Hur ska man ställa stoppremmen? Summit 800 -01

Rotax_Freddan

Medlem
7 dec 2008
30
0
1
Strömsund / Bygda
Har hört att vinkeln på mattan har stor betydelse i lös snö. Vissa pratar om 14-17 grader. Någon som kan förklara det här bättre? Tips på hur ungefär hur mkt man skall släppa/spänna remmen??

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag hade en summit 600 99 förrut och på den hade jag balataremmen så lång som möjligt. Den lyfte då lite på skidorna och man balanserade skotern på mattan istället lite överdrivet... men det blir iaf känslan utanför leden. Du kör mer på mattan än skidorna du får lågt skidtryck.... För min del är detta helt rätt det negativa är att attackvinkeln inte blir så optimal men det är inget jag har lidit av.... Det optimala skulle jag tro ur den synvinkeln är att ha balataremmen så kort som möjligt men det beror som sagt på hur du vill ha det. Tänk även på att förspänningen på fjädringen har betydelse i lössnön, vad jag förstår ska fjädringen vara mjuk i puder. Prova dig fram och känn efter är mitt råd. Jag hoppas du vart lite klokare! Lycka till!

Rotax_Freddan

Medlem
7 dec 2008
30
0
1
Strömsund / Bygda
Jag hade en summit 600 99 förrut och på den hade jag balataremmen så lång som möjligt. Den lyfte då lite på skidorna och man balanserade skotern på mattan istället lite överdrivet... men det blir iaf känslan utanför leden. Du kör mer på mattan än skidorna du får lågt skidtryck.... För min del är detta helt rätt det negativa är att attackvinkeln inte blir så optimal men det är inget jag har lidit av.... Det optimala skulle jag tro ur den synvinkeln är att ha balataremmen så kort som möjligt men det beror som sagt på hur du vill ha det. Tänk även på att förspänningen på fjädringen har betydelse i lössnön, vad jag förstår ska fjädringen vara mjuk i puder. Prova dig fram och känn efter är mitt råd. Jag hoppas du vart lite klokare! Lycka till!
Mye tack för svar. Skall skruva lite imorgon så skall testa lite då :)

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Skidorna i luften/Lågt skidtryck = Hård främreboggiedämpare, lång ballatarem.
Skidorna "under snön"/Högt skidtryck = Mjuk främreboggiedämpare, kort ballatarem.

Rotax_Freddan

Medlem
7 dec 2008
30
0
1
Strömsund / Bygda
Det vore roligt att höra hur du upplever skillnaderna. Du får gärna skriva ner ett par rader sen om du vill.

Hay. Har skruvat lite nu... Släppte ganska mkt på stoppremmen, och ställde framdämpare lite hårdare. Fick en mkt roligare skoter, och den blev även i mitt tycke mkt mer lättkörd i lös snön. Så imorgon blir det upp till fjälls. Så får man väl se hur det går där uppe då :D

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Härligt! Skidorna ska ha samma funktion som stödhjul på en cykel, dvs bara vara i backen nångång ibland :)

Jag tycker boggien på en lössnömaskin ska vara mjuk och rörlig med bra viktförskjutning. Då får men enligt min erfarenhet en rolig och lättkörd skoter sen kanske den reser sig lite på leden men so what det är ingen ledpiskare i alla fall. Ställde du den främre boggiedämparen lite hårdare eller menar du fjädrarna i framvagnen?

Rotax_Freddan

Medlem
7 dec 2008
30
0
1
Strömsund / Bygda
Härligt! Skidorna ska ha samma funktion som stödhjul på en cykel, dvs bara vara i backen nångång ibland :)

Jag tycker boggien på en lössnömaskin ska vara mjuk och rörlig med bra viktförskjutning. Då får men enligt min erfarenhet en rolig och lättkörd skoter sen kanske den reser sig lite på leden men so what det är ingen ledpiskare i alla fall. Ställde du den främre boggiedämparen lite hårdare eller menar du fjädrarna i framvagnen?
Njah någon ledräccer e det juh absolut inte :D Det har man märkt :rock: Det var den främre dämparen i boggien som jag menade :) Var och körde i en kraftledningsgata igår kväll, med kanske 40-45graders lutning. Lite mer på vissa ställen. Skotern kändes skit skön efter jag släppte på stoppremmen, skidor i luften och man lägger skotern åt det hållet man vill ha den. Gumman tyckte även att den blev lite roligare då vi åkte 2 på den. Lite lättare att små burka med den på lägdorna :D Så imorgon blir det mkt lössnö... Skall upp på ett fjäll, kollade i förrgår lite i byn vi ska till.. Inte ett ända skoter spår :evil: Kommer bli skoj som fan :)