xp dämpare?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
När jag kör rätt hårt efter led så känns dem lite mjuk..
Och när jag kör sakta så känns dem ganska bra.

När jag kör över ett litet gupp på led så "kickar" den upp fort! vilket gör att man får ont i ryggen om man sitter ner..

Om man justerar fjädern på främre dämparen i boggien lösare så försvinner kicken?
Den bakre dämparen i boggien vill jag justera så den blir hårdare i högfart vad ska jag skruva på?

Skiddämparna vill jag också justera så dem blir hårdare på högfart!? Hur gör jag detta?

skiddämparna och bakre dämparen i boggien så finns de en stjärnskruv och en större "mutter" som man kan justera på eller?

Och på skiddämparna så e stjärnskruven och "muttern" utåt så den ska kunna justeras enkelt men på andra sidan e den vänd bakom det ser ut som att ena dämparen e vänd åt fel håll!? nån fler med samma skoter som kan berätta om deras erfarenheter!?
och jag har inte fått instruktionsboken än..:argh:

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
När jag kör rätt hårt efter led så känns dem lite mjuk..
Och när jag kör sakta så känns dem ganska bra.

När jag kör över ett litet gupp på led så "kickar" den upp fort! vilket gör att man får ont i ryggen om man sitter ner..

Om man justerar fjädern på främre dämparen i boggien lösare så försvinner kicken?
Den bakre dämparen i boggien vill jag justera så den blir hårdare i högfart vad ska jag skruva på?

Skiddämparna vill jag också justera så dem blir hårdare på högfart!? Hur gör jag detta?

skiddämparna och bakre dämparen i boggien så finns de en stjärnskruv och en större "mutter" som man kan justera på eller?

Och på skiddämparna så e stjärnskruven och "muttern" utåt så den ska kunna justeras enkelt men på andra sidan e den vänd bakom det ser ut som att ena dämparen e vänd åt fel håll!? nån fler med samma skoter som kan berätta om deras erfarenheter!?
och jag har inte fått instruktionsboken än..:argh:

Jag tycker min är alldeles för hård hela tiden, jag väger 70 kg och jag håller fullkomligt på att studsa av leden ibland när jag kör fort. Har sänkt de fram och bak på lägsta men det är fortfarande inte bra tycker jag. Ska be Åf kolla på det där när jag ska in med den på service om 30 mil för jag har hört det ska vara lite klurigt att ställa returfjädringen själv.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jaha ok ja väger runt 100.. men den känns alldeles för hård ibland!! hoppar man 2 meter på en led och ligger i 75 km/h så går den aldrig i botten!:rock: men de som e mest störigt e att den smäller upp i ryggen när man kör lite försiktigt..???

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
kanske nån som vet höjden på original styrhöjaren? har inte skotern här.. e de nån som kört mer än 10 timmar med sin jag har ca 1 timma kvar.. men blir de nån skilnad? har hört att skotern fettar på med bränsle och olja de första 10 timmarna!? när man kört de så kommer den att dra i väg som satan!!??

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Om du får en kick tillbaka så är bakre boogie fjäderspänningen för hård i förhållande till returdämpningen. Om du inte har genomslag så prova att sätta bakre fjädrarna lite lösare. Börja med ett steg på varje sida.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jaha ok så att dem där stora fjädrarna på höger och vänster sida e för hård? men dem far jag och skruva på lite hela tiden men blir inte bättre.. tror du de kan va främre boggidämparen fjädern på den som e för hård?

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
jaha ok så att dem där stora fjädrarna på höger och vänster sida e för hård? men dem far jag och skruva på lite hela tiden men blir inte bättre.. tror du de kan va främre boggidämparen fjädern på den som e för hård?
Näeh, om du får returkick är det inte främre boggidämparen. Vad har du de bakre fjädrarna på? Det kan vara som på min, att bakre boggidämparen var paj. Min kändes mjuk trots fjädrarna på näst hårdaste, och jag fick elaka returer.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ne tror inte de e så för den e stenhård efter led när jag kör hårt men kör jag 3 km/h på guppig led så smäller den upp hårt!den som kickar hårt tillbaka!

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
jag tycker min returdämpning är för långsam, mär man kör fort efter en led hinner inte däparen ut mellan guppen och detta gör att den stöter upp hårt.. jag har bakfjädrarna på nest hårdaste, ska prova det hårdaste i helgen.! det är lite synd att det inte är justerbar retur!

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
pratade nyss med en åf han sa att den bakre dämparen ska jag skruva in lågfarten längst in på sen vrida upp den 3-4 knäpp... då ska de tydligen bli bättre! ska prova till helgen då!
jag har mina fjädrar på näst mjukast.