Intercom

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Söker ett bra prisvärt intercom som fungerar bra.
Då sambon denna vinter lär få sitta med tvillingarna i pulkan, är jag på jakt efter ett bra intercom så vi kan kommunicera med varandra.
Smidigast lär vara ett bluetooth system
Har Cross/intergral hjälmar som de ska fungera i.

Någon som har tips?

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Undvik modellerna med tvåvägskommunikation. Risk för skavsår på trumhinnorna. Det räcker om du kan tala till henne...:laugh:

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Köp Scala Rider Q2 istället. Då kan du prata med nån som sitter på en annan skoter också.
Ja det jag funderar över.
Är det den som fungerar upp till 500m?
Teamset går upp till 10 har jag fått reda på.
Kan vara lika bra gå på Q2 istället, då sambon ska ha en egen maskin framöver....

Bmd

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Eller så andvänder man två mobiltelefoner och två headset, väldigt långräckvidd.
iof kan det bli problem långt uppe i fjällen, men telia fixar väll det mesta?

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Eller så andvänder man två mobiltelefoner och två headset, väldigt långräckvidd.
iof kan det bli problem långt uppe i fjällen, men telia fixar väll det mesta?
Liite fumligt få upp telefonen och börja knappa medans man kör...
Är ju tänkt så att man enkelt ska kunna ropa mellan varandra om det tex händer nåt bak i pulkan, så man lär stanna. Så telefon går bort.

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Liite fumligt få upp telefonen och börja knappa medans man kör...
Är ju tänkt så att man enkelt ska kunna ropa mellan varandra om det tex händer nåt bak i pulkan, så man lär stanna. Så telefon går bort.
kanske förklarade lite dåligt, menade att man ringer den andra innan man åker och sedan är "uppkoplad" hela tiden.
Jag gjorde så när jag och pappa övningskörde med mc funkade bra då.

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
kanske förklarade lite dåligt, menade att man ringer den andra innan man åker och sedan är "uppkoplad" hela tiden.
Jag gjorde så när jag och pappa övningskörde med mc funkade bra då.
Tror inte firman blir så glad då de får min teleräkning då....

superjet

Medlem
30 jan 2008
10
0
1
Tar upp den här tråden igen, nån som testat att använda Scala Rider Q2 mellan två skotrar? Finns det något annat system som fungerar eller inte fungerar? Har tänkt införskaffa något fungerande intercomliknande system inför vintern men vet inte bara vad.

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Tar upp den här tråden igen, nån som testat att använda Scala Rider Q2 mellan två skotrar? Finns det något annat system som fungerar eller inte fungerar? Har tänkt införskaffa något fungerande intercomliknande system inför vintern men vet inte bara vad.
Scala Rider Q2 funkar riktigt bra. Inte mycket brus under 100km/h och riktigt bra ljud. Enda minus jag kan komma på är batteritiden.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Tror inte firman blir så glad då de får min teleräkning då....

du kanske skulle skaffa egen telfon då....det klart dom är ju dyra, flera hundralappar...sen finns det billiga abbonemang utan samtalsavgift(bara uppkopplingsavgift) bra mycket billigare än några andra kommunikationsmedel....om det nu finns täckning, men man behöver ju inte prata med kärringen HELA tiden:eyebrows:(själv lämnar jag henne hemma)

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
när man letar efter intercom, är dom med blåtand såna som bara räcker några meter?
skulle vara roligt att kunna snacka mellan 2 skotrar så minst 200meter är ju önskvärt och inga mobiltelefoner ska vara inblandade.