Moment till en polaris primär variator?

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
arctic o comet brukar ligga på runt 7 kg..eftersom polaris har ungefär samma uppbyggnad o gänga o bult som dem kan du utan problem dra samma..börja inte tok dra om man inte har rätta känslan..en del tycker att det sitter o då har de knappt dragit för hand..en del andra kan dra tills bulten går utav utan å känna att de gått för långt.
Har du inte skruvat mkt i dina dar rekommenderar jag momentnyckel.

good luck
 
R

Robin

Bara att dra så mycket man orkar för hand, eftersom axeln är konisk så sitter det fast.
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Bara att dra så mycket man orkar för hand, eftersom axeln är konisk så sitter det fast.
APP APP APP..de ska man inte alls det....drar du för hårt sätter den sig får djupt på konan o kan va ett rent helvette att ta lös!!
Att man har moment på skruvförband o bultar finns det ju en anledning till!!tex att bulten kan gå utav!..inte kanske för att man drar utav den.. utan att när motorn går skapas vibrationer/frekvenser som kan klippa av vilken bult som helst som är fel dragen.
Inga jukkasjärvi fasoner kan ändra på det:eek: ...så alla ni som slänger ur er att dra till det sitter kan låta bli att skriva ngt....inom flygindustrin tex skulle du inte ens få lyfta med ett feldraget bult förband!..det handlar ju till syvende o sist om din egen säkerhet...inte så kul när en 3 kilos variator i 8500 rpm snurrar carambole vid din vänster fot kan jag lova...följ verkstads hand boken!MEN på polaris drar du 7 kilo så sitter den bara fint!!:)
 
R

Robin

"Ett helvete att få lös" hellre det är en som sitter för klent fast eller?
Kör man sedan på "hydraltekninken" för att få bort variatorn går det hur enkelt som helst.
Jag har då av egen erfarenhet gjort på detta vis 3-4ggr och har funkat lika bra varenda gång.

Men som du säger ska man ju ha lite känsla också när man drar.

Har man dock inte en momentnyckel (även om det är en skitbra investering) så äre bara dra på känsla

Dock kan jag ju inte ansvara för er med pippifågel armar som inte orkar dra mer än 2-3kg ;D
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
nä jag vet att vi med känsla kan dra skiten!
MEN om man som du skrev dra så mkt du orkar!!!..jag kan lova dej att jag drar utav den utan problem...så om man skriver så till en som har föga skruvar vana då kan de sluta i kattastrof o det kan bli dyra läropengar...men jag kan ta gift på att då man drar sin variator...att man drar den alldeles för hårt vid en kontroll..det är ju precis samma då man byter däck..de ska inte heller drars med mer än ca 10 kg...hur många e det inte som svurit djävulen när man ska ta lös sånt som ett riksmongo dragit för hårt året innan.
Ni som inte har"känsla" finns bara ett alternativ..MOMENTNYCKEL!

En sak om och när man drar för hårt...i omed att jag i mina 20 år som arbetatnde skoter o motor mekaniker sett alla dessa misstag så kan jag också säga att jag skurit av minst ett 20 tal variatorer från vevaxeln som div förståsigpåare dragit med känsla fast...utan att lyckats med hydral tekniken ens...jag lovar de e som fast svetsade då de suttit ett tag.
Det är helt klart de bästa o dra med moment!..men inte fan drar jag heller med moment alla ggr...har doock snäppet i armbågen sen så många år ..men har jag tillgång till en använder jag den gärna!:)
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Kloka ord... även jag rekomenderar MOMENTNYCKEL, för om det ska dras 7kg så blir det 7kg å inte 4kg eller 10 eller 14 eller om nån ä väldigt stark 17kg å så slipper man säga "om jag ändå använt momentnyckeln när ja drog variatorn sist, då hade den varit loss nu" men det är ju bara min åsikt...
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Jag undrade vad det är för skoter för att på Polaris 900/700 big block har åtragningsmomentet ökat från vad som står i den ursprungliga verkstadshandboken.

Det nya åtdragningsmomentet är 96 fot pund.

//
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hmm............mycket skumma men även bra svar du får, naturligtvis så ska momentnyckel användas.
Så här är dom håll till godo och vet man inte ge f.. i och svara med massa antaganden.


7/16" Drive clutch mount bolt (Fuji motorn)
40-45 ft.Lbs 54-61 Nm

14mm Drive clutch mount bolt (Liberty motorn)
50 ft. Lbs 67,791 Nm

1/4" Drive clutch cover bolts (Locket primären)
90 inch Lbs 10.168 Nm

#10-24" Drive clutch weight pin bolts (Viktarms skruvarna)
30 inch Lbs 3,38 Nm

1-1/4" Drive Clutch Spider (Spindeln)
200 ft. Lbs 271.16 Nm

1-1/4" Drive Clutch Spider Jam Nut (Låsmuttern till spindeln)
235 ft. Lbs 318.61 Nm

5/16" Driven Pulley Mount Bolt (Sekundären)
15 ft. Lbs 20,33 Nm

Använd Loctite 243 till locket och sekundären inte så noga med momentet om man har det i
"armen" men det är lätt att dra av sekundär bulten ( unc) så var fösiktig med den.
270 till spindel samt låsmuttern till den.
Mvh/
Bola................
 
Last edited:

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
jag drar åt lite hårdare så den sitter..
för ifall variatorn inte sitter fast, så kan evu bulten lossna eller så slirar variatorn fast på vevaxel tappen o då får man skära lös dom som brainstorm säger... ingen roligt historia. : p
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Gammal tråd men..
7kg känns som att det är jävligt mycket när man drar den?
 

pelleper

Ny medlem
7 apr 2013
4
0
1
Hej!
Följer upp detta gamla inlägg efter en djupdykning i min P85:a (Polaris XLT SKS touring -93) "Brainstorm" har helt rätt, det finns flera goda anledningar till att plocka fram momentnyckeln.

Har du en 7/16" centrumbult är momentet 61.01 Nm
Lockbultarna drar du med 10.16 Nm
Spindelkorset med 271.20 Nm
Låsmuttern med 318.66 Nm

Det finns dessutom en rekommendation från Polaris om Loctite 243, blå mellanstark, på låsmuttern.

Lycka till alla som planerar att ge sig i kast med denna ofta förbisedda men ack så viktiga del i drivlinan :)