Få loss Tra variator

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Ska nu ta loss primärvariatorn på min mxz 670 för första gången.

Efter att ha lossat variatorbulten så upptäckte jag att det var samma gäng på konan som det är på variatorn.

Vågar jag använda variatorbulten om jag ska köra hydralmetoden eller är det bättre att jag fixar en till bult med samma gäng?

Vad säger ni som gjort detta förr?

Mvh matte

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Sorry att jag postade tråden fel.

Om du nu har erfarenhet när det gäller dessa variatorer. Är det något man bör tänka på när man plockar isär den och rengör?

Är det något som brukar krångla eller är svårt att få bort eller få tillbaks?

Tack på förhand

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har också använt "vatten i hålet och gängtejp på bulten" metoden har funkat klockrent varje gång! Det du ska tänka på när du sätter tillbaka är att torka rent konan och variatorn. Inne i variatorn är det fjädrarna från glidklackarna som kan hoppa iväg. Men är du försiktig så ska det gå som smort, mycket simpla variatorer =)

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Sådär nu är variatorn borta! Gick enklare än vad jag hade trott.

Nu ska jag bara ta isär och rengöra och inspektera variatorn.

Hoppas det ska gå lika bra. Annars får jag fråga efter hjälp igen :)

Mvh

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Nu kom det ett problem!

Får inte bort den yttre kåpan så jag kommer in i variatorn. Får inte heller isär inre skivan från den yttre. Har hittils testat med handkraft och det verkar sitta åt ganska hårt.

Enligt denna beskrivning på hemsidan jag länkar skriver han att det bara är att dra bort den yttre kåpan.

http://www.borg.se/Skoter/framtra/framtra.htm

Ska jag ta i mer eller är det något speciellt knep?

Mvh

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
41
Skellefteå
Nu kom det ett problem!

Får inte bort den yttre kåpan så jag kommer in i variatorn. Får inte heller isär inre skivan från den yttre. Har hittils testat med handkraft och det verkar sitta åt ganska hårt.

Enligt denna beskrivning på hemsidan jag länkar skriver han att det bara är att dra bort den yttre kåpan.

http://www.borg.se/Skoter/framtra/framtra.htm

Ska jag ta i mer eller är det något speciellt knep?

Mvh
Ytterdelen är "lös" om du tagit bort bulten men ibland kärvar de fast. Hade en Mxz -01 å fick inte lös den med handkraft, satte dit en 3-armad avdragare å den lossna superlätt med lite jämnt fördelad kraft (drog i princip avdragarbulten med fingrarna)...innan jag satte tillbak la jag lite kopparpasta på splinsen...

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Sådär jag fick tillslut loss variatordelarna från varandra med hjälp av gummi klubba. Dom hade kärvatfast :)

Nu väntar en grundlig rengöring. Tänkte använda mig av bromsrengöring som inte lämnar kvar några rester.

Är det som jag läst förr i andra trådar ABSOLUT INGET som skall smörjas? utan bara rengöra allt med rengörningsmedel som inte lämnar några rester?

Mvh

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Ska man passa på och byta glidklackarna på en gång nu när man rivit variatorn? Såg att dom var så pass billiga...

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Nu väntar en grundlig rengöring. Tänkte använda mig av bromsrengöring som inte lämnar kvar några rester.

Är det som jag läst förr i andra trådar ABSOLUT INGET som skall smörjas? utan bara rengöra allt med rengörningsmedel som inte lämnar några rester?

Mvh
Precis, torrt och rent ska det vara.
Man kan ev. använda lite kopparpasta eller liknande på splinsen för att den skall vara lättare att ta av nästa gång.

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag körde faktiskt bägge variatorerna i diskmaskinen när inte frun såg... men efteråt fick jag ändå torka av dem med rödsprit för de fick en oxiderad yta. Allt remdamm var borta iallafall.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ska rengöra min primär variator för första gången också men måste man plocka loss hela variatorn för att rengöra, räcker det inte bara att plocka loss yttre delen?

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jo det går att endast ta bort yttre delen. Men det sägs att det ska vara trångt med utrymme att få bort den yttre delen.

Men jag rekomenderar att ta bort hela då det var ruggit simpelt eftersom du kan använda dig att variatorbulten.

Vicka upp skotern i med lagom med vatten i hålet och sedan gänga i variatorbulten med gängtejp på och variator lossnar hur lätt som helst.

Själv använde jag fett med det kladdade bara i onödan konstaterade jag.

Det jag undrar är vilket moment variatorn skall dras med nu när jag ska montera tillbaka den.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jo det går att endast ta bort yttre delen. Men det sägs att det ska vara trångt med utrymme att få bort den yttre delen.

Men jag rekomenderar att ta bort hela då det var ruggit simpelt eftersom du kan använda dig att variatorbulten.

Vicka upp skotern i med lagom med vatten i hålet och sedan gänga i variatorbulten med gängtejp på och variator lossnar hur lätt som helst.
Man kanske inte ska fuska då ;) men du lät alltså inre skivan sitta kvar? Jag har bytt till ZX baljan så det är något mer plats då jag kan ta bort en något större plastbit istället för gummibiten som sitter orginal på S2000 chassit.