Snödjup i Sverige just nu?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det brukar bli mjukt sent på dagen, men är ljust länge så man får ändå bra med körbara timmar
Detta. Just nu är vi i den perioden då snön fortfarande är djup och bär bra samtidigt som den mjuknar upp under dagen. Arvidsjaur fick märkligt mycket snö under vintern som gick men det har definitivt smält ihop under de veckor som har varit men djupet är än så länge ganska hyfsat.
 

Bodnsare

Medlem
12 okt 2013
20
0
1
Boden
Åker till Arvidsjaur under veckan, kan lämna en rapport! dock med skidåkare... Får hoppas på nå bättre sällskap tills nästa vecka och att föret håller i sig tills dess :) dock verkar alla ha ett arbete att gå till..
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Har varit där under påsken.

Snö finns det gott om i Arvidsjaur.

I fredags kunde man faktiskt hitta lössnö på en del ställen.

Tyvärr så kom det lite för många plusgrader under sön/mån så när jag åkte hem idag var det blötsnö.

Men som sagt mer än nog med snö för att slippa subbkänningar och man är och leker i skogen.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Körde i Arvidsjaur igår. Slaskföre på de flesta platser, lite torrare på skuggsidorna. Bra snödjup men har sjunkit ihop ordentligt på solsidorna de sista dagarna. Finns helt klart möjlighet att få utmana sig själv där ännu, gäller bara att veta vart man ska söka!
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Hur är det i jorm/saksnäs/borga? Funderar på att åka upp i helgen någonstans.
finns det någon webkamera däromkring? Har någon lite bilder från helgen kanske?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag körde i Saxnäs/Kittelfjäll/Klimpfjäll för en vecka sedan och då fanns det mycket gott om snö, det var till och med så att stora delar av (bil)vägnätet fortfarande var fruset. Jag tror inte det har tinat så enormt mycket på en vecka, det har vart ganska kallt.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Ok Vart bor man (halvbilligt) och bra i saxnäs då?

(Och bra asker, du svarar ju på alla mina frågor jag ställer här på forumet!)
 
Last edited:

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Vart får man köra i saxnäs då? är inte hela marsfjällen förbjudna?
http://kartor.eniro.se/m/jMPUZ
vart är den bästa körningen? vid marsliden upp mot fjället? genom förbudsområdet till kittel?

Hur är jormlien nu, är det sämre? verkar bli bättre (kallare) väder där.
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Vart får man köra i saxnäs då? är inte hela marsfjällen förbjudna?
http://kartor.eniro.se/m/jMPUZ
vart är den bästa körningen? vid marsliden upp mot fjället? genom förbudsområdet till kittel?

Hur är jormlien nu, är det sämre? verkar bli bättre (kallare) väder där.
Du har ju enorma områden sydöst om Saxnäs där du får köra. Se dock till att inte skada mark och träd i det området då det är ett naturskyddsområde. Kan vara värt att tänka på för alla som kör i det området så vi får behålla den fina friåkningen i Saxnäs.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Jo, sydöst är det ju helfritt i princip, trodde bara att det var bättre åt väster/norr nu när det börjar töa på "låg höjd"
 

Bodnsare

Medlem
12 okt 2013
20
0
1
Boden
Går det att köra kring Arvidsjaur nu, vittjåkk och uppåt? Eller totalt genomslagsföre? Nyfiken på årren/kvikjokk eller arjeplogsfjällen annars :) (fattar att fjällen är bättre men..)
 

ttx666

Medlem
5 mar 2013
30
0
1
västernorrland/jämtland
En färsk rapport angående snöläget i Saxnäs med omnejd vore kul. Har det regnat/töat/snöat? är föret hårt? vattniga isar? etc. funderar på att dra dit i morgon om det är värt att åka 35 mil... Åkersjön är väl knappast att räkna med eller? tacksam för snabba svar (Y)