällvärlden även i framtiden för att köra skoter hyfsat fritt.
Ja då är valet ganska enkelt!!

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Jag tror att partifärg inte har något med saken att göra, kom ihåg att Anna Lindh förde den mest skoterfientliga politiken genom tiderna. Det handlar snarare om okunniga politiker som aldrig sett en skoter i kombination med media som alltid drar upp skräckexempel och avsiktligt ger sken av att det är regel snarare än undantag.
det är nog just partifärg detta utspel beror på, Carlgren är ju iofs ingen skotervän men Landshövdingen är nog mer ute efter att såga en meningsmotståndare än skoterrådet,det är ju redan representerat av länsstyrelserna. eller så han nån skoterhatare varit o lobbat lite...

har för mig att hon var med i nån hatgrupp på facebook också.

tänker inte heller diskutera politik här, men idag fick iaf. ena sidan oväntat mer poäng hos mig.

har skrivit en kommentar i LT nu,men den syns väl först i morgon.
-hjälp gärna till att göra våran mening hörd ni andra också,var saklig och korrekt bara.

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
faktiskt lite kul att de var ett gäng svenskar och buskörde i norska fjällen för ett tag sen, de trodde de var i sverige, koll på läget, not