SMS-betalning, F-Skatt/Momsregistrera skoterklubben?

E

ejwbegysv

Hej..

Har i några veckor jobbat på en lösning för skoteråkare att bli medlem i skoterklubbar via SMS, tyvärr har jag stött på problem med momsen... Företagen som ger oss möjlighet att ta "betalt" via SMS vill inte betala ut momsen åt klubbar som ej är momsregistrerade.. Men jag tycker ju att detta är en gåva??

Hur gör BRIS, rödakorset osv??

Kan det bli andra problem med att momsregistrera en skoterklubb??

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Sv: F-Skatt/Momsregistrera skoterklubben?

Fasen vad bra jobbat.

Fortsätt meddela oss hur det går.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38

Medlemsavgifter räknas som en tjänst och är därmed momsbelagt.

Lättast är ju att inte ta ut någon moms på medlemsavgifterna, då finns det ingen moms att redovisa.
Minnet är inte det bästa (särskilt inte för något så ointressant som detta, men har man jobbat med leverantörsfakturor i ett tidigare liv så är man lite traumatiskt påverkad...) men en ideell förening som inte bedriver någon större vinstdrivande verksamhet på yrkesbasis är ej skattskyldiga, varpå man enkelt bör komma undan skattskydligheten genom att inte inkräva moms på tjänster/varor - i detta fall medlemsavgift.
Allting blir ju också så mycket lättare om man inte blandar in momsen i det hela.

E

ejwbegysv

Medlemsavgifter räknas som en tjänst och är därmed momsbelagt.
Har du en källa på detta?

Problemet med att ej ta in momsen via SMS är att totalt så tappar man 50% av vad SMS:et kostar medlemmen...

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38

Har du en källa på detta?
Ring 0920-77000 och be om att få prata med Vattenfall Accounting Payable.
Om de, mot den största förmodan i hela mitt liv, inte vet så får du nog uppsöka närmsta kontor för Skatteverket, läsa deras hemsida, lita på andra internetkällor eller kolla i någon aktuell skrift för momsregler.
Problemet med att ej ta in momsen via SMS är att totalt så tappar man 50% av vad SMS:et kostar medlemmen...
Har du något räkneexempel?
Jag ser det konstigt att så mycket som 50% skulle försvinna? Varför försvinner det ens någonting, förutom SMS-tjänstens kostnad?

E

ejwbegysv

Jag har färdiga lösningar för detta men vi fastnade i avgiften + momsen...

Ca 25% försvinner i avgifter som telebolagen + företagen som förmedlar sms-tjänsten tillhandahåller..

detta gäller betalningar på ca 100-200kr från norska och svenska mobiler.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå

Jag lovade Stig Larsson att kolla med ett bolag efter semestern, ett litet bolag på marknaden. Ska fan ringa på måndag.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38

Jag har färdiga lösningar för detta men vi fastnade i avgiften + momsen...

Ca 25% försvinner i avgifter som telebolagen + företagen som förmedlar sms-tjänsten tillhandahåller..

detta gäller betalningar på ca 100-200kr från norska och svenska mobiler.
Det är alltså momsen på själva avgifterna du vill åt? :D
Det finns ju ingenting annat att dra av på, för behållningen är ju omomsad.

Om det är, låt säga, 25:- i avgifter på 100:- så är det ju ändå bara 5:- i moms att hämta?
Företaget som tillhandahåller SMS-tjänsten kan ju inte behålla 20% av behållningen, för att momsredovisa - herregud?

Är det bara bara betalningstjänsten ni betalar för, eller är det ex. registerföring av nybetalande medlemmar inbakat i det hela?

E

ejwbegysv

Här har du ett exempel :
- Inkommande beställning 100 kr 72,00 kr (inkl moms) 57,60 kr (ex moms)

Man får då om man ej är momsreggad ut ca 57kr av en gåva på 100kr..

Är du momsreggad så får du även momsen men den skall ju staten ha tillbaka eller jämkas mot inköp...

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

Hej..

Har i några veckor jobbat på en lösning för skoteråkare att bli medlem i skoterklubbar via SMS, tyvärr har jag stött på problem med momsen... Företagen som ger oss möjlighet att ta "betalt" via SMS vill inte betala ut momsen åt klubbar som ej är momsregistrerade.. Men jag tycker ju att detta är en gåva??

Hur gör BRIS, rödakorset osv??

Kan det bli andra problem med att momsregistrera en skoterklubb??
Jättebra att ni jobbar med denna sak, fortsätt så

Spontant så känns det ju fel om dom drar moms på hela medlemsavgiften, så länge klubben inte är momsredovisningsskyldig.
Men att dom drar moms på den provision dom tar in på att förmedla tjänsten är nog helt riktigt.

Sen det här med att momsregistrera klubben, kan kanske bli nödvändigt i framtiden om pengar till underhåll av skoterlederna inte bara kommer in i form av medlemsavgifter, bidrag och sponsring. Eller att det visar sig att företaget ni anlitat för SMS-tjänsten har rätt och ni samtidigt får in lejonparten av medlemsavgiften på detta sätt.

Men som Camata skriver, så måste det ju gå att kolla upp med skattekontoret. Blir intressant att följa fortsättningen i just detta fall. Hoppas att du rapporterar hur det går.
Känns även som att detta kan vara en uppgift för snofeds kansli att ta fram.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

Här har du ett exempel :
- Inkommande beställning 100 kr 72,00 kr (inkl moms) 57,60 kr (ex moms)

Man får då om man ej är momsreggad ut ca 57kr av en gåva på 100kr..

Är du momsreggad så får du även momsen men den skall ju staten ha tillbaka eller jämkas mot inköp...
Om det stämmer som bolaget ni anlitat säger, så borde det ju innebära att många klubbar är skattesmitare, eller i vart fall dom klubbar som anlitat sina lokala skoterförsäljare att hjälpa till med att ta in medlemsavgifterna av skoteråkarna och inte redovisat momsintäkterna på detta :confused: :afraid:

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16

Borde det inte vara en fördel att vara momsregistrerad? Då får ni väl dra av all moms på inköpen (även bränsle), en skoterklubb har väl normalt mer utgifter en inkomster?

E

ejwbegysv

Jo antingen får man skaffa F-skatt och redovisa moms eller ej redovisa moms och då ej heller få dra av momsen på inköp...

Går klubben +- 0 så borde momsen slå ut varandra...

Problemet är väl att de flesta klubbarna ej har tid eller ork att börja redovisa moms...

Största utgiften för klubabrna är oftast bensin :
"Moms på bensin är 25 procent"
http://www.moms-info.se/bensin_moms.html

E

ejwbegysv

Har hittat lite mer info om momsen :

"Bokföring - Bokföra medlemsavgifter, medlemskap, medlemsavgift
Medlemsavgifter till föreningar är normalt inte skattemässigt avdragsgilla kostnader och då är inte heller momsen avdragsgill som ingående moms. Det här beror på att föreningar inte behöver betala någon skatt på sina intäkter från medlemsavgifter. Föreningars serviceavgifter är däremot skattemässigt avdragsgilla och momsen avdragsgill som ingående moms. Serviceavgifter tas ut för en förenings tjänster som utförs åt medlemsföretagen. Medlemsavgifter betalas oftast årsvis i förskott.

Det här innebär att en del av utgiften möjligen ska bokföras som en förutbetald kostnad. Men medlemsavgifter uppgår oftast till så små belopp att periodisering inte är nödvändig. Man brukar bokföra medlemsavgifter i kontogrupp 69.

Kontogrupp 69 - Övriga externa kostnader

Bokföra medlemsavgifter Kredit 30d, Exempel:
Medlemsavgift, totalt 200 SEK.

2440 Leverantörsskuld; Kredit; 200
6982 Föreningsavg, ej avdragsgill; Debet; 200"
Källa : http://www.bokforingstips.se/Externa_kostnader/medlemsavgifter.htm

Har dock lite svårt att tolka detta i ren svenska..

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

Men problemet är väl att man bara får dra av kostnader för max den beskattningsbara inkomsten.
Så om man som klubb tar in 50 000:- i medlemsavgifter, 50 000:- i sponsring och 40 000:- i komunalt bidrag, så får man väl bara dra av momsen för medlemsintäkten om nu detta visar sig vara en beskattningsbar inkomst.
Men sponsringsintäkterna och bidraget lär väl vara omöjliga att använda som beskattningsbar inkomst ?

Edit : Tydligen även medlemsavgiften.

E

ejwbegysv

NJa är det så? Du kan ju dra av moms för 1 000 000kr även fast du bara har fått in 100kr i föreningen/företaget (om du har F-skatt)? Om min firma går back ett år så kan jag ju ändå dra av momsen för det jag har köpt in för att gå back....

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

Är ingen skatte expert, men företag som t.ex. sponsrar föreningar gör väl avdrag för detta i sin deklaration?
Så det måste väl vara svårt (Omöjligt ?) att göra avdrag för detta en gång till ?

E

ejwbegysv

Här är citat från skatteverket :
"Föreningar med ideell verksamhet har oftast också
inkomster som inte är skattepliktiga. Typiska sådana
inkomster är medlemsavgifter samt bidrag och gåvor
som är avsedda för den ideella verksamheten. Kostnader
för den ideella verksamheten är inte heller avdragsgilla."
Källa : http://www.skatteverket.se/download/18.2132aba31199fa6713e800013317/32415.pdf

Ska kolla upp detta mer sen... Nu gäller det bara att försöka få SMS företagen att fatta att ett SMS kan vara annat än en betalning för en tjänst... Du kan ju tex köpa en Bussbiljett via SMS nu i Gävle och det är det ju inte 25% moms på.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16

Är ingen skatte expert, men företag som t.ex. sponsrar föreningar gör väl avdrag för detta i sin deklaration?
Så det måste väl vara svårt (Omöjligt ?) att göra avdrag för detta en gång till ?

Jag höll på med rally förut ganska så intensivt å då satt ja å läste mycket med sponsring å att ftg får dra av detta. Det jag kom fram till efter samtal å lite internet sökande var detta.

Det ska finnas ett AVTAL, underskrivet av båda parter, och följande ska framgå...
1) Summan
2) Avtalets period
3) Motprestation
Det sistnämnda är viktigt. Vad får sponsorn tillbaka?
Och här gäller det att vara så precis som möjligt. Antal dekaler och storleken på dessa. Ska bilen vara med på någon utställning,
blir man skjutsad på något jippo, åka med som kartläsare på vip-licens etc etc.
Sponsring utan motprestation betraktas från Skatteverket som gåva.
En gåva är INTE avdragsgill.
Sponsring däremot ÄR avdragsgillt.
Obs! Att den som tar emot pengarna blir skatteskyldig för dessa.
Gäller därför att ha ordning på alla utgifter man har i tävlandet för att (spara alla kvitton).
Plus i "verksamheten" = skatt på överskottet. Går man däremot jämnt upp - eller med förlust - slipper man ju förstås skatt.
Den som betalar ut sponsorpengarna behöver INTE betala arbetsgivaravgifter eller liknande.
En annan sak att tänka på är att Skatteverket kan neka avdragsrätt för företaget om summan anses orimlig.
Det ska finnas en affärsidé bakom sponsringen, alltså ska avsikten vara att på sikt höja omsättningen/vinsten i företaget.

Nu har ja kopierat min text ja har sparat så de e lite om bilar å rally i men i de stora hela så.

Detta kanske kan vara nått för sms ftg/ skoter klubben å dra nytta av?