Hur länge till tror ni Polarisen håller?

Hur länge till håller den?

• Den kommer gå sönder på väg till eller från Säxsen (dit jag ska i helgen)

Röster: 32 15,5%
  • Den håller i 2 veckor till

Röster: 26 12,6%
  • Den går vintern ut

Röster: 47 22,8%
  • En Polaris? Dom går väl aldrig sönder?

Röster: 73 35,4%
  • Den kommer inte av gården för egen maskin!

Röster: 28 13,6%

• Totalt antal som röstat
    206

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Absolut så kommer det en till film på den. Har en bättre kamera nu också. Ska bara få tag på en kameragubbe så ska ni allt få se ;)
Jag var ute längs vägen och åkte med den i torsdags och det var nog ingen som inte flinade när dom såg (och hörde) den :biggrin1:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Mer bilder önskades. Har några gamla jag inte visat förut.

Ska det inte gå att ta reda på vad det har varit för modell och år på de här siffrorna. Någon måste ju ha samma modellnummer fast google gav inget resultat på numret.
Tillverkningsdatum brukar det väl finnas på dom och det enda som skulle kunna vara det är det nedersta men att den skulle vara gjord 98 tror jag inte på. Jag måste ha köpt den runt 04-05 och den va ju dyngslut redan då fast den ska ju ha varit tävlingskörd...

De här bilderna är från i somras. Då hade jag problem med svartmyror som byggt bo i dynan och mössfacket... Tog dessvärre inga bilder på det

Styrstaget är gjort av ett vattenledningsrör då det gamla i alu gick av

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna

Jag har nog aldrig tagit ur nyckeln och få gånger ens stängt av den med nyckeln då den har en självavstängande variator :lol:

Och lite äldre bilder sen jag dragit ut den från sin 3åriga vila för ca två år sen

då var huven fortfarande hel

Och hur den såg ut i sin dammiga vila innan det extrema förfallet började :lol:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
När kom indyserien egentligen? Jag har studerat reservdelskatalogen för 80talarna och modellnumrets andra och tredje siffra visar årsmodellen så min ska tydligen vara en 82a. Den måste alltså vara en av de första tillverkade :ciao:

Är det första årsmodellen skulle den ju kunna vara värd att renovera :happy:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Hittade försäljningsbroschyrer från 70-80tal. 1980 kom indy med ifs framvagnen och det fanns två såna 1982. TX-L 340 och indy 500 trippel.

Den har nog blivit moderniserad någon gång men om man kollar noga i hörnet av dekalen runt chassinumret så står det Polaris textron med samma text som de använde då.

Så här har alltså min sett ut en gång i tiden :biggrin1:

Lite skillnad mot:

men likheterna finns där.

Nu står jag i valet och kvalet, ska jag fortsätta risa ner den och slutligen skrota den eller ska jag spara undan den, samla delar och renovera den :hmmmm:

Om någon har mer bilder på hur den ska ha sett ut skicka dom gärna. Jag behöver fundera...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag tycker att du ska spara den och renovera den till nyskick och bara köra den fina dagar till sjön och tillnaka, för jag har då alldrig sett en sån där indy så det skulle bli roligt att kanske få se den nån gång renoverad

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jag har bestämt mej för att leka med den ett tag till men akta chassit och börja samla delar. Och sen renovera till originalskick. Hittade en -79 centurion 500 motor på ebay igår för 450$ som var nyrenoverad men mitt bankkonto är övertrasserat med 300kr så den får gå till någon annan :bawling:
TXL 340 verkar vara jämförelsevis vanlig då jag inte ens hittar en bild på en 500 -82a :biggrin1: Dom flesta är väl sönderkörda och skrotade idag skulle jag tro.

Går det att registrera den så man kan få papper på den eller är det helt kört? Och vet någon om huven och bukplasten är lika på nyare indys upp till ca 89-90?

Är 340in lika förutom motorn? Lär ju försöka få tag på delar till den om den ska bli skoter igen :biggrin1:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
jag tycker att du ska spara den och renovera den till nyskick och bara köra den fina dagar till sjön och tillnaka
Ska den renoveras ska den köras. Måste ju varva räknaren i den fast visserligen är det bara 40 mil kvar men endå

Kan det verkligen stämma eller har den gått 16000 mil :shocked: Har fått det till 1600 förut.
Snowmobiles värsta långmilare? Det skulle ju kunna förklara skicket :biggrin1: Eller visar den km fast då har den "bara" gått 10000 mil...

Kanske dax för en k*kmätartråd för längsta körsträcka :nod:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Nu är en ny kabbslutfilm på väg upp. Den blev lite som den blev då det är svårt att både hålla kamera och filma och köra en vrångstyrd skoter samtidigt. Tror jag redigerat bort det värsta.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
[video=youtube;57r0xW212LU]http://www.youtube.com/watch?v=57r0xW212LU[/video]

Kvaliteten kommer väl senare när tuben är klara med omvandlingen men här är den.
Blev ganska hårt klippt för att hamna under 10 min och lite skakig men den duger så länge. Blir nog kanske en till fast bättre senare :nod:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vilken pärla! Blev lite besviken dock, då tändningslåset faktiskt fungerade...