Folkvett?!?!

hagge81

Aktiv medlem
12 feb 2006
52
0
1
44
Hej! Jag var uppe i funäs och åkte skoter förra veckan och undrar hur en del tänker när dom kör, fullgasrepor och allmänt hög hastighet igenom byar osv, jag menar de är väl bättre o gasa ute i skogen. De är ju faktiskt så att folk gnäller ju ändå på att de åks skoter, så varför ge dom ännu mer rätt. Snart kommer de bli förbud att åka in i samhällen om inte man kan hålla igen på gasen på alla tretti områden. Sen så undrar jag varför fler o fler väljer att sätta på dessa trimdämpare, speciellt när de bara låter illa och inte ger nån effekt, bara sen förra året jag var upp så är de månge fler som åker och låter f..., sen som sagt så ger de alla apelsinskalare ännu fler skäl till att klaga på oss skoteråkare...

skriv gärna vad ni tycker...:hmmmm2:

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Hej! Jag var uppe i funäs och åkte skoter förra veckan och undrar hur en del tänker när dom kör, fullgasrepor och allmänt hög hastighet igenom byar osv, jag menar de är väl bättre o gasa ute i skogen. De är ju faktiskt så att folk gnäller ju ändå på att de åks skoter, så varför ge dom ännu mer rätt. Snart kommer de bli förbud att åka in i samhällen om inte man kan hålla igen på gasen på alla tretti områden. Sen så undrar jag varför fler o fler väljer att sätta på dessa trimdämpare, speciellt när de bara låter illa och inte ger nån effekt, bara sen förra året jag var upp så är de månge fler som åker och låter f..., sen som sagt så ger de alla apelsinskalare ännu fler skäl till att klaga på oss skoteråkare...

Jag har alltid någon sorts järnrör med mig som är ungefär två meter långt. Förvaras på något ställe jag kan dra fram det snabbt för att sedan ställa mig redo och drämma till så hårt jag kan när skoteråkaren åker förbi så att han stannar mitt i luften och skotern fortsätter en 10 meter (gärna med en ravin/stup inom dom där 10 metrarna). Inte svårt att hinna göra sig beredd eftersom slutburkförsedda skotrar låter på så långt håll.

Nej men skämt åsido, det är ren och skär idioti.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Det är alla ungdomar som tycker det låter så "fränt" med slutburk.. Men enligt mig är det bara rent töntigt och idioti. Dels för att det inte blir nå mer effekt och sen att folk blir tokiga på det. Det är som att be om förbud. Folk lär skärpa sig.

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Det är alla ungdomar som tycker det låter så "fränt" med slutburk.. Men enligt mig är det bara rent töntigt och idioti. Dels för att det inte blir nå mer effekt och sen att folk blir tokiga på det. Det är som att be om förbud. Folk lär skärpa sig.
Jag är 16 men jag tycker precis som du. Jag skulle inte bry mig om det kom ett förbud för slutburkar, skulle inte jobba aktivt för det men iallafall..

Problemet är ju att det kan bli inskränkningar på flera håll pga slutburkar.

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Trist, på en del håll har man ju fått igenom körning till/från bensinstation på försök. Synd om detta som det kämpats för i flera år skall gå i stöpet för att några omogna tomtar bara tänker på sig själva och skiter i att även andra skoterförare och i slutändan hela hobbyn drabbas.

Kan även nämna att jag kör MC på sommaren och där är det precis samma problem.

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Trist, på en del håll har man ju fått igenom körning till/från bensinstation på försök. Synd om detta som det kämpats för i flera år skall gå i stöpet för att några omogna tomtar bara tänker på sig själva och skiter i att även andra skoterförare och i slutändan hela hobbyn drabbas.

Kan även nämna att jag kör MC på sommaren och där är det precis samma problem.
Får man inte köra till macken för att tanka, om man åker lugnt och så?

snömonstret

Medlem
6 jan 2009
24
0
1
Skellefteå
Nu kommer jag att låta som en sur gammal gubbe, men tycker att det är dåligt när man kör sönder nysladdade fina leder och inte ens betalar årsavgiften. det är ett grymt hårt jobb som ligger bakom de fina lederna som klubbarna erbjuder!

Åker man skoter så är man medlem i någon klubb!

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Nu kommer jag att låta som en sur gammal gubbe, men tycker att det är dåligt när man kör sönder nysladdade fina leder och inte ens betalar årsavgiften. det är ett grymt hårt jobb som ligger bakom de fina lederna som klubbarna erbjuder!

Åker man skoter så är man medlem i någon klubb!
Jag är inte medlem i någon klubb än så länge (skaffade skoter förra veckan), inte heller någon i min familj men vi har en stuga i Frostviken (Stora Blåsjön) och när vi är där och åker så brukar vi köpa ett "ledunderhållskort" eller vad det heter för 200 eller 500 kronor på macken. Jag ska bli medlem i klubben där när jag åker upp dit till påsk hade jag tänkt.

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
På sätt och vis är det väl förbud, inte direkt mot slutburken i sig utan på ljudnivån... Kan bli några tusen i böter.
Fabriks Pro/racing maskiner som är reggade med alla grejor då, dom får man ju köra med antar ja..?

Men visst synd att folk sabbar för andra när dom svinar o så. Men inte byter jag burk på maskinen för att den ska låta mindre när jag "får köra med den".. många åker ju på pro maskiner så alla har inte bytt till oljuds burkar.. Man lär ju vilket som tänka på vart man gasar!

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Jag är 16 men jag tycker precis som du. Jag skulle inte bry mig om det kom ett förbud för slutburkar, skulle inte jobba aktivt för det men iallafall..

Problemet är ju att det kan bli inskränkningar på flera håll pga slutburkar.
Precis.

Ett ex. Jag och kompisar brukar vara ute och åka och alla utom en av oss har orginal burk. Och dom gånger han med slutbruk följer med vilket inte är ofta så märker man direkt hur folk blir sura medans dom inte bryr sig när vi åker. Vi har fått många sura miner och utskällningar när han med slutbruk har varit med. Va några fiskare på en sjö som bad oss fara åt helvete t.ex. när han va med :) Det märks direkt som sagt allt folk blir sura på slutburkar vilket är väldigt onödig uppmärksamhet.

B

Biosteel

men menar du allvar ? vi har 1000 sådana här trådar om dessa oljudsburkar .. det tas upp allt oftare och förstör läsningen av en seriös tråd.:cool:

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Jag är inte säker men eftersom folk i lokaltidningarna säger "Bra nu kan vi köra ända till pumpen" och liknande saker så utgår jag ifrån att det varit i alla fall formellt förbjudet tidigare.

Min erfarenhet är att i de flesta bondhålor brukar det ses mellan fingrarna, så länge folk sköter sig. Då har vi återigen kommit tillbaka till problemets kärna.

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume

Om inte leden går fram till macken så är det bara bära dunkar. Dock i piteå så går ju lederna ofta till mackarn och även om så inte är fallet så vet jag då ingen som blivit stoppad av poppo för att dom kör till en mack.

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Om inte leden går fram till macken så är det bara bära dunkar. Dock i piteå så går ju lederna ofta till mackarn och även om så inte är fallet så vet jag då ingen som blivit stoppad av poppo för att dom kör till en mack.
Ok då vet jag :)

Nicke80

Ny medlem
27 feb 2009
4
0
1
Ursviken
Var ute i helgen med hela familjen(två små barn och sambo) Körde med pulka efter leden och tjofräs så flög två ynglingar förbi i jävligt hög fart. Det var max 5cm mellan oss och dom. Hur fan tänker man när man kör så, ja antagligen så tänker man inte. Tänk om jag vinglat till, det händer ju lätt att skotern tar spår, det hade ju varit kört. Nä hade jag bara fått tag i dessa ligister så hade det smällt!

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Pratar man om skoterproblem så anser jag inte att slutburkar är det största, utan bristen på omdöme hos förare som ofta har slutburkar. Har aldrig fått någon kommentar om ljudet på skotern, men kan lova att jag skulle få det om jag svischade förbi farligt nära någon på leden. Visar man att man tar hänsyn skapar man inte agg mot en i onödan.