Boggiinställningar Wildcat Touring

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Finns det nån som har manualen liggande till en WC touring 1995? Skulle vilja veta lite om boggiinställningarna innan man börjar skruva, t.ex hur är det inställt från fabrik.

Sen så är det ju både en bakre och främre balatarem, på andra skotrar jag haft har det bara vart en balatarem fram. Vad har den bakre för funktion egentligen?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
41
Skellefteå
Den bakre har nog flera funktioner men det första jag tänkte på var väl att den ser till att knäleden/saxen inte kan räta ut sig helt och därmed riskera att vika ihop sig "framåt" dvs. fel väg.

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Den bakre har nog flera funktioner men det första jag tänkte på var väl att den ser till att knäleden/saxen inte kan räta ut sig helt och därmed riskera att vika ihop sig "framåt" dvs. fel väg.

Okej, då borde det vara lugnt och släppa på den så länge man inte släpper så mkt så knäleden kan räta sig åt fel håll.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
41
Skellefteå
håll koll på bakre boggiedämparen också så att den inte når sin maxlängd innan remmarna sträcks (dvs. det ska stoppa i remmarna, inte i dämparen).
Jag är inte riktigt hemma på hur övre fästet av dämparen ser ut på -96an men på vissa maskiner kan man framkalla "överrörelse" på den axeln om man släpper för mkt = stötdämparens kolvstång tar i axelröret och nöts/böjs.
Kolla allt noga!