"GLS" , The one and only...

hakkoor

Medlem
16 sept 2007
46
0
1
dads
Tjena alla GLS diggare!​

Nu kunde jag inte hålla mig längre och har beställt ny BRP 38*345*30 matta som ska monteras i 3800 till veckan. Beställde även drivaxellager, slides och en ny kedjespännarglidklack till den. Ska tillverka förlängningsjärn idag.​

Har hört att det kan vara lite krångligt att få bort drivaxellagren på dom (sugpassning) Man bör tydligen spräcka ytterbanan för att få bort dom:(


Jag hör av mig under resans gång om det blir något problem;) /Erik​
Varför så låg kam höjd?
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Lite off-topic

Kul att du startade en sådan här tråd 2stroke med info som är guld värt:) Tänk om det kunde göras en likadan tråd om Polaris,Ski-doo,AC o.s.v.:)

Mvh
Jonas
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tjena! Igår bytte jag till 38*345*30 matta. Drivaxellagret på vänster sida satt fast. Insexnycklarna gick av så jag knackade sönder ytterbanan med en huggmejsel. Sen när drivaxeln var urtagen fick jag kapa lite i inre lagerbanan så släppte det. Annars gick det bra. Flyttade ner mellanaxeln 2,5cm och tog bort kylarskydden. Vilken groteskt stor kylare det är på GLS! Mattan går helt fritt och lätt runt utan att ta i något. Förmodligen var det originalmattan från -91 som satt i min maskin. Nu är samtliga drivaxellager, packboxar och kedjespännarklack nya och det känns skönt. Nu är det bara pudret som fattas! /Erik;)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tjena!
Igår bytte jag till 38*345*30 matta.
Drivaxellagret på vänster sida satt fast.
Insexnycklarna gick av så jag knackade sönder ytterbanan med en huggmejsel.
Sen när drivaxeln var urtagen fick jag kapa lite i inre lagerbanan så släppte det.
Annars gick det bra.
Flyttade ner mellanaxeln 2,5cm och tog bort kylarskydden. Vilken groteskt stor kylare det är på GLS !
Mattan går helt fritt och lätt runt utan att ta i något. Förmodligen var det originalmattan från -91 som satt i min maskin.
Nu är samtliga drivaxellager, packboxar och kedjespännarklack nya och det känns skönt.
Nu är det bara pudret som fattas! /Erik;)
:p Låter bra det där !


Det är därför de ALDRIG går varm ! :)

Hur såg den kedjespännarklacken ut som satt ?

Jag antar att du har flyttat ner bakre boggiens fäste till just under fotstegen också , eller ?



.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
:p Låter bra det där !


Det är därför de ALDRIG går varm ! :)

Hur såg den kedjespännarklacken ut som satt ?

Jag antar att du har flyttat ner bakre boggiens fäste till just under fotstegen också , eller ?



.
Tjena 2stroke!

Klacken var svart och sliten med ett spår efter kedjan.

Nedre packboxen satt på sniskan och en del av transmisionsoljan hade läckt ut.

Självklart monterade jag en bit gängstång för att enkelt spänna kedjan med kåpan borta.

-Ja bakre boggiefästet ligger strax nedanför fotstegen. Främre fästena sitter strax ovanför fotsteget.

Jag vände även bakre stötdämpare så att Öhlinburken är neråt, såg att den hade tagit i mattan vid ihopfjädring. Den risken är nu borta.

Den ser inte alls tokig ut trots att boggien blev 2 nithål längre bak.
/Erik:D
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Jag undrar vart ni köper (billiga) delar till Comet-variatorerna? Sitter en 108C på min 503a som behöver nya bultar och bussningar till vikterna (3 av varje)...ska det verkligen behöva kosta 650:-?
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
En fråga till 2stroke eller någon som är säker på förgasarbestyckning:confused:

Ringde Åkes motor och frågade vilken bestyckning det ska vara i en GLS 3800 583 Rave:p

Enligt deras pärm ska det vara lågfart 40. Huvud variatorsidan 360 och huvud magnetsida 380. Stämmer detta?
På min har det suttit Uni-filter och den är bestyckad med LF 40, huvud variator 420 & huvud magnetsida 430.

Den surar och är svår att få fart på när man kört den varm och stänger av när man ska starta igen:mad:

Tändstiften blir dränkt av bensin:(

Tänkte köpa nya munstycken till den men vill vara säker först.
Trodde det endast skulle skilja ett snäpp mellan vänster & höger.

Visst ska väl nålen stå i mitten?

Tacksam för svar! /Erik
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
ersketi :


Det skall skilja 2 steg mellan PTO / MAG sidan.


Visst var det så att du monterat tillbaka original luftburk ?

Om så är fallet så skulle jag grundbestycka den på följande sätt....

OBS !! : "MAG" sidan skall alltid ha större bestyckning på de RV motor fördsedda GLS'arna !

* Huvudmunstycke : 360 / 380
* Lågfartsmunstycke : 35 / 35
* Luftskruv : 1,5 / 1,5 varv ut ifrån botten räknat.
* Nålen : på mitten läget till att börja med.

* På vissa exemplar sitter det även större Nålrör på MAG sidan
Kolla detta så att inte förgasarna någon gång råkar vara förväxlade... :(

* Justera även flotörnivån då RV motorerna är väldigt känsliga för detta...
Komm ihåg att göra justeringen på rätt "Läpp" inne i flotörhuset ;)

* Synka förgasarna

* Justera oljepumpen sist !



.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Comet tips !

Jag undrar vart ni köper (billiga) delar till Comet-variatorerna ?
Sitter en 108-C på min 503'a som behöver nya bultar och bussningar till vikterna (3 av varje)...
ska det verkligen behöva kosta 650:- ?
Vet tyvärr inte var du hittar sånna grejer till rätt pris :eek:
och givetvis så skall de inte behöva kosta 650:- , F**n de är ju inte tillverkade i TITAN :D


MEN, Ni som funderar på att bestycka om eller repa era COMET variatorer så vill jag verkligen slå ett slag för att använda POLARIS variator vikter ( och fjädrar ) då de har en mycket bättre kurvatur på sina vikter samt är lättare att få tag på samt billigare än COMET grejer.

:) De funkar klockrent i GLS maskinerna. :)



.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Sv: Comet tips !

Vet tyvärr inte var du hittar sånna grejer till rätt pris :eek:
och givetvis så skall de inte behöva kosta 650:- , F**n de är ju inte tillverkade i TITAN :D


MEN, Ni som funderar på att bestycka om eller repa era COMET variatorer så vill jag verkligen slå ett slag för att använda POLARIS variator vikter ( och fjädrar ) då de har en mycket bättre kurvatur på sina vikter samt är lättare att få tag på samt billigare än COMET grejer.

:) De funkar klockrent i GLS maskinerna. :)



.
Jag får svara mig själv, efter ett bra tags letande så gled jag in på Bengans motor och hittar där ett kit med bultar, bussningar, muttrar och brickor (allt runt/i vikterna) för 250:-, ett snabbt telefonsamtal senare så har jag ett sådant påväg till mig med posten med ett löfte om att detta va samma prylar till alla Comet UTOM en årsmodell...vilken det var vet jag ej men det var inte -93 som var udda iaf. Så vi får se till helgen om prylarna passar, håll tummarna!

Update: Prylarna låg på posten idag (beställde per telefon igår), snabb service! Verkar vara helt rätt grejer också, visar sig om jag hinner ner en sväng till garaget imorgon :)
 
Last edited:

hakkoor

Medlem
16 sept 2007
46
0
1
dads
Jag har ett störadande problem med min 3600. När variatorn går ihopp och ska börja driva så släpper man gasen och variatorn går tillbacka då hörs ett tydligt CLICK från variaton?! Nån som vet nåt? Tack på förhand
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
ersketi :


Det skall skilja 2 steg mellan PTO / MAG sidan.


Visst var det så att du monterat tillbaka original luftburk ?

Om så är fallet så skulle jag grundbestycka den på följande sätt....

OBS !! : "MAG" sidan skall alltid ha större bestyckning på de RV motor fördsedda GLS'arna !

* Huvudmunstycke : 360 / 380
* Lågfartsmunstycke : 35 / 35
* Luftskruv : 1,5 / 1,5 varv ut ifrån botten räknat.
* Nålen : på mitten läget till att börja med.

* På vissa exemplar sitter det även större Nålrör på MAG sidan
Kolla detta så att inte förgasarna någon gång råkar vara förväxlade... :(

* Justera även flotörnivån då RV motorerna är väldigt känsliga för detta...
Komm ihåg att göra justeringen på rätt "Läpp" inne i flotörhuset ;)

* Synka förgasarna

* Justera oljepumpen sist !



.
Tack för snabb hjälp!

Japp! Jag tycker bättre om originalluftburken trots att den endast fungerar som snöfälla.

Är det helt normalt med 420 & 430 när man kör med Uni-filter?

Tidigare ägaren tyckte den var lat på full gas. Tänkte kanske det berodde på bestyckningsfel? Har ju även bytt bränslepump till en kraftigare från en bigpipe för att vara säker på matning ifall det kunde vara något med den.

Det är som det är att köpa en skoter på våren när snön har försvunnit! Jag har inte provat den på snö utan bara på gräsmattan.

Jag kommer iallafall inhandla lf35 360 & 380 idag och det kommer säkert funka kalasbra.;) /Ersketi
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kökslåda / Byrålåda...

Jag har ett störadande problem med min 3600.
När variatorn går ihopp och ska börja driva så släpper man gasen och variatorn går tillbacka då hörs ett tydligt CLICK från variaton?!
Nån som vet nåt ? Tack på förhand
Såvida du inte har stora sk. startgropar i dina vikter så behöver din primärvariator gås igenom grundligt för att växla som den skall.
Förmodligen så är dina bussningar i skivorna samt i vikterna osv väldigt slitna vilket leder till den sk. "Byrålådeeffekten" :D

Gör en grundlig ( Inget snålande !! ) renovering av din variator och du kommer att få en i princip NY skoter :)



;)
.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Ett tips vid Comet-renovering är Bengans motor! Priserna är lägre än Rinab/Duells osv och jag kan inte tänka mig att grejerna är sämre på nåt vis?
Köpte själv ett kit med bussningar, bultar, brickor och. muttrar till vikterna, Duells ville ha över 650:- medan Bengans tog 250:- +75:- frakt. Prylarna jag fick passade super och påsarna märkta som ArcticCat orginalreservdelar = jag tror inte kvalitén är sämre än Duells...
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tjena! Nu har jag bestyckat om GLS 3800 583 Rave till vänster 360 höger 380 och lågfart 35 och justerade flotörnivån + nya insugsflänsar.

Startade bra men efter ett tag började ena förgasaren flöda över:mad: Jaha!skruvade isär igen och kollade flotörnivån. Skruvade ihop och sama sak igen. Det visade sig att det satt ett litet barr i nålventilen. Nu har jag monterat ett enkelt bränslefilter innan pumpen.

Nu startar den utan att ge full gas när den är varm. Får väl kolla tändstiften när snön kommit.

Har knäppt en ny bild med 345 mattan.




/Ersketi
 
Senast redigerad av en moderator:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Är nu "klar" med 3-5an inför vintern, här får ni lite bilder.
Gick bl.a. genom boggien med nya lager slides etc. Borrade även in smörjnipplar på alla axlar...man måste inte svetsa mutter på utsidan då rören är hyfsat tjockväggiga, jag gängade hålen direkt och la en bricka under smörjnipplarna + loctite i gängorna, verkar fungera bra det också. Skulle de släppa är det ju bara svetsa på mutter senare! Flyttade knäleden bakåt också, hålen fanns redan (oanvända) men satt relativt långt bak. Vinkeln skymtas på bild två, vad tror ni?
Min maskin saknade ruta så jag har tillverkat en egen i ett 1mm (tunnaste laget) PVC-glas som kallas "Simona". Den blev väl hyfsad iaf, svårare än man tror! Gjorde dropbrackets som sänkte bakre boggiefästet, 46mm tror jag det blev. Gjorde 2x2mm rostfritt/sida, där ena biten har urtag för förstyvningsrillorna som finns på orginalplåten (dubbel plåt runt bulthålet som går ut en bit under fotsteget), nitade fast dem med rostfri popnit. 10st 5mm per sida blev det nog.

Här kommer två bilder!
http://hem.bredband.net/b480341/gls1.jpg
http://hem.bredband.net/b480341/gls2.jpg

Nu saknas bara lite snö!
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Har en fråga till 2stroke angående R.A.V.E. ventilinställning?

Såg att det skillde en del mellan GLS:en och Cobra Enduron.

På Gls:en var rave skruvarna ganska långt utskruvad (Ca 1,5 Varv) från bottenläget och på Enduron ca 3 klick fån botten.

Har sökt på forumet men hittar inget att gå på så jag tar upp frågan och hoppas på svar./Ersketi
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
RAVE inställning...

Har en fråga till 2stroke angående R.A.V.E. ventilinställning.

Såg att det skillde en del mellan GLS:en och Cobra Enduron.

På GLS'en var rave skruvarna ganska långt utskruvad (Ca 1,5 Varv) från bottenläget och på Enduron ca 3 klick fån botten.

Har sökt på forumet men hittar inget att gå på så jag tar upp frågan och hoppas på svar.

/Ersketi

:)

Efter att man gått igenom RAVE giljotinerna/(ventilen) och allt löper som det skall så skall man skruva in den RÖDA juster skruven till botten läget för att sedan skruva ut den försiktigt till det 1'a "Clicket" du känner/hör.

På detta sätt skall RAVE skruvarna alltid ställas in, oavsett märke och modell på skotern utom då maskinen skall köras på mycket mycket hög höjd !

- - - - - - -

;) I nedanstående tråd hittar du lite utförligare fakta om RAVE systemets inställningar/funktion osv osv :

http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=12256

Hoppas du förstår bättre nu ! ;)



.
 
Last edited:

GooZ

Medlem
15 feb 2007
12
0
1
Luleå
Min GLS 3600 L.C går ojämt,, när man kanske håller jämn gas så kan den plötsligt bara accelerera upp några tusen varv till. den går typ ojämnt mellan 4 o 6 tusen varv. om man håller jämn gas vid kanske 5-6 tusen varv så kan den bara falla ner till 4 tusen varv. eller öka från 4 upp till 5-6... ganska irriterande, svårt att hålla en jämn låg fart.