Dragkrok APEX MTX

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
funderar på drag till min maskin, praktiskt men inte snyggt. har hört att Yamaha ska ha ett eget drag, inte från MNR. utan ett rejält med förstärkningar till tunneln m.m.

nån som vet nå eller har bilder?

ska kunna dra timmerdoning och ledsladd var tanken, utan att bekymmra mig för chassit.

har även en tanke om att göra en egen sats, men vore bra att få se en färdig orginalsats innan.

:hmmmm:

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
jag vill bara säga en sak, köp en till skoter som dragare.. helt fel skoter för att dra saker

jag förstår inte vad "fel" skoter skulle vara?

du ska nog köpa dig en och prova köra så får vi se huruvida det är "fel" skoter. enda felet är väl att chassiet inte är byggt för det från början.

den är grym på att dra, har väldigt fin variatorsetup, lågt tillslag, bra smygkörningsegenskaper, lågt växlad, så det kommer gå klockrent, bara få dit en bra dragkrok/förstärkningar så inte chassiet pajjar.

så om du inte vet nå mer om dragkrokar och har bild/länkar till nån bra sida med bilder så kan du ju skaffa mer kött på benen innan du uttalar dig vad som funkar att dra med och inte. :rock:

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Var inte för hård mot honom nu. Han kör ju bara Polaris och polarisåkare vet de facto inget om den verkliga världen just för att de aldrig tar sig utanför gården.

inte vet jag om ja skulle säga så mkt med tanke på vad du kör... :bootyshake:
:hahaha:

skämt åsido, har man inte kött på benen ska man nog fråga mer än påstå saker... :hahaha:

B

Biosteel

Var inte för hård mot honom nu. Han kör ju bara Polaris och polarisåkare vet de facto inget om den verkliga världen just för att de aldrig tar sig utanför gården.
haha bäst i år ^^ (beer) :D

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
köp en skoter som har drag krok... det är ju som en sport skoter ingen drag skoter
Haha läs vad dom skrev innan sköterpåjk :beer:

Nu vet jag ju inte exakt till Apex'n men till Rx-1 mtn finns det ju flertal som har drag..:hmmmm2:
Sen att bygga något själv skulle väl inte vara helt fel, dock måste chasiiet förstärkas avsevärt!

Ska leta lite på TY4 o se om jag hittar något..

:hello:

sköterpåjk

Välkänd medlem
16 maj 2008
122
0
6
lycksele
Haha läs vad dom skrev innan sköterpåjk :beer:

Nu vet jag ju inte exakt till Apex'n men till Rx-1 mtn finns det ju flertal som har drag..:hmmmm2:
Sen att bygga något själv skulle väl inte vara helt fel, dock måste chasiiet förstärkas avsevärt!

Ska leta lite på TY4 o se om jag hittar något..

:hello:

va då läs vad dom skrev innan sköterpåjk

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
är inte 4-taktare ganska bra på dra? Tänke på motorn, det är ju lite annat vridmoment osv i motorn. Visst det är inge "dragmaskin" men den borde funkar bra att dra med bara man inte ligger med jättetung last och smygkör i uppförs eller nått..

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
jag grundar mitt beslut om drag på att jag kört 255mil februari till slutet april, bogserat en del, smygkört massor och aldrig haft problem med remmar eller att den skulle va svag.

sen att jag kört skoter sen jag lärde mig gå och har haft allt mellan sportskotrar till bredbandare och bildat mig en riktigt bra uppfattning om Apex:ens förmågor.. har haft 4bredbandare tidigare.. widetrak, vikingIII, ST600, Yeti 1000...
Farsgubben har nu en RS Viking som jag testat lite.
Men hitills grymmaste dragaren jag kört är Yeti 1000.. utan tvekan.
så nog vet jag vad jag snackar om.

en 2taktare har mer vrid, men ett smalare register. 4taktare har mindre vrid men över ett bredare register..

nån som har bild på dragkroken? är intresserad av att se förstärkningarna till chassiet mest! blir nog att TIG svetsa en egen sats/serie med dragkrokar då MNR.se enbart har för packpulkor...

:)

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
Hej, jag har en apex mountain -07 med egentillverkad drag, jag drar en 4-sitsig nila utan problem, har även dragit led sladd utan problem, skotern har gått idag ca 450 mil.
Även brorsan min har en apex mountain -07 han har ett nytro mtx drag på sin, det var yamaha center i kiruna som monterade dit de, tyvärr har röret där själva kroken gått av för han då han drog en ark med skotern.
kan fota draget på min om du vill, den ser då 100 ggr finare ut än nytro draget å verkar hålla bättre också.

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
ta nån bild, maila mig gärna på nicke@warrior.se, jag har själv gjort ett drag kika på¨min hemsida så ser du hur jag gjort, www.warrior.se
detr klenäste med mitt drag är bågen bak, men jag får se hur de håller. ska dra lite timmerdoning och sladd. men man får ju köra med insidan av huvudet, ev skall en förstärkning mellan mitten på bågen till chassie monteras.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Hej :ciao:
Jag har en nytro MTX med ett drag från MNR (den senare produktionen av drag som han gjorde som är förbättrad från det första draget som han gjorde till Nytro Mtx).

Jag har kört ca 150 mil med en ca 80-100kg tung packpulka efter och så har jag även dragit ledsladd med den ett flertal gånger både combisladden och snowmovern med ett skär, sidovinge och rulle efter.
Min erfarenhet säger att draget från MNR Håller måttet för det gott o väl.

Nog för att Apex'n och nytro skiljer sig endel men min Nytro har nu gått drygt 500 mil och jag har mätt slitaget på remmen och det är förvånansvärt lite ca 1mm trotts att den dragit sladd när det har varit riktigt tungt Till skillnad från kompisen som har kört och gjort typ samma saker som mig med sin 600sdi Adventure han körde upp 3 remmar förra vintern. Nog är en skoter med 396 x 50 matta bättre att dra med Typ yeti´n Men måste säga att Nytro'n ändå är väldigt bra att dra med både vad gäller krypkörning o dragförmåga men jag är visserligen ändå sugen på nya X-trim Commander synd att den inte finns med den nya 1200 4takts motorn bara:mad:

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn

Även förstärkt inne i tunneln med 3mm plåtar från bakre boggie infästning bak till bågen, svetsade fast i Boggie infästningarna.
ev ska jag göra en förstärkning mellan mitten på bågen och tunneln.

:rock: