Information Om Rotax 467 ?

FormulaMx91

Medlem
24 nov 2008
10
0
1
Åre
Behöver information om min Rotax 467 !
Ska renovera motorn nu så jag skulle behöva info om hela motorn
Verkstadshandbok vore ett + :laugh:

Tacksam för svar //
Jonte

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Behöver information om min Rotax 467 !
Ska renovera motorn nu så jag skulle behöva info om hela motorn
Verkstadshandbok vore ett + :laugh:

Tacksam för svar //
Jonte
Hmm, det går en kille på fordon i järpen som kör mx och heter jonte,, kan det vara du?. Isf kan du ju höra med lärarna. Annars om det inte är du så gå till närmsta åf och fråga om du kan få lite info. Vad är det du tänkt göra på motorn?

FormulaMx91

Medlem
24 nov 2008
10
0
1
Åre
Hmm, det går en kille på fordon i järpen som kör mx och heter jonte,, kan det vara du?. Isf kan du ju höra med lärarna. Annars om det inte är du så gå till närmsta åf och fråga om du kan få lite info. Vad är det du tänkt göra på motorn?
Jo d e jag.. Skulle ha haft motorn kollad inför vintern så ja behöver kolla upp lite me kolvringarna å slitaget på cylindern :rolleyes:
Får väl ta å höra me motorcity dom lär väl ha info eller ?

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Exakt vad för info behöver du ?
Jag har en likadan ,och har gjort en översyn för ett par år sedan.
Har alla uppgifter sen jag fixade min,+ Clymers shop manual för alla formula modeller.
Jag har kikat lite på slitage ,även på ett par motorer till.
Efter 1000-1100 mil är det nog dags att byta ringar,både mina och de andra motorernas satt nästan fast i spåren= sämre kompression samt ojämn gång.
Troligtvis ett resultat av oljerester som bränt fast i ringspåren ,det ger nog även mer slitage av cylindrarna PGA ringarna ej fjädrar som de ska.
Utöver det så MÅSTE du byta vevaxeltätningar (köp orginal) annars byt det som är trasigt.....vilket inte brukar vara så mkt på 467:an.
Allt som innefattar att vevaxel skall delas är dyrt (känt) så kolla spel och lyssna/känn efter missljud.
Bla,bla......kom igen,fråga på.

FormulaMx91

Medlem
24 nov 2008
10
0
1
Åre
Exakt vad för info behöver du ?
Jag har en likadan ,och har gjort en översyn för ett par år sedan.
Har alla uppgifter sen jag fixade min,+ Clymers shop manual för alla formula modeller.
Jag har kikat lite på slitage ,även på ett par motorer till.
Efter 1000-1100 mil är det nog dags att byta ringar,både mina och de andra motorernas satt nästan fast i spåren= sämre kompression samt ojämn gång.
Troligtvis ett resultat av oljerester som bränt fast i ringspåren ,det ger nog även mer slitage av cylindrarna PGA ringarna ej fjädrar som de ska.
Utöver det så MÅSTE du byta vevaxeltätningar (köp orginal) annars byt det som är trasigt.....vilket inte brukar vara så mkt på 467:an.
Allt som innefattar att vevaxel skall delas är dyrt (känt) så kolla spel och lyssna/känn efter missljud.
Bla,bla......kom igen,fråga på.
Okay, ska höra me närmaste återförsäljare. Finns det nån möjlighet att maila Manualen ?
Hmm måste man byta vevaxeltätningar ? å e det jobbigt å montera isär för att nå dom ??
// Jonte

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Jobbigt och jobbigt,det är ju de detaljer du monterar för att täta mellan vevhuset och vevaxelns utstickande ändar.
Så det innebär att det är det första som du gör vid ihopmontering-efter att ha konstaterat att lagren på axeln är ok (tysta/går mjukt vid rotation-för hand-sätt inte !! fart på dem med tryckluft)samt att vevaxeln inte kastar mer än 8 hundradels mm.
Lager i vevstakar kollas lättast vid isärtagning-vicka i sidled-mät med bladmått från 0.40 och vid 1.20 gränsen.
Kolla på kolvbultslager/nålarna samt kolvbultar-inga ytskador får finnas,ej heller färg som tyder på värmeskador = blått.
Mail-nej , ca 150 papperssidor-så roligt är det inte att scanna :)
Den brukar finnas hos en del handlare-för 250-300 kr.
MKT väl investerade pengar...... samma med vevaxeltätningar.

FormulaMx91

Medlem
24 nov 2008
10
0
1
Åre
Tack för info :D vet du nåt om hur mkt kolvrings gapet å hur mkt spelet ska va i spåren ? Kanske skulle kunna skanna in sidan me info om alla mått och sånt ? :D

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Kolvringsgap - mätes genom att vända cylindern upp och ned på bänken,ta den lösa ringen och hålla den mot fasningen.
Pressa sedan ned ringen i cyl med kolven , precis förbi transferportarna.
Ta upp kolven och mät med bladmått ,0.20-0.35 mm är ok (min) wear limit(max) är 1.00 mm.
Spel är 0.002 - 0.004 mm , med wear limit vid 0.008 mm.
Sidorna med mätningar och hänvisningar är inte desamma som tabellerna -tar upp varje del av motorn ,och i slutet på kapitlet/avsnittet.
Så du blir inte mkt hjälpt av det- men jag ska kolla om jag kan hitta en scanner.
Det var inte direkt igår man behövde en sån....
Förresten ,läser du teknisk engelska utan problem ?
Måste fråga , då jag mailade ett gäng pdf-filer om el-domkrafter till en kille i sthlm.
Vid en direkt fråga på telefon 2 veckor senare ,framkom det att han inte förstod tekniska anvisningar på engelska...men han hävdade att han kunde läsa engelska.
Jaja..nog om det - hoppas att du blir lite hjälpt iaf.

FormulaMx91

Medlem
24 nov 2008
10
0
1
Åre
Tack som fan hjälpte mkt det där : ) Jodå läser teknisk engelska utan några problem. Vore väldigt tacksamt om du kunde ordna de : ) // jonte

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Tyvärr hittar jag inte ngn scanner varken nära el långt borta- samt ledig från jobbet nu en månad från mitten dec till mitten jan ... så ingen scanner , inga bilder. :-(