Importera från USA

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Någon som har erfarenhet av att plocka hem en maskin från staterna?
Tänker mest på hanteringen med frakt och registrering här osv.
Har folk däröver som ev kan hjälpa mig med köpet och ev frakten.
Men vilka vändor lär man ta i sverige med registrering osv?

Bmd
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Kan lite kort säga att registrering nog blir svårt, det är generalagenterna som sitter på intygen som krävs för en registrering i Sverige, och dom är inte så villiga att släppa ifrån sig några intyg! Sen kan det falla på CE-märkningen också...
 

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Kan lite kort säga att registrering nog blir svårt, det är generalagenterna som sitter på intygen som krävs för en registrering i Sverige, och dom är inte så villiga att släppa ifrån sig några intyg! Sen kan det falla på CE-märkningen också...
Hittade detta på vv.s hemsida:
Import - från början till slut

Här får du överskådlig information om hur importen av ett fordon går till och vilka regler som gäller – från det att fordonet anländer till den svenska gränsen till dess att fordonet är körklart.
  1. Förtulla fordonet hos Tullverket (om du har importerat från ett land utanför EU eller från ett EES-land).
  2. Anmäl till Skatteverket i Ludvika om det gäller införsel av ett nytt fordon från ett annat EU-land. Mervärdesskatt ska betalas på inköpspriset.
  3. Teckna en trafikförsäkring för tillfällig registrering hos ett försäkringsbolag (om du ska ansöka om en tillfällig registrering i samband med ursprungskontrollen).
  4. Ansök om ursprungskontroll hos Vägverket.
  5. Beställ tid för registreringsbesiktning och teknisk identitetskontroll hos Bilprovningen eller Svensk Maskinprovning AB (beroende på vilken typ av fordon det gäller), när ursprungskontrollen är godkänd.
  6. Om fordonet även behöver kontrollbesiktas, kan kontrollbesiktningen göras hos Bilprovningen direkt efter att registreringsbesiktningen är godkänd.
  7. Efter godkänd registreringsbesiktning och teknisk identitetskontroll tilldelas fordonet ett registreringsnummer, och registreringsbevis och skyltar skickas till ägaren.
  8. När du har fått registreringsbevis och skyltar, kan du ställa på fordonet hos Vägverket. Om fordonet är trafikförsäkringspliktigt, ska en vanlig trafikförsäkring finnas.
CE lika som " certificate of conformaty" ? isofall kan ju säljaren ställa ut ett sådant om man läser vv.s text nedan:

Ansök om ursprungskontroll.


Följande dokument ska du skicka in till oss:
  • Bevis om förtullning. Beviset ska du få av Tullverket.
  • Registreringsbevis från ursprungslandet i original. Vid ursprungskontrollen kontrollerar vi att fordonet är fritt för omsättning inom EU och att fordonet varit permanent registrerat i föregående registreringsland. Registreringsbeviset ska du få av säljaren.
    Observera att vi vill ha in samtliga utfärdade registreringsbevis i original (om fler finns) och att vi inte återlämnar inskickade orginalhandlingar.
    Registreringsbevis från ursprungslandet
  • Kvitto, köpehandling eller annan handling som visar att du köpt/fått fordonet och av vem. Det räcker att du skickar in en kopia och du kan dölja priset som du betalat. Av köpehandlingen ska det framgå att det är ett kvitto, vem som är säljare respektive köpare, vad som sålts och datum för försäljningen. Observera att chassinummer eller annan specifik uppgift för fordonet måste finnas. Köpehandlingen ska du få av säljaren.
  • ”Certificate of conformity” (förkortas CoC), det vill säga ett intyg om överensstämmelse med ett EG-typgodkännande. Detta gäller om fordonet är nytt och ett sådant intyg har utfärdats. CoC-handlingen ska du få av tillverkaren eller av säljaren.
  • Tillverkarintyg om det inte finns en utfärdad registreringshandling för fordonet. Bilprovningen kräver ett tillverkarintyg i original på tunga bilar samt lätta och tunga släp. Tillverkarintyget ska du få av tillverkaren eller generalagenten.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Om du funderar på polaris:

2. Om man får tag på maskiner i USA så är dessa US modeller och inte dom samma som

säljes internationellt. Dom är alltså inte EU godkända eller CE märkta som dom

maskiner vi tar in är.

3. För att kunna registrera en egenimporterad maskin i Sverige måste man förfoga över

COC dokument och intyg att maskinen överensstämmer med CE direktiven. Det har

man inte om man tar in maskinen själv. Dom dokumenten förfogar vi över.

4. Naturligtvis omfattas inte dessa maskiner av våra garantibestämmelser eller

reklamationsrätt.

5. Maskiner som importeras till EU omfattas av tull och momskostnader oavsett i vilket

land dom tas in.


Polaris Scandinavia.
 

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Om du funderar på polaris:

2. Om man får tag på maskiner i USA så är dessa US modeller och inte dom samma som

säljes internationellt. Dom är alltså inte EU godkända eller CE märkta som dom

maskiner vi tar in är.

3. För att kunna registrera en egenimporterad maskin i Sverige måste man förfoga över

COC dokument och intyg att maskinen överensstämmer med CE direktiven. Det har

man inte om man tar in maskinen själv. Dom dokumenten förfogar vi över.

4. Naturligtvis omfattas inte dessa maskiner av våra garantibestämmelser eller

reklamationsrätt.

5. Maskiner som importeras till EU omfattas av tull och momskostnader oavsett i vilket

land dom tas in.


Polaris Scandinavia.
Ok men det gäller Yamaha.
Coc kan det ej utställas av säljaren? enl vv,s text så tolkar jag det...
Fick reda på några som tagit in Ymaha maskiner från staterna, så ska kolla mig för hur de har gjort.

Bmd
 
4

426H

CoC-intyg kan bara utfärdas av tillverkaren eller generalagenten tror jag. En del skotrar har väl det tryckt i instruktionsboken?
 

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
CoC-intyg kan bara utfärdas av tillverkaren eller generalagenten tror jag. En del skotrar har väl det tryckt i instruktionsboken?
Ja finns det i boken lär den saken ej vara nåt problem.

Men om säljaren i USA får sälja 2-3st maskiner , han kanske är villig att hjälpa till med ta fram papper åt en?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
För registering gör man så här:

- Boka tid för registreringsbesiktning hos bilprovningen
- Man lånar en svensk instruktionsbok, i den finns de intyg som krävs för CE-märkning av skotern. Observera att det måste vara samma årsmodell på intyget som på tillverkningsmärkningen av skotern. Efter att man har visat upp intyget på bilprovningen kan man lämna tillbaka instruktionsboken.
- Men tillverkar en CE-skylt som fästs på skotern. Den kan vilket tryckeri som helst göra, jämför med den som finns på en svensksåld skoter.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
problemet är alltså att visa upp en instruktionsbok med innehållande CE-handlingar. Om man frågar en återförsäljare så kommer han antagligen att låna ut instruktionsboken utan handlingarna som krävs, eftersom de inte gillar att man privatimporterar.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Ja finns det i boken lär den saken ej vara nåt problem.

Men om säljaren i USA får sälja 2-3st maskiner , han kanske är villig att hjälpa till med ta fram papper åt en?
har har inte dessa, de tas inte fram i USA utan i sverige
 
4

426H

- Man lånar en svensk instruktionsbok, i den finns de intyg som krävs för CE-märkning av skotern. Observera att det måste vara samma årsmodell på intyget som på tillverkningsmärkningen av skotern. Efter att man har visat upp intyget på bilprovningen kan man lämna tillbaka instruktionsboken.
Observera att CoC-intyget i instruktionsboken kan vara begränsat till vissa chassienummer så man måste kolla att chassienumret på skotern man tänkt köpa omfattas av CoC intyget i den svenska instruktionsboken.
 

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Observera att CoC-intyget i instruktionsboken kan vara begränsat till vissa chassienummer så man måste kolla att chassienumret på skotern man tänkt köpa omfattas av CoC intyget i den svenska instruktionsboken.
Saxat ur vv.s text ovan:
”Certificate of conformity” (förkortas CoC), det vill säga ett intyg om överensstämmelse med ett EG-typgodkännande. Detta gäller om fordonet är nytt och ett sådant intyg har utfärdats. CoC-handlingen ska du få av tillverkaren eller av säljaren.

Så ett CoC intyg på en USA maskinen är ej gångbart hos svenska vv?
Konstigt att de ej skulle godta ett CoC med chassinr och allt på en ny maskin...
Får kolla vidare, låter klurigt och konstigt...
 
4

426H

har har inte dessa, de tas inte fram i USA utan i sverige
Om det är en arctic eller polaris är det väl teoretiskt möjligt att en åf i usa kan fixa ett intyg av tillverkaren i usa. Det är ju tillverkaren ELLER generalagenten som skall utvärda CoC-intyget, dvs skriva ett intyg att maskinen överenssätmmer med EU:s fordonsdirektiv.

Egentligen är detta trams inget annat än ett handelshinder!:mad:
 
4

426H

Så ett CoC intyg på en USA maskinen är ej gångbart hos svenska vv?
Konstigt att de ej skulle godta ett CoC med chassinr och allt på en ny maskin...
Får kolla vidare, låter klurigt och konstigt...
Jo, det är klart att det är gångbart.
Vet bara att ibland står det i CoC-intyget (som finns i instruktionsboken) att det gäller för chassinummer ABC5000100-ABC5000999. Om du då har chassinummer FGH3000125 så gäller det inte för just denna skoter.
 

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Jo, det är klart att det är gångbart.
Vet bara att ibland står det i CoC-intyget (som finns i instruktionsboken) att det gäller för chassinummer ABC5000100-ABC5000999. Om du då har chassinummer FGH3000125 så gäller det inte för just denna skoter.
Det får man se till innan att de överenstämmer ju.
Får kolla men jänkefjanten innan....

Vad kostar det att förtulla och skatta in en maskin?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Om det är en arctic eller polaris är det väl teoretiskt möjligt att en åf i usa kan fixa ett intyg av tillverkaren i usa. Det är ju tillverkaren ELLER generalagenten som skall utvärda CoC-intyget, dvs skriva ett intyg att maskinen överenssätmmer med EU:s fordonsdirektiv.
blanda inte ihop begreppen nu, att det finns ett CoC är INTE samma sak som att CE-märkningen är gjord. Bilbesiktningen vill alltså kolla på CE-dokumentationen och den finns i den europeiska manualen (eftersom CE är en europeisk uppfinning)

CoC pekar alltså på en CE-märkning, dvs man säger att den här maskinen är tillverkad enligt det underlag som den är CE-märkt enligt. Om CoC kommer från USA så pekar det alltså på en amerikansk standardisering motsvarande vår CE.
 
4

426H

Blir lite rörigt här nu. Jag har inte pratat om CE märkingen överhuvudtaget. CE-märkning är ju ett litet klistermärke som sitter på tunneln. Brukar så vitt jag vet finnas på alla skotrar, även de som säljs i usa/canada så det är oftast inget problem. Med det är klart att man skall kolla det innan man köper.

CoC-intyget (Certificate of Conformity) intygar att maskinen uppfyller Europeiska krav. De regleras i direktiv 2006/42 EG (tidigare 98/37EG), det så kallade maskindirektivet.

Har alltså inget med USA krav alls att göra.

I den svenska instruktionsboken finns CoC dokumentet oftast tryckt numera. Dokumentet gäller en serie maskiner som finns definierade med hjälp av chassienummer. Man bör alltså kolla att chassienumret på den (amerikansksålda) maskin man tänker köpa finns upptagen i CoC dokumentet.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Blir lite rörigt här nu. Jag har inte pratat om CE märkingen överhuvudtaget. CE-märkning är ju ett litet klistermärke som sitter på tunneln. Brukar så vitt jag vet finnas på alla skotrar, även de som säljs i usa/canada så det är oftast inget problem. Med det är klart att man skall kolla det innan man köper.
och det är just det här som är grejen...CE märket finns inte på amerikanska skotrar, så det måste man lösa innan man kommer till registreringsbesiktningen.
dvs låna ett korrekt CE-intyg (CoC) och tryck ett eget märke
 

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
och det är just det här som är grejen...CE märket finns inte på amerikanska skotrar, så det måste man lösa innan man kommer till registreringsbesiktningen.
dvs låna ett korrekt CE-intyg (CoC) och tryck ett eget märke
I vv.s text över vad man ska ta med till kontrollbesiktningen står detta om Coc:
”Certificate of Conformity” (CoC), det vill säga ett intyg om överensstämmelse med ett EG-typgodkännande. Normalt tas CoC in av registreringsmyndigheten i det land där fordonet först registreras och det dokumentet saknas därför för ett begagnat fordon. Men om du ändå har ett sådant dokument för fordonet, ska det tas med till registreringsbesiktningen. Vid registreringsbesiktningen kontrollerar Bilprovningen att typgodkännandenummret på CoC är samma nummer som finns på fordonets typgodkännandeskylt och registreringsbeviset. CoC får du av tillverkaren eller av säljaren.

Så finns CoC numrena på skoter och papper så ska det ej vara nåt problem ?

Rörigt, men ska höra med en kille som plockat hem några maskiner (Yamaha) från usa förra året, hur han gick till väga.

Bmd
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
det här lät väldigt yrt men vad kostar tex frakten från usa och vad kostar de att registrera in den här hemma i sverige. och framförallt vart registrerar man in en skoter ringer man till vv eller?

sedan vad de gäller CE märkningen och CoC så måste vell de gå att fråga om man ringer tex vägverket eller där de är man registrerar fordonet eller ?