Hoppa med SKS ?

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Hejsan!

tänkte höra med er som vet, hur mycket stryk tål boggin i en INDY SKS? knäcker man den lätt om man hoppar, inga ramphopp men annars om man hoppar å leker lite ute i snön?

eller håller det bra om man förstärker?

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
brukar hålla för ganska mkt svin , de är ju samma boggie i äldre xlt sks , har en sån å nå fan håller den ännu efter mkt svineri:p dämparna är väl den känsliga biten som gillar å bottna :D

Burck

Välkänd medlem
27 mar 2008
170
0
6
malmberget
Min XC 700 är förländ till SKS och den håller då för att svina med ganska hårt efter led och hoppa i drivor med =D

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jaa, du... Inte är det den perfekta hoppskotern. Som det skrevs ett par inlägg upp, så bottnar gärna dämparna. Räkna med att byta till modernare bättre dämpare, orginal kommer inte att funka så bra. När dämparna bottnar så blir det fruktansvärt hårda brytningar i boggien. Det är inte frågan OM den går sönder, utan NÄR.

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Jaa, du... Inte är det den perfekta hoppskotern. Som det skrevs ett par inlägg upp, så bottnar gärna dämparna. Räkna med att byta till modernare bättre dämpare, orginal kommer inte att funka så bra. När dämparna bottnar så blir det fruktansvärt hårda brytningar i boggien. Det är inte frågan OM den går sönder, utan NÄR.
okej, vad kan man slänga i för dämpare då?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
okej, vad kan man slänga i för dämpare då?
Försök hitta ett par begagnade renoveringsbara dämpare, tex Engans eller Fox, dom e ganska prisvärda. Öhlins är ju bäst, men dyra som stryk!

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Försök hitta ett par begagnade renoveringsbara dämpare, tex Engans eller Fox, dom e ganska prisvärda. Öhlins är ju bäst, men dyra som stryk!
okey, vet du om de passar från nyare sks? och sådana som ej är sks?

tänkte om man kunde sno fox dämpare från en kort Xtra10 ?

och måste CC mått å sånt stämma exakt?

Last edited:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Köp Foxdämpare ifrån en Polaris XLT sp eller XCR.

Jag är inte alls säker på om dessa passar bolton, men det kan nog någon annan svara på.
Ett bra tips på dämpare är det iaf, då dessa är riktigt bra!

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Som föregående skrev.. FOX gasdämpare som sitter orginal på bland annat XLT SP är helt okej dämpare.

Jag har inte gjort några rejäla höjdhopp men jag har piskat bra nog så hårt efter dåliga leder och så med min och aldrig änns varit i närheten av ett genomslag.