Dålig toppfart mach1!!

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1
Har nyss köpt en mach 1 av års mod 98
På skotern satt det trimpipor och 32 matta..
Har nyss bytt till ny variatorrem av toppmodell.
Nu till saken! Skotern toppar enligt mätarn endast 145 km/h, men
det är ett himla bra drag fram till dess.. Det är precis som att den bara inte vill mer än att snabbt ta sig till 145 och sedan bara stanna där..
Jag läser att dom bör göra minst 170 km/h...
Har bara testat den på en väldigt hal is med ca 10cm snö.. men hastighetsmätaren sitter väl emot drivningen, så även om den spinner så borde väl mätaren visa rätt toppfart..
Vill inte bli ifrån åkt på sjön bara:bawling:
 

tobbi_84

Välkänd medlem
13 dec 2006
194
0
6
en sak ja alltid undrat över , hur kan folk tycka det e skojj o ligga på en sjö o pressa ?:O
 

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
precis som leffe sa. kolla variatorn vikter fjäder mm. och glöm inte drevningen.... kanske är mixtrat lite med den så den ska ha axx i stället.. troligen så har du felet där nån stans...
 

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1
Tack för tipsen! har väl anat att den är ner drevad..
Men hur ser man på variatorn om det skulle va mixtrat med den??
Sen vill jag bara säga att jag inte alls tävlar om att komma först
över sjön!! Utan blev lite förvånad att när man väl kunde testa
den lite, så var den inte alls med på toppfarten som alla säger
att en mach1 skulle klara av..
Eller så är det som storfiskarn....;)

Funderar även på att testa utan trimpiporna, bara för att se om det är
ngn skillnad..

Mvh Hollstedt
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Tack för tipsen! har väl anat att den är ner drevad..
Men hur ser man på variatorn om det skulle va mixtrat med den??
Sen vill jag bara säga att jag inte alls tävlar om att komma först
över sjön!! Utan blev lite förvånad att när man väl kunde testa
den lite, så var den inte alls med på toppfarten som alla säger
att en mach1 skulle klara av..
Eller så är det som storfiskarn....;)

Funderar även på att testa utan trimpiporna, bara för att se om det är
ngn skillnad..

Mvh Hollstedt
Vilket varvtal stannar den på när du kör för fullt?
 

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1
Vilket varvtal stannar den på när du kör för fullt?
Hm...Har inte full koll på det ännu men den passerade iallafall 8500 rpm och låg nog närmare 9000. För jag tyckte att den gick väldigt högt..
Men det roliga va att när jag nästan hade full gas och tryckte in det sista,
Så hände det inte mer än att motorn ändrade till grövre ljud och det var allt.


Får ut och testa under veckan igen..
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
låter som variator inst

det skall sitta en s.k T.R.A variator i din skoter som man kan ställa topp varvet på och ändra vinkeln på ramperna, detta är mycket enkelt och snabbt gjort, på variatorns ut sida sitter 3 skruvar men en pil på och sifror 2-6 är dem ställd på 2 varvar den som lägst och 6 om högst dom brukar va ställd på 2-3 org..

för varje steg du ökar skall varven öka ca 200rpm(om jag minns rätt) kan va mer...
och utan pipor liger sin maxeffekt lägre än med pipor och om då toppvarvet är ställt där piporna inte ger ut max så tappar du fart, även samma om du övervarvar...

själv fick jag min att gå 40km/h snabbare med det å mycket bättre axx...
 

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1
en sak ja alltid undrat över , hur kan folk tycka det e skojj o ligga på en sjö o pressa ?:O
Om man nu gillar att köra en skoter av sportmod, Så förväntar man sig nog
att busa lite på led & sjöar.. Annars hade jag valt en en annan mod.
Samma gäller väl sporthojar med eller??
Men du verkar inte vara den som gillar sånt...:p
 

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1
låter som variator inst

det skall sitta en s.k T.R.A variator i din skoter som man kan ställa topp varvet på och ändra vinkeln på ramperna, detta är mycket enkelt och snabbt gjort, på variatorns ut sida sitter 3 skruvar men en pil på och sifror 2-6 är dem ställd på 2 varvar den som lägst och 6 om högst dom brukar va ställd på 2-3 org..

för varje steg du ökar skall varven öka ca 200rpm(om jag minns rätt) kan va mer...
och utan pipor liger sin maxeffekt lägre än med pipor och om då toppvarvet är ställt där piporna inte ger ut max så tappar du fart, även samma om du övervarvar...

själv fick jag min att gå 40km/h snabbare med det å mycket bättre axx...
Min står inställd på 6-6 på bägge skruvarna..
Verkar det okej eller?? Är som sagt färsk på det här, men är villig
att lära mej det..
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Min står inställd på 6-6 på bägge skruvarna..
Verkar det okej eller?? Är som sagt färsk på det här, men är villig
att lära mej det..
Prova ställ ner dom!

Övervarvar & tappar sin verkliga effekt som finns ur den motorn?:hmmmm:
Som någon tidigare sa 2-3 har den org. Prova där & fortsätt sen efter behov.
 

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1
Prova ställ ner dom!

Övervarvar & tappar sin verkliga effekt som finns ur den motorn?:hmmmm:
Som någon tidigare sa 2-3 har den org. Prova där & fortsätt sen efter behov.
Tack för din hjälp!
Men kan det inte hända nått otrevligt om man skruvar fram och tillbaka på variatorn?? Kan min inställning bero på trimpiporna samt nerdrevningen??
Fattar inte varför den står så långt ifrån org inställningen?
Har ni nått bra svar på det eller har ngn nån liknande inställning på
sin skoter..
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Ja det låter som om den övervarvar, så länge du ställer alla bultar på samma siffra så är det ingen fara. Men när du ska justera dessa så lossa inte muttern på skruven helt, utan bara så pass att du kan trycka ut bulten en bit och vrida den. Det sitter brickor på insidan som kommer lossna om du tar ut bulten helt ur variatorn.
 

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1
Ja det låter som om den övervarvar, så länge du ställer alla bultar på samma siffra så är det ingen fara. Men när du ska justera dessa så lossa inte muttern på skruven helt, utan bara så pass att du kan trycka ut bulten en bit och vrida den. Det sitter brickor på insidan som kommer lossna om du tar ut bulten helt ur variatorn.
Men som jag fattade först så skulle det enligt original vara 2-3 på
skruvarna och inte tex 2-2 eller 3-3 ???
Har jag förstått fel?

Tacksam för svar..
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
Men som jag fattade först så skulle det enligt original vara 2-3 på
skruvarna och inte tex 2-2 eller 3-3 ???
Har jag förstått fel?

Tacksam för svar..

nej! skruvarna skall stå på samma siffra man skall aldrig köra med dom olika, just pga att man ändrar vinkeln på rampen...

Prova att ställ dem alla 3 på 2 om den går bättre ställ på 3 osv tills du får ut max

http://manuals.zone-c.org/Lynx-Skidoo ohjekirjat/Lynx_User_manual/1998.pdf alt detta står här, men står att variatorn är fabriks inst på 4an, sj har jag aldrig stött på nån med den inst å kan inte förstå att man vill ställa ner den, men men
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
glider in i tråden lite o tycker först o främst att du kollar vad det sitter för pipor i den!..sedan ringer du till ngn som säljer dessa rör eller mailar o ber om att få veta vars topp varven ska ligga..de har säkerligen en rekommendation på förgasar/variator/drev inställningar..
så slipper du sitta här o grubbla o lyssna på oss som rycker gissningar ur luften o egentligen inte ger dej ngt konkret!..
men ngt som är mkt viktigt är att veta vad den varvar när du håller skaftet..om varven sen ligger konstant på ett visst varvtal eller om det sjunker eller stiger..det e oerhört viktigt att veta! så inte motorn ligger o jobbar utanför sin effekt kurva o missar massa trevliga hästkrafter...skruvarna som finns där kan man säga e finsjusterar skruvar som du kan ändra varje dag om du känner för det beroende på före o vilken typ av körning du gör just då..cruising eller pumpa puder el lakerace
 

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1
nej! skruvarna skall stå på samma siffra man skall aldrig köra med dom olika, just pga att man ändrar vinkeln på rampen...

Prova att ställ dem alla 3 på 2 om den går bättre ställ på 3 osv tills du får ut max

http://manuals.zone-c.org/Lynx-Skidoo ohjekirjat/Lynx_User_manual/1998.pdf alt detta står här, men står att variatorn är fabriks inst på 4an, sj har jag aldrig stött på nån med den inst å kan inte förstå att man vill ställa ner den, men men
Tack för en bra beskrivning!!