Rättigheter som köpare?

Orcus

Aktiv medlem
18 nov 2008
56
0
1
gällivare
Sammanfattar här fakta som gäller. när man läst det här inser man att det inte är värt att som köpare dra det här vidare.

Orsaken är bevisbördan, dvs köparen har i det här fallet bevisbördan att visa att säljaren har agerat bedrägligt. Säljarens advokat sågar ett sånt här case utan problem.

fakta:
1. Köparen har undersökningsplikt eftersom det handlar om en begagnad vara.
2. Köparen har underrsökt skotern
3. Köparen har efter undersökningen betalat skotern

Läs det här exemplet så förstår ni scenariot som händer i tinget:
1. Köparen påstår att säljaren har undanhållit fakta om skicket i försäljningen.
2. Säljarens advokat frågar köparen "visste du att det var en begagnad vara"? [svar ja]
3. Nästa fråga: "Undersökte du varan?" (svar ja)
4. Tredje frågan "Men du hittade inte felet?" (svar nej)
5. Påstående "Så undersökningen du gjorde var inte bra." (ööööh, vad ska jag svara nu??)

SLUTSATS:
KÖPER DU EN KASS VARA, SOM DU DESSUTOM UNDERSÖKT, ÄR DET DU SOM SITTER I SKITEN :bawling:

det du just sa är nåt som heter DOLDA FEL, finns även en anledning till varför det heter DOLDA FEL. heter det SYNLIGA FEL så är det nåt visuellt, medans vid DOLDA FEL, så är det som sagt ett fel som inte syns.

och att rent ut påstå att det är helt kört är skitsnack, absolut kommer det var svårt att kräva. men att påstå som du gör att det är kört är rent svammel när du utgår från spekulationer om nån fantasi rättegång.

nä jag rekommenderar köparen att rådfråga en kunnig person inom området och se vad dom säger i stället för att lyssna på sagor från ett forum.

oddsen är ju klart emot köpare. men bättre att fråga engång för mycke än engång för lite.

R

Robin

Vet då inte om jag skulle vela påstå att det är spec dolda fel på skotern.

Och om han dessutom nu sett att delar är utbytta på skotern så borde man väl sett det vid köp? eller?

Ex Ny buk är ju något du kan se med blotta ögat.
Eller en svetsning han upptäckt nu men inte vid köpet?

Tyder på att undersökningen är bristande enligt mig.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Surt, jag torskade på ett privatköp i våras (2008) som slutade med att jag fick betala haveriet i växellådan. Tack Yamahacenter i Sundsvall!!!
Kollade med KO både hemma i Timrå och på annan ort båda med samma svar. Var noga med kvitto och jag skulle nog försöka "besiktiga" skoter hos oberonde handlare för att få ett papper på att den är ok innan köp.
Jag kommer att köpa alla mina motorprylar på samma ställe så har man alltid minst 6mån garanti, men detta för att jag är kass på att besiktiga och leta fel vid en i detta fall skoteraffär.

Försök häva köpet och leta en annan skoter istället.

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Säljes i ett utav köparen godkännt skick utan några som hellst garantier på någonting. Så står det på alla mina kvitton när jag säljer saker. Felen som inte jag vet om, kan jag inte göra något åt om inte köparen heller hittar några vid sälj tillfället.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Säljes i ett utav köparen godkännt skick utan några som hellst garantier på någonting. Så står det på alla mina kvitton när jag säljer saker. Felen som inte jag vet om, kan jag inte göra något åt om inte köparen heller hittar några vid sälj tillfället.
Lät klokt. För de måste vara ett helvete för köparen o bevisa att ägaren innan vetat om felen!

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
5
16
Dvärsätt, Sweden
jag skulle bli jäkligt misstänksam om jag köpte nåt med den formuleringen även om varan ifråga är helt ok.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
orcus

allt du har tagit upp i den här tråden kommer från konsumentköplagen och den är inte tillämpbar i ett privatköp

vid privatköp tillämpas köplagen

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Ja, men det har aldrig varit några problem. Men det jag säljer brukar ju mest vara delar och bilar som är 10-15år gammla, är det dyra saker som en ett par år gammal skoter så är det väl kanske inget som man kan skriva så på.

Orcus

Aktiv medlem
18 nov 2008
56
0
1
gällivare
orcus

allt du har tagit upp i den här tråden kommer från konsumentköplagen och den är inte tillämpbar i ett privatköp

vid privatköp tillämpas köplagen

oj my bad. trodde det var den vi diskuterade, dock gäller i stort sett samma när det gäller köp lagen :

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset.

och läser man 19.2 så står det just angående upplysning.

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

21 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när risken för varan går över på köparen. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare.
Uppkommer en försämring av varan efter det att risken har gått över på köparen, skall varan anses felaktig, om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott. Detsamma gäller om säljaren genom en garanti eller liknande utfästelse har åtagit sig att under en viss tid svara för varans användbarhet eller andra egenskaper och försämringen avser en egenskap som omfattas av utfästelsen.

dock som jag sagt tidigare tror jag det blir svårt. och dessutom bör TS råd fråga en kunnig inom området. för alla vi(jag är då iaf) är bara lekmän på området.

detta var även sista posten i denna tråd från mig, tycker det känns lite meningslöst att posta paragraf efter paragraf, men hur som helst står inte TS helt utan rättigheter och om han läst detta och tycker att han har gjort rätt så är det bara kontakta fackman och sen säljaren.

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
177
3
18
Vallentuna/Docksta
Köper du en begagnad skoter så är det inte helt säkert att du upptäcker att vissa delar är utbytta..vi nördar här på forumet kanske tycker att det är självklart, men min svärmor skulle fan inte se om motorn fattades??? Betyder det att man kan sälja en skoter som är slut och ej komplett? svar nej vid en tvist är det avgörande om priset avspeglar varan. Den polaris du köpte är den totalt i ett mycket sämre skick än liknande skotrar för samma pris?? Säljer jag en skoter som jag vet är ett allvarligt fel på så kan jag sälja den utan att informera om det, men jag måste sätta priset därefter

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Saxat direkt från konsumentverkets hemsida

Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket.

Och det är precis min poäng du kan INTE! skriva "befintligt skick" och hävda att du inte har något ansvar vad än som händer med bilen/skotern du säljer

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=836&lngArticleId=318

Kan dra ut detta och från konsumenköplagen

17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett
liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre
skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter
med fog har kunnat förutsätta.

Litar nog på lagtexten yamaha nisse...

Tro alltså inte att texten "i befintligt skick" friskriver säljaren från ansvar
Du har fel, det yamaha_nisse säger stämmer
Han kan inte ångra köpet ifall det inte står ångerrätt på kvittot. Dock kan han försöka ta det i civilrätten ifall det står fint skick