bestyckning!? kåbdalis

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
Tjena, skotern i fråga är en polaris iq 440 -05

tänkte bara höra om någon från kåbdalis som glider runt med iq som vet vad jag bör ha för bestyckning, har 340 nu brevid kusten i Piteå och den går inte super bra för tillfället, vid 15 minus så går den helt suveränt, men nu äre för varmt.

hursomhelst så har jag och några kompisar fixat en stuga i kåbdalis till helgen då vi ska dit och köra och jag vill inte stå där på parkeringsplatsen och testa 10 olika munstycken, så har någon nån ide till vad för bestyckning jag bör ha så vore jag otroligt tacksam

MVH // Felix

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
kronogård är väll på ca 450-500 meters höjd.

tänkte att det är nog lättare att bestycka efter mall om man vet höjd.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
det är ju inte nå många steg du ska gå ner... och sen vet du vad det är för grader när du är där??? Du har en 440 köp en säck med munstycken eller DAJ eller Atacc......

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
har en säck munstycken redan, men orkar inte stå i kylan och stoppa på dom då jag väl är där vill jag köra, vad tror ni om 330 eller 320?

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Men..... du har ju som inga alternativ? Endra bestyckar du om för det du tror den ska ha och kanske får byta ändå när du kommer fram för att det är -16...

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Jojo men graderna ute är det ju som har störst påverkan i detta fall...
Höjdmässigt så är det ju inte stor skillnad

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jojo men graderna ute är det ju som har störst påverkan i detta fall...
Höjdmässigt så är det ju inte stor skillnad
Yes, nog är det så alltid, men bestyckar man den för -10 & 400möh, så är det nog en bra grundbestyckning, så här års. Detta gör man hemma i garaget = varmt och skönt ! :)
Blir det mildare än -10 till helgen och den går dåligt, är det ju bara att bestycka ner. Dock ute på parkeringen i mörker och kyla. :eek:

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Yes, nog är det så alltid, men bestyckar man den för -10 & 400möh, så är det nog en bra grundbestyckning, så här års. Detta gör man hemma i garaget = varmt och skönt ! :)
Blir det mildare än -10 till helgen och den går dåligt, är det ju bara att bestycka ner. Dock ute på parkeringen i mörker och kyla. :eek:
Men det jag menar han VET ju inte hur kallt det är då... är ju synd att lägga ner tid på en sak som ändå måste ändras på KANSKE när han kommer fram.....

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Men det jag menar han VET ju inte hur kallt det är då... är ju synd att lägga ner tid på en sak som ändå måste ändras på KANSKE när han kommer fram.....
Men sannolikt så lär det ju knappast bli + så här års, så bestyckar man för -10, så lär den nog bra mellan -5 / -15. :hmmmm:
Går det då göra hemma garaget i värme och bra ljus, så är det ju inte så värst svårt, mot att få börja på en parkering, inte så kul att börja med att skruva det första man kommer fram.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Mmm men allt hänger ju på vad det är för grader.... och det ser han ju när han kommer upp dit ;) Sen är det ju så det tar ju inte många minuter att byta munstycken vare sig man är i garaget och myser på eller på leden....
Men mitt tips är ju att han köper [Dail a jet]... då slipper han ju gorma med att byta munstycken hela tiden..............

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Det luriga när man kör uppe kring Kåbdalis/kronogård är att tempraturer och höjdskillnader kan variera ganska så mycket under en skotertur.. har för mig jag läst att Kåbdalis ligger 354m,öh och det är ofta man hamnar upp mot 570-585m,öh under en skotertur... så både höjd och tempraturer varierar rätt mycket... så det är till att prova sig fram om man vill att den ska gå optimalt.