Ski-doo mach1 -97 700triple

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Hej!
Mina värden är bra enligt ÅF...men ska ändå ta upp statorn och antingen köpa ny eller linda om den jag har, ohm mätning visar ju bara att lindningen är hel för tillfället och inte om den allstrar den spänning som behövs till att tända stiften.

ska låna avdragare nån kväll och ta loss den....

Mvh Andreas

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Är det nån som kan säga hur jag får loss muttern till svänghjulet, vad är det för gänga?
mothåll?

Mvh Andreas

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
ingen som kan som varit med om samma fel. tog lös förgasarna och rengjorde satte tillbaka och testa starta den gick igång, körde jag några km gick som den skulle. släckte av den vänta ca 3min skulle starta igen helt död.

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Har du gnista ändå?
Har iaf fått loss muttern till svänghjulet,använde batteridriven mutterdragare lossnade direkt med den och jag har tillverkat egen avdragare till svänghjulet som ska provas snart.....

Mvh Andreas

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
testade byta cdi box idag men ingen skillnad. den ger svag gnista och man måste dra hårt. så det måste väl vara statorn? för pick upen har väl inget med de att göra?

blanks

Aktiv medlem
15 jan 2008
56
0
1
har du gnista å den får soppa är du 100% på dessa 2?
jag tänkte om soppapumpen gett upp?
för om den får soppa å har gnista så ska den ju puffa lite samam hur kablarna sitter,,
är det stark gnista eller e de ba nå litet joll? hehe

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
okej. nå det är svag gnista. och man måste dra hårt för att det ska komma över huvudtaget. då är det bara köpa en stator då. hittade en ny för 1500 det borde väl vara värt? är väl ungefär vad det kostar att linda om?

blanks

Aktiv medlem
15 jan 2008
56
0
1
okej.
1500:- är väl bra pris för en ny..
har du kollat på blocket?

annars så kolla på ebay om de inte är så bråttom..? hehe
brukar ta en vecka att få hem. just nu finns de en 5st där som passar din.

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Vilka säljer nya för 1500kr, jag har fått pris på omlindning för 1600kr + frakten av timrå elbyggnad.

Mvh Andreas

Gubben

Välkänd medlem
4 dec 2007
154
0
6
Vilka säljer nya för 1500kr, jag har fått pris på omlindning för 1600kr + frakten av timrå elbyggnad.

Mvh Andreas
hade samma fel på min -98 ingen gnista, mätte allt och det var bra.
det slutade med CDI.n, tydligen ett vanligt fel på dessa.
min tvärdog över sommarn, skulle ta fram den nu i december så startade den helt sonika inte.. jag har ski-doo verkstadsmanualen med alla felsökningscheman och värden som pdf om du vill ha..

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
hade samma fel på min -98 ingen gnista, mätte allt och det var bra.
det slutade med CDI.n, tydligen ett vanligt fel på dessa.
min tvärdog över sommarn, skulle ta fram den nu i december så startade den helt sonika inte.. jag har ski-doo verkstadsmanualen med alla felsökningscheman och värden som pdf om du vill ha..
Den dära pdf, en skulle jag gärna komma över också, i förebyggande syfte:D
Fasst kanske inte är lika värden mm?
Är det något du bjuder på eller?:ciao:

Gubben

Välkänd medlem
4 dec 2007
154
0
6
Den dära pdf, en skulle jag gärna komma över också, i förebyggande syfte:D
Fasst kanske inte är lika värden mm?
Är det något du bjuder på eller?:ciao:
är nog inte samma på en -97, men du kan få den ändå.
ska försöka lägga upp hela cd-skivan, alla ski-doos 98-99 all dokumentation som finns. drygt 400mb

Ockelbo 4000

Aktiv medlem
5 jan 2006
72
0
6
Hej!
I detta fina skoterväder får en annan stå och skruva men tog loss svänghjulet och statorn idag, ser inga skador men kan ju vara nån lindning iaf...eller cdi´n i värsta fall.
Nu är frågan vad gör man med statorn skickar in på omlindning eller köper ny,vad hade ni andra gjort?ingen som sitter på en beg?

Mvh Andreas

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
tror en omlindning är det bästa.. det kostar ungefär samma som att köpa en begagnad men då VET du att det är tipptopp sen