Bygga egen slutburk/ljuddämpare till 2-taktare... ?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Kan lägga in ett klipp på ljudet i burken jag pratade om här ovan, byggde den enbart för att jag inte fick plats med nån original stor burk..

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=njKdcfXq7qo[/ame]


Pris på burkbygget = 0kr :D
 

Belowzero

Aktiv medlem
26 okt 2006
84
0
6
Stockholm / Ljungdalen
Hej en fråga bara jag har slp pipa å burk till min assault-10- innan hade jag en renegade med spi burk å den lät lite grövre (dovare) ton men inte mycke mer. nu till min fråga kan man göra om min burk så den får djupare ton . För om man gämför till bilar så kan man ju sätta på 2-2½ tum å få en djupare ton
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Hej en fråga bara jag har slp pipa å burk till min assault-10- innan hade jag en renegade med spi burk å den lät lite grövre (dovare) ton men inte mycke mer. nu till min fråga kan man göra om min burk så den får djupare ton . För om man gämför till bilar så kan man ju sätta på 2-2½ tum å få en djupare ton
du är ju rikitgt dum .om du börjar kapa sönder en sån burk. bygg en egen isället.. varför ska du ha en burk för ljud eller effekt? ska du ha effekt så kör med det du har å låt det vara annars bygget, ju mer i dimeter å dämphuset ju mer dovare ljud får du
 

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
du är ju rikitgt dum .om du börjar kapa sönder en sån burk. bygg en egen isället.. varför ska du ha en burk för ljud eller effekt? ska du ha effekt så kör med det du har å låt det vara annars bygget, ju mer i dimeter å dämphuset ju mer dovare ljud får du
Och du ska vara smart då? :hmmmm2:
Din attityd är inte särskilt härligt.
 

Belowzero

Aktiv medlem
26 okt 2006
84
0
6
Stockholm / Ljungdalen
du är ju rikitgt dum .om du börjar kapa sönder en sån burk. bygg en egen isället.. varför ska du ha en burk för ljud eller effekt? ska du ha effekt så kör med det du har å låt det vara annars bygget, ju mer i dimeter å dämphuset ju mer dovare ljud får du
Nu tänkte jag mer på om det går å satta på ett större slutrör typ å inte kapa sönder hela burken
 

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Jag hade inte ändrat storlek på ändröret, lämna den åt någon duktig svetsar som kan kapa upp den i fogen och packa mer/ta ut ull åt dig, och sedan svetsa ihop den. tråkigt att förstöra en sådan fin burk annars som sagt, men jag hade nog gjort på det viset då du knappt kommer sen någon skillnad.


Nu tänkte jag mer på om det går å satta på ett större slutrör typ å inte kapa sönder hela burken
 

Belowzero

Aktiv medlem
26 okt 2006
84
0
6
Stockholm / Ljungdalen
Visst kan jag bygga en ny slutburk men jag vill bara ha ett djupare ljud som spi burkarna hur kan man räkna ut det , någon som vet . å jag tänker inte kapa sönder den nya utan e det så mycket ingrepp på den så låter jag den va
 

matteno1

Välkänd medlem
7 apr 2008
184
0
6
edsbyn
idag byggde ja mig en slutburk, rulla en rund plåt, med ca 2tums rör innuti, provade den å den gick hur fint som helst, men ja kollade stiften, dom var på snäppet att bli vit, är de någon fara tror ni?
 

lynx600sp

Medlem
28 okt 2008
32
0
1
Örnsköldsvik
Sv: Håller inte med !

tjenare nu har jag läst här på forumet och jag håller inte med er. läste bland annat att det är jätte viktigt att ha rätt motstånd i slutdämpen, det är bara skitsnack för att 98.4 procent ligger motståndet i pipan, och 1,6 procent gör direkt ingen storskillnad om det är rätt ut eller motstånd. jag har gjort 4st slutburkar både till båda mina skotrar jag har haft och till några kompisar, jag brukar köpa dom runda simons billjuddämpare på söderströms och bygga av dom och har gått jätte bra och tykt ljud har det blivit av dom=) så mit tips till alla er byggare är att bygga på som toka men sen när ni startar upp den kolla bara stiften att dom ser fin ut, och oftast behöver man inte bestycka om dom när man sätter på slutburk.
lycka till=)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: Håller inte med !

tjenare nu har jag läst här på forumet och jag håller inte med er. läste bland annat att det är jätte viktigt att ha rätt motstånd i slutdämpen, det är bara skitsnack för att 98.4 procent ligger motståndet i pipan
lycka till=)
98,4 % ! de lät lite men jag måste pröva bromsa om jag får samma siffror när jag bänkar , det är sant att det mesta av trycket sköts av pipan , och tycker man de är ok att köra runt med en baktrimmad skoter så är det bara att bygga på med grova bildämpare , trots några hk borta så känns skotern att gå bättre när man ljudet !
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
98 % motstånd i pipan gäller inte ens i mitt fall som byggt för bara motstånd i stinger (öppen dämp). Exmpel på Tc 1000 som har 34mm stingrar org har jag fått gå ner till 29mm inv mått på stingrarana för att motsvara org ljuddämpare. Det lär vara många % strypning i en thundercatt org dämpare med andra ord. Och det gäller samma med alla andra märken och årsmodeller.

Nu har jag nog ca 95% strypning i pipans stinger och kör dom mot öppen burk som på stryper det sista ca 3-5%

Att bara slänga på en öppen burk utan motstånd gör att man i första hand tappar uppladdningstid och överladdning i pipan Det tar längre tid att få upp värmen i den vid gaspådrag + att man får sämmre överladdning i cylindern pga detta. Motorn går också fetare så det ska inte vara någon fara att bara länga på en dämpare som inte stryper.

Man bör bestycka in en öppen burk noga om man inte ska tappa allt för mycket effekt och då till mindre munstycke i högfart men nålar och lågfart kan hamna hur som hellst i höjd/storlekar ! Men man kan inte nå samma effekt som org burken hur man än bär sig åt utan att strypa i stinger eller burk till samma motstånd som org eller mer motstånd än org för mer power.
 

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Att bara slänga på en öppen burk utan motstånd gör att man i första hand tappar uppladdningstid och överladdning i pipan Det tar längre tid att få upp värmen i den vid gaspådrag + att man får sämmre överladdning i cylindern pga detta. Motorn går också fetare så det ska inte vara någon fara att bara länga på en dämpare som inte stryper.
En fråga på det. Jag tänker om man byter till en slutburk med mycket lägre motstånd än original så går motorn snålare pga att mer färskgaser smiter igenom när mottrycker blir lägre. Tänkte att det förklarar dom personer som skrivit i tråden att dom bestyckat upp efter slutburksbytet.
Nu får du berätta, vad har jag missförstått? :D

Det du säger om att minska stingerdiametern låter vettigt. Om man mäter upp mottrycket i pipan under fullgas med originalburken på och sen minskar stingern tills man får samma tryck som innan efter slutburksbytet så bör man få en motor som går bra, låter bra och har mer hästar än original.
Lite ot, men du nämner att man kan använda spiksensor vid såna här injusteringar. Hur fungerar det?

Blir definitivt att testa bygga egen burk till xlt motorn. Originalet är ju enormt!
 

Conjacken

Välkänd medlem
11 feb 2010
140
0
6
Funderar på att bygga egen slutburk till min phazer 2:a. Men det är de att allting sitter ihop så att säga, det går inte att dela på, men jag vill göra en "mindre" slutburk.. Tappar jag mycket effekt eller vad man ska säga om jag som kapar där "slutburken" går ihop med pipan och svetsar dit en ny?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
helt omöjligt att svara på , hur ser den nya burken ut och vilka mått har den ? vilka mått har stingern ut från pipan ? en högljudd hemmabyggd burk blir med största sannolikhet sämre än std burken och det är oftast hårfina justeringar att matcha std burken och ännu bättre öka trycket precis lagomt utan att gå får långt så det blir kolvbyte
 

Conjacken

Välkänd medlem
11 feb 2010
140
0
6
helt omöjligt att svara på , hur ser den nya burken ut och vilka mått har den ? vilka mått har stingern ut från pipan ? en högljudd hemmabyggd burk blir med största sannolikhet sämre än std burken och det är oftast hårfina justeringar att matcha std burken och ännu bättre öka trycket precis lagomt utan att gå får långt så det blir kolvbyte
Okey, men om jag bygger om org stingern då eller vad man ska säga? Så att jag Byter det mot ett mindre/större? tex, om det är 2 tum org så byter jag det till ett 2.5 tum eller mindre? Vill få lite fräckare ljud, är så vansinnigt less på "vinljudet" eftersom det är en fläktkyld.. Låter ganska töntigt men :p
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Okey, men om jag bygger om org stingern då eller vad man ska säga? Så att jag Byter det mot ett mindre/större? tex, om det är 2 tum org så byter jag det till ett 2.5 tum eller mindre? Vill få lite fräckare ljud, är så vansinnigt less på "vinljudet" eftersom det är en fläktkyld.. Låter ganska töntigt men :p
Du kan kapa av just där själva pipan slutar mitt inne i dämparen som det ser ut på äldre Yammor. Men behåll org stinger dim en kort bit (15-20cm. Du kan förlämga stingern dit du tycker en lös dämpare passar bäst men gå upp i dim några mm på förlängningsröret/stingern. Bygger du din nya dämpare med minst 45mm innerrör så lär du inte få högre motstånd än org. Vanlig bilsport dämpare duger bra eller slipon till sporthoj.

Bestyckningen brukar bli för fet om man har lägre motstånd i dämpare eller stinger så kollla stiftfärgen vid olika gaspådrag när du är klar. Ev måste du ner en aning i bestyckning för att inte tappa många hk.

Du kommer tappa några hk med denna modd och uppladdstiden av pipan blir längre!!