placering av non slip drivhjul?

tornqvist152

Aktiv medlem
9 nov 2008
82
0
6
hejsan jag ska montera non slip drivhjul på min skidoo rev 600 04a hur går jag tillväga? och vad är de för placering på axeln de ska ha? mvh johan

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. vänstra hjulet ska sitta 10,79cm från vänster sida av axeln (4,25") (mitt på hjulet)
och de andra hjulet sätter du 22,86cm till höger om de (9") (mitten av första till mitten av andra hjulet)

gjorde sj proceduren i fredags..

du kanske har läst dig till de redan men de måste pressas på axeln, inget man gör hemma om man inte har en press.. .gick fan lite tungt med en 6tons hydralpress..

tornqvist152

Aktiv medlem
9 nov 2008
82
0
6
jaha perfekt men hur pressade du då? direkt på axeln? antar att man måste pressa på dem ifrån höger där drevet sitter? mvh

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
hur jag pressade? , man kan ta lös lagret på vänstersidan.. så jag tog lös dem först 2 åt ena hållet sen 2 åt andra.. sedan sattes de nya på från varsitt håll..

som sagt så är det ett måste att använda en press, det ska inte göras utan. .:)

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
hur jag pressade? , man kan ta lös lagret på vänstersidan.. så jag tog lös dem först 2 åt ena hållet sen 2 åt andra.. sedan sattes de nya på från varsitt håll..

som sagt så är det ett måste att använda en press, det ska inte göras utan. .:)

Borde det inte underlätta att slänga axeln i snödrivan i nån timma?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Borde det inte underlätta att slänga axeln i snödrivan i nån timma?
mja.. de gick ju som sagt lite trögt med en 6tons press..
men ja.. vill man underlätta så ja, fysiken säger ju att man då ska kyla axeln och värma på drivhjulen lite.. gärna oxå då olja in axeln..

men de gick bra utan alla de momenten för mig..

tornqvist152

Aktiv medlem
9 nov 2008
82
0
6
ok tack för tipsen men lagret på vänster sidan verkar grymt svårt o få bort måste ja ha en speciell avdragare? såg att du drevat 19/43? vad behöver kan göra i variatorn för och få de o funka fint? mvh

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Är du säker på att du släppt låsningen på lagret? En liten insex skruv på låshalsen av lagret, denna skall släppas sedan skall du vrida låshalsen lite tills den släpper. Denna är olikt formad och låser sig fast i axeln när du vrider den åt ett håll.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. . som rails säger så är skruven inget problem, därefter låsringen, inga problem.. och eftersom du ska använda en press är inte heller lagret något problem..

kika lite till om du nu tage lös grejjerna så ser du hur de sitter ihop.. *
har du sprängskisser md moment osv?

laddar upp bilder åt dig annars..

drevningen 19/43 känns faktist sådär.. innan motorbytet för mindel så hade jag lite problem med remnötning, .. har inte kört med annat än 19T.. så jagf kan som inte gämföra..

var jag inte rekomenderar är 427ramperna, 415 orginal trycker på mkt bättre..
har beställt ett 25T drev faktist..

tornqvist152

Aktiv medlem
9 nov 2008
82
0
6
Jaha den insex skruven har jag nog missat.. får gå ut o titt lite närmare har tagit ur axeln väntar bara på drivhjulen som ska komma imorgon =) jo men lite åtdragningsmoment och så till ihopmonterningen hade ju inte varit så dumt? funderar på 19 eller 20 drev för får en 44.4 matta nu samtidigt som drivhjulen så kanske e fint o dreva ner lite va tror ni mest på? tack så mycket för all hjälp så här långt =)

tornqvist152

Aktiv medlem
9 nov 2008
82
0
6
Nu har drivhjulen kommit men min axel är 28 mm och drivhjulen är bara 26mm har jag fått fel drivhjul?

tornqvist152

Aktiv medlem
9 nov 2008
82
0
6
hejsan har nu placerat drivhjulen som ritningen visat men när jag monterat tillbaka axeln så linjerar inte hjulen med centrum på slidsen hur kan de komma sig? ja har köpt brps drivhjul... och mätt ifrån vänster sida på axeln som bilden visar.. mvh johan