Någon bra lösning i fram med för "kort" släpkärra?

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Min släpkärra med kapell har flaklängd 2,60. Kortbandaren fick precis plats under kapellet.

Nu är det snart dax att hämta Nytro XTX:n, den är ju drygt 3,0 meter. Jag får fälla ned framlämmen på Löövesläpet som har en extra lång dragstång, då får jag nog plats. Det går inte att haka av framlämmen heller, den måste isåfall skruvas bort.

Men jag vill få det så tätt som möjligt ifram. Inte kul med all salt och grussörja som finns på vägarna.

Funderar på att bygga en liten "låda" i plywood. Eller någon liten "säck" att ha över skidspetsarna.

Någon som har en bra lösning?

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Om det bara är skidorna du är rädd att utsätta för sand och salt så är det ju bara att spola bort med högtryck eller vanlig vattenslang efter? Sand och salt är inte farligt för plast..

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Det blir ju en öppning i fram där det strömmar in allt möjligt om framlämmen är nedfälld. Jag vill få det tätt, gör ju inget om skidorna sticker fram och blir nedstänkta. Jag vill inte få in sörjan inuti släpet. Funderar på att försöka skarva på kapellet en bit och klippa ur en öppning för skidorna.

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Lite tjorvigt det där. Går det inte att ha öppet baklämmen och låta baken sticka ut en bit? Så brukar jag alltid göra om man har för kort släp.
Då blir ju lasten ganska centrerad och du slipper få så högt kul-tryck.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ta båtplaywood, lika bred som släpet, djupet ungefär så långt som du måste skarva fram.
Skruva fast liknande pianogångjärn längst fram, ta en till playwoddbit som är lika bred som den första och kanske 40-50cm lång. Skruva fast i första biten. Sätt fast det hela i framkanten av släpet (lägga utanpå lämmen och bulta fast samt längst fram i ramen strax innan gångjärnen.

Kapa till 2 sidor, lika höka som släpets sidor och skriva fast sidan i bottendelen.
Lägg en lagom vinkel (ex: \___) på den främre delen och skruva fast i sidan.
Kapa bort onödigt material, måla den. Klart

Gjorde en bild i hederlig ASCII-format men forumet bestämde sig för att ta bort onödiga mellanslag så det såg ut som %¤"/%&¤".. :(

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Har någon testat Flexicab-kapellet?

http://www.flexicab.com/

Funderar på att köra med det kapellet och så gör jag en ny framläm där jag sågar ut två små öppningar för skidorna.

Jag kör några hundra mil per år med släpet och ofta på saltade vägar. Att bara köra med skoterkapellet på gör tyvärr att en fint lager saltdimma ligger över hela skotern med korrision som följd.