livslängd insugningsgummin

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Insugsgummin med artnummer: 404162017

Nummer 2 på bilden.

Vad kostar dessa och var kan man köpa dessa?

Jag upptäckte det på min Ski-doo Renegade 800 x och detta UTAN att skotern är skruvad. Jag tror helt enkelt att motorns vridningar gör att gummit rör sig plus värme kontra kallt.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Insugsgummin med artnummer: 404162017

Nummer 2 på bilden.

Vad kostar dessa och var kan man köpa dessa?

Jag upptäckte det på min Ski-doo Renegade 800 x och detta UTAN att skotern är skruvad. Jag tror helt enkelt att motorns vridningar gör att gummit rör sig plus värme kontra kallt.
Den del som du visar är egentligen baksidan på förgasarkroppen.
Insugsgummit du är ute efter har art.nr. 420667105, kostar ca 800kr styck och på ski-doos sprängskisser hittar du dessa under 01- Cylinder, Exhaust Manifold And Reed Valve 793HO With PDM.

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Den del som du visar är egentligen baksidan på förgasarkroppen.
Insugsgummit du är ute efter har art.nr. 420667105, kostar ca 800kr styck och på ski-doos sprängskisser hittar du dessa under 01- Cylinder, Exhaust Manifold And Reed Valve 793HO With PDM.

aha ok ja inte lätt att hitta det på sidan....
(det går inte att länka från den sidan, du måste spara bilden och posta den här eller via www.forumbilder.se)

800 kr? ptja..

Nästa skoter blir INTE en ski-doo, det blir en som förutom sådana här fel inte en som brinner!!!:evil:

(nej, inte min men andras!)

Last edited:
4

426H

Nu har jag i alla fall satt på boyesen rad valves på min skoter. En sak mindre att oroa sig för när man är ute på långstyrning i ödemarken. Fast originalgummina såg ganska bra ut. Hade säkert hållt ihop ett tag till.

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Har efter ett eget ras forskat ORDENTLIGT i ämnet spruckna insugsgummin. Följande har jag fått klargjort för mig:

Gummiproblemet existerar i stort sett bara i norden-länderna. Konstigt va? Nej, inte alls faktiskt. Det beror på att vi har så dålig soppa. För mycket lösningsmedel och andra ämnen i soppan som egentligen inte hör bensinen till.

En mycket välrenommerad skotermekare/säljare/skrotare i Norrbotten har haft kontakter med Rotax om detta, och lite överdrivet kan man säga att Rotax bad oss sluta gnälla. Dom kommer inte ändra en välbeprövad och väl fungerande (överallt annars i hela världen) gummiblandning för vår skull.

Så enkelt var det.

Sen vill jag förtydliga att sprickorna ofta inte syns alls förrän man bryter och sliter i gummit. Okulärbesiktning räcker inte. Peta/bryt/böj på dom! Sen behöver sprickor/hål inte bara gå enklaste vägen rakt genom gummit. Hålen kan bli som kanaler som drar iväg typ ett kvarts varv mellan hål insida/hål utsida på gummit.

Smörja gummin med silikonspray/fett och andra konstiga huskurer fungerar inte heller. Gummit i sig löses liksom upp iallafall, hela vägen rakt genom.

dålig soppa i nordenländerna ??? men vad får du den informationen ifrån ... i staterna har dom betydligt sämre oktantal på sin handelsbensin än här och dom åkare som endera boostar upp oktantalet eller köper racingsoppa råkar ut för samma sak som vi i norden med sprickor , jag vill nog ha det till att anledningen att gummina inte håller är för ren bensin !
QUOTE]

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
:hmmmm:
Jag vill nog påstå att ingen och då menar jag ingen på detta forum har en minsta aning om alla ingredienser som finns i bensinen, eller mängden av dessa, varken här eller i USA.
Att det skiljer på dessa det är helt klart, eftersom vi har olika oktantal.
Att det sen är bensinen som förstör gummina är väl inte omöjligt.
Alla vi som har "badat" i bensin sen början på 70-talet vet att mycket har hänt med den.
Den luktade helt klar bättre förr och var mycket trevligare att använda som rengöringsmedel, något som användes flitigt av de flesta, även mig inräknat :stupid: