"GLS" , The one and only...

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
aja men den går inte dåligt för det.. men man blir fundersamt när tempmätarn nästan aldrig rör på sig :p ... sen så har jag hört att man kan korta boggin från 320 till 307 men har inte hittat nånstans nån har skrivit... har nämligen tänkt helrenovera boggin innan sesongen börjar. och sätta dit en fräch 307 matta för dom är lättare att hitta än 320
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Här ser du en GLS 3600 med 307cm matta som jag hade en gång i tiden...
Den var kortad redan när jag tog över men det är "bara" kapa skenorna lämplig längd och flytta fram mattsträckarna/vändhjulen :)
 
Last edited:

hakkoor

Medlem
16 sept 2007
46
0
1
dads
Tjena, vad sitter det för org matta på en gls 3600 91a? Den som sitter på nu mäter 40cm i bredd? kan det vara org matta ? Tacksam för snabbt svar! Mvh
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Liten uppdatering på min 3500, riktat och lackat nedre parallellstagen, gått genom och rengjort sekundären, river boggien idag om jag hinner :)
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Blank sekundären ser ut att vara:D Hur monterade du ihop sekundären? Jag har nämligen tagit isär min men får inte ihop den som den ska vara, den blir för ospänd.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Blank sekundären ser ut att vara:D Hur monterade du ihop sekundären? Jag har nämligen tagit isär min men får inte ihop den som den ska vara, den blir för ospänd.
Hehe drog över den med lite autosol...är ju roligt om grejerna även SER fräscha ut :)

Jag har ju en -93a och det är en Bombardier-sekundär...glömde notera i vilket läge den stog först så jag satte ihop den på C-3 men det känns lite spännt...visar sig snabbt när man provkör!
Om du menar själva monteringen så har jag en pinnbult, M12 om jag minns rätt med en hylsa som passar i axelhålet på variatorn (så den ska "stå still") och sen en en bit plattjärn bockat i ett U med ett hål för pinnbulten i botten. Man sätter då bulten i skruvstycket, lägger på variatorn med baksidan uppåt, hakar i fjädern och lägger helix högst upp...sen på med U-biten med "benen" tryckandes på helixen...på med en mutter och gänga ihop...när du kommit såpass långt att krysskilsspåret på helixen har gått in lite på kilen så spänner du upp variatorskivorna för hand så långt att du ser att helixen kommer över nästa glidklack, detta för att få fjäderverkan i hela utväxligen...sen skruvar du ner helix i variatorn och sätter fast låsringen...U-biten är just för att du ska komma åt att sätta dit låsringen...hoppas du förstår nåt av beskrivningen :)
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Vad tkr ni är lämpligast att förlänga till 345 lr korta till 307, ? skotern är en 3600 GLS!
Jag håller upp handen för 345. Ser inte bra ut med 307 på denna modell. 345 blir kanonsnyggt och en ny matta brukar vara tunnare och går då lättare + att du tar bort 2cm på bredden så nån märkbar effektförlust lär det inte bli. Har fortfarande originalmattan på min maskin då den är hel men blir det byte så blir det helt klart en 345.:rolleyes:
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Hehe drog över den med lite autosol...är ju roligt om grejerna även SER fräscha ut :)

Jag har ju en -93a och det är en Bombardier-sekundär...glömde notera i vilket läge den stog först så jag satte ihop den på C-3 men det känns lite spännt...visar sig snabbt när man provkör!
Om du menar själva monteringen så har jag en pinnbult, M12 om jag minns rätt med en hylsa som passar i axelhålet på variatorn (så den ska "stå still") och sen en en bit plattjärn bockat i ett U med ett hål för pinnbulten i botten. Man sätter då bulten i skruvstycket, lägger på variatorn med baksidan uppåt, hakar i fjädern och lägger helix högst upp...sen på med U-biten med "benen" tryckandes på helixen...på med en mutter och gänga ihop...när du kommit såpass långt att krysskilsspåret på helixen har gått in lite på kilen så spänner du upp variatorskivorna för hand så långt att du ser att helixen kommer över nästa glidklack, detta för att få fjäderverkan i hela utväxligen...sen skruvar du ner helix i variatorn och sätter fast låsringen...U-biten är just för att du ska komma åt att sätta dit låsringen...hoppas du förstår nåt av beskrivningen :)
Förstår precis, det gick helt smärtfritt. Tack och bock.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Får man på en 345*38*38 på en GLS-3600 blir kamhöjden för stor ?
isf vad är max ?
Mvh.
Jag vet inte vad maximal kammhöjd som får plats framme vid själva drivhjulen, dock så vid mittre stödaxeln så är 25 mm kammar max och då måste de vita kylarskydden vara bort monterade.
Axeln går dock att lätt flytta om högre kammar önskas.

För att ta reda på vad max kammhöjd är vid drivhjulen så använd det gamla träkloss tricket för att ta reda på det... ;)



.
 

hakkoor

Medlem
16 sept 2007
46
0
1
dads
Jag vet inte vad maximal kammhöjd som får plats framme vid själva drivhjulen, dock så vid mittre stödaxeln så är 25 mm kammar max och då måste de vita kylarskydden vara bort monterade.
Axeln går dock att lätt flytta om högre kammar önskas.

För att ta reda på vad max kammhöjd är vid drivhjulen så använd det gamla träkloss tricket för att ta reda på det... ;)



.
Men jag vet att en 38mm går runt vid drivhjulen, men inte där vid mittre stödaxeln , har tyvärr boggien ner riven. Mvh
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tjena alla GLS diggare!
Nu kunde jag inte hålla mig längre och har beställt ny BRP 38*345*30 matta som ska monteras i 3800 till veckan. Beställde även drivaxellager, slides och en ny kedjespännarglidklack till den. Ska tillverka förlängningsjärn idag.
Har hört att det kan vara lite krångligt att få bort drivaxellagren på dom (sugpassning) Man bör tydligen spräcka ytterbanan för att få bort dom:(

Jag hör av mig under resans gång om det blir något problem;) /Erik