Rmk Trail 550f vattenkörning?

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Simpel tråd.
Rmk trail 550fläkt -05 (65kusar)
Förlängd + dit satt en 51s matta.

Är den kapabel till vatten körning? Nu pratar vi inte om en hel sjö,utan 20? 30m? Skulle fart vara ett måste? eller skulle den gå hyffsat på vattnet ändå?

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
ja hurredu min gammla indy trail sks 488cc fläkt smällde ja på en 345*38*30 matta och den gick relativt bra på vatten räckte om man kom i 20km/h sen trök på ute på vattnet å ja planar lätt 40-50m med den om jag har fart. Så jag tycker din rmk borde gå grymt mycket bättre än min indy på vattnet så ja tror nog du inte behöver så mkt fart :D

Lycka till å sänk den inte! ;D

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
ja hurredu min gammla indy trail sks 488cc fläkt smällde ja på en 345*38*30 matta och den gick relativt bra på vatten räckte om man kom i 20km/h sen trök på ute på vattnet å ja planar lätt 40-50m med den om jag har fart. Så jag tycker din rmk borde gå grymt mycket bättre än min indy på vattnet så ja tror nog du inte behöver så mkt fart :D

Lycka till å sänk den inte! ;D
Glädjer mig att höra! vad jag hört av mina "proffs" polare, är verkligen inte 51s matta något att ha på vattnet, eftersom den börjar kasta lite för mycket vatten (i tunneln? m.m) för att ligga på 65hästar, Så det är möjligt att det börjar gå lite tungt?

hehe tack ;) Vill helst slippa sänka den, brukar bli kallt.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
nja polaren har en ranger mountain 800 som har 51mm matta enda är som du sa att den kastar nå grymt mycket vatten in i tunneln vilket gör att det går tyngre men samtidigt får man bra kylning och maskinen blir ren :D Mattan jag rekomenderar för vatten körning är en 32as fullblocks matta eller en 38mm matta.

Det är nog mycket möjligt att det kommer gå tungt för motorn med 51mm matta å 65hk, så jag rekomenderar att du kommer med en fart på cirka 50km/h första gången bara för att se hur mkt den orkar dra i vattnet. Sedan är det bara prova mer och mer du märker ju sj när det går tungt :D

Första gången du provar så håll dig så nära iskanten så möjligt ifall det skulle hända något. Så kan du hoppa upp på kanten. Försök även hålla skidorna lite i luften så du minimerar chansen att du tar in vatten på remmen för då är det kört ;)

Som sagt lycka till med vattenkörning å sänk den inte då blir det kallt vill jag lova :D

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
nja polaren har en ranger mountain 800 som har 51mm matta enda är som du sa att den kastar nå grymt mycket vatten in i tunneln vilket gör att det går tyngre men samtidigt får man bra kylning och maskinen blir ren :D Mattan jag rekomenderar för vatten körning är en 32as fullblocks matta eller en 38mm matta.

Det är nog mycket möjligt att det kommer gå tungt för motorn med 51mm matta å 65hk, så jag rekomenderar att du kommer med en fart på cirka 50km/h första gången bara för att se hur mkt den orkar dra i vattnet. Sedan är det bara prova mer och mer du märker ju sj när det går tungt :D

Första gången du provar så håll dig så nära iskanten så möjligt ifall det skulle hända något. Så kan du hoppa upp på kanten. Försök även hålla skidorna lite i luften så du minimerar chansen att du tar in vatten på remmen för då är det kört ;)

Som sagt lycka till med vattenkörning å sänk den inte då blir det kallt vill jag lova :D

Joo, jag lär vara rätt så försiktig första svängen.
Har dock provat på kanske 4m, nästan från stillastående, och då märkte jag inte ens några tecken på att det skulle gå för tungt, utan tro det eller ej, skidorna ville lätta istället. Nåja, ska bli lärorikt att prova.

Min okloka polare ska snurra igång sin et 250 och försöka prova på vattenkörning. Men vi alla vet ju hur det kommer att sluta!

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Vattenkörningen gick perfekt! Inga problem alls, kunde nästan börja stillastående . Visst gick lite tungt, men skidorna lättade utan problem och rmkn paddlade på! :) Omkring et 250, blev det sänking 3 gånger. verkligen inget på vatten, tappade all sin fart efter 5-7m!