renegade 800-05 (vågar man köpa)

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
har hittat ett fint ex som gått c:a 500 mil tyvärr så blir man ju mörkrädd då man läser om problemen på 800:an och på blocket är var och varannan skoter bytt motor på, om man köper är det bara att byta kolvar på en gång eller? hade väl nästan tänkt kunna köra ett år innan byte i allafall
Och är frågan inte om utan när de där motorerna rasar?

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Tjenare..

En sak du absolut ska kolla direkt är lagrerna på vevaxeln ! Känner en som köpte en renegade 800 -05 i vintras och den hade gått ca:500mil eller just över de, och han rev isär hela motorn och kollade lagrena och dom var helt slut, typ vita och bara krispigt ljud av lagrerna. Han hade bara tur att han inte börja köra på en gång för då hade de varit motor haveri på en gång !

Lycka till iaf.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Riktigt fin skoter, MEN, det är knappt en fråga om hur långt de gått.. de kan nästan kvitta ibland.. tycker du ska läsa forumtråden som diskuterar Serie III motorn..

Om du köper den så föreslår jag att du bestyckar upp förgasarna på låg och mellan registret.. kolla kolvar/kolvringar, gärna ett komptest för att se så inte du har sprickor i förgasargummi, Y-Pipan, eller läckande packboxar på vevaxeln..

I övrigt, fiin skoter. .

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Riktigt fin skoter, MEN, det är knappt en fråga om hur långt de gått.. de kan nästan kvitta ibland.. tycker du ska läsa forumtråden som diskuterar Serie III motorn..

Om du köper den så föreslår jag att du bestyckar upp förgasarna på låg och mellan registret.. kolla kolvar/kolvringar, gärna ett komptest för att se så inte du har sprickor i förgasargummi, Y-Pipan, eller läckande packboxar på vevaxeln..

I övrigt, fiin skoter. .
räcker det att höja nålen nåt hack eller ska man byta lågfartsmunstycket också, har du nåt tips på strl på lågfarten för mig då jag bor vid havsnivå.
en fråga hur ser jag skillnad på om det skulle vara en spricka på insugningsgummi vid ett komptest?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det bästa är att ta lös dom å kolla. Testade med startgas på min Zr 900. Man märkte ingen skillnad föräns sprickan var typ 2-4cm lång å när man tryckte på gummit..men då hade den redan skurit på andra cyllen.

Dioxid

Aktiv medlem
16 sept 2007
94
0
6
Själv köpte jag en en 05as renegade förra året som hade gått 500 mil, har nu kört 700 mil och den går hur bra som helst.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . ett sk. "leakdown" test var det som jag refererade till.. man trycksätter motorn och så ska den hålla de trycket i 3min.. man sprejjar såpvatten på motorn så ser man var de pyser ut om den nu skulle tappa trycket..

Last edited:

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
. . ett sk. "leakdown" test var det som jag refererade till.. man trycksätter motorn och så ska den hålla de trycket i 3min.. man sprejjar såpvatten på motorn så ser man var de pyser ut om den nu skulle tappa trycket..

Ja jo, men fortfarande, hur ska han se om insugsgummina läcker även om han gör ett leakdowntest?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . jag är inte 100% på hur de blir med reed bladerna ifall de stänger då motorn trycksätts, om detta nu är fallet och man inte nöjjer sig med en optisk inspektion så kan man ta ur reedsen och därefter montera gummina och genomföra testet..

bubbelbubbel = läcka..