hoppas nu inte det går så långt som till KO men OM då är det ju upp till dig att bevisa att maskinen var "dålig" redan när du hämtade ut den.för det är ju din "skyldighet" att kolla upp maskinen innan affär,även om det ligger ett ansvar på handlaren oxå.är han riktigt elak så kan han ju påstå att den var ok innan och att du själv tagit sönder maskinen.
det är ju iofs extremfall men det ska väl inte behöva gå så långt heller.
posta gärna hur det går med det hela.
Detta gäller för beg.bilar köpta av handlare, men går även att tillämpa på snöskotrar (källa:konsumentverket)
Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.
Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös eller om felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet.
Det viktiga med de nya reglerna är att det är säljaren som har bevisbördan - som måste kunna styrka att felet inte fanns på bilen redan vid köpet - för att slippa svara för fel som visar sig under de första sex månaderna. Efter sex månader, eller eventuell längre garantitid, är det konsumenten som ska visa, eller göra sannolikt, att felet fanns redan vid köpet.
Vid en bedömning utgår man från vad som avtalats vid köpet. Det är alltså inte fel på bilen i konsumentköplagens mening om köparen kände till bristen vid köpet, till exempel genom att säljaren redovisat den i varudeklarationen.
Lagen innehåller dessutom vissa allmänna bestämmelser om när det kan sägas vara fråga om fel.
Vad är fel?
Här är några fall när en bil kan anses vara felaktig:
- om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration). Säljaren kan också bli ansvarig för uppgifter som någon i tidigare säljled (till exempel generalagenten) lämnat i sin marknadsföring om inte uppgiften har rättats före köpet.
- när bilen är i sådant skick att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid kontrollbesiktning.
- om säljaren inte har gett information om hur bilen ska skötas genom att till exempel inte lämna med en instruktionsbok och bilen till följd av detta går sönder. Självfallet gäller samma sak om säljaren har gett felaktiga instruktioner.
Befintligt skick.
Även det här kan betraktas som fel:
- om säljaren visste eller borde ha förstått att köparen skulle använda bilen för ett särskilt ändamål och den sedan inte går att använda som köparen har tänkt. Det kan till exempel, gälla då en bil ska användas för att dra en husvagn och säljaren levererar en bil som husvagnen inte får kopplas till.
- om en bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, årsmodell och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig. Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket.