"GLS" , The one and only...

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
GLS never dies...

1. Kom igen nu 2stroke leta fram GLS-bibeln (den tjocka pärmen)
och tala om hur det ska vara! :)

2. Det ska kluras hur hastighetsmätardrivningen ska fungera (tror det saknas nån del där mellan "piggen" på drevet och vinkelväxeln?).

3. Boggien ska plockas ur för att få smörjnipplar och ett nytt fästhål för knäleden !

4. Själva glaset på tankmätaren har trillat bort, nåt smart tips på hur jag grejar detta? Ny mätare är inte tvärbillig verkar det som?

5. Erkänn 2Stroke att du ångrar dig att du sålde det underbara kramdjuret till en suspekt 08 i Östergötland !

Ah, den är underbar, å fin!

1. Jag har faktiskt inga uppgifter på hur Bombardier sekundären skall vara monterad ifrån fabrik !

2. Det är en rackarens lång ( ca 85 mm ) drivpinne !
sedan behöver du en liten hylsa som sitter på änden av drivaxeln.
* Gänghylsa , 549 25 30
* Mellanvajer , 459 90 09

3. Bra !

4. De flesta BRP firmor har drivor med utbytta tankmätare då de har bytt till eltankmätare på nästan alla nyare 5900'or.
...detta gör att man brukar få köpa dem snorbilligt ! ;)
De passar rakt på GLS modellerna och dessutom får man ett mordernare utseende på den.

5. Jaa ! :p




.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
GLS

Funderar på att köpa en GLS-3800
1. Jag undrar hur fort går dom igentligen ?
2. Vilken prisklass kan man få en för ?

mvh//simon
3. Var sitter bussningarna i boggien, tog ur bakre "upphängningen" i vintras och bytte men tog ej ner den främre, var sitter dom där ?
4. Något mer jag borde kolla över innan vintern ?

MVH:D
5. Vilket mönster skulle passa bäst. ripsaw, predator eller nåt annat? kör 90% på led ?

1. Det beror på skicket på variatorer och motor men den bör gå ca 150 Äkta Km/h

2. Oj oj oj va svårt de fräsha för ca 15-20000 de mindre fräsha för 8000-12000:- , halv fräsha därimellan :rolleyes: .

3. Plast bussningarna är inknackade i ytterrören i hela boggien, de kan ibland nästan vara borta/upplösta pga smörjbrist, montera in smörjnipplar i alla axlar som på något sätt rör sig så kommer du få en boggie som funkar mycket bättre och håller längre.

4. Kolla kedjespännaren, brukar ofta vara helt slut på dessa modeller då den är i plast :eek: och slits ganska lätt speciellt om man kör med lite olja i kedjehuset

Flytta även den bakre nedre fästpunkten 35 mm längre bak på boggieskenan, var noga när du borrar !

Kolla igenom variatorerna

5. Spelar nog ingen roll vilket mönster du väljer !



.
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Satte in smörjnipplar, bussningarna var inte fräsha som du säger:) Ska även kolla upp kedjehuset då jag tror jag har ett litet läckage så de blir bra.
Fästpunkten du pratar om är det denna som pilen pekar på på bilden?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ont i knäet !

Fästpunkten du pratar om är det denna som pilen pekar på på bilden ?
http://www.pixbox.se/pic14791009
Japp ! , Det är den.

Jag ser att någon tidigare ägare har monterat in förstärkning på skenorna... :cool: Undrar varför ?
..Sen ser din knäled ut att ha en konstig vinkel... men boggien kanske är något ihop tryckt på bilden, eller ?


:rolleyes: Ser att du har Öhlins i bogggien ! Mmmmmm som i Mumma. :rolleyes:


.
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
"Förstärkningen" är förlängning då den är förlängd till 345. Dock så har boggien ett antal sprickor som är svetsade så den har nog inte fått leva lugnt tidigare..

Lutar knäleden för mycket bakåt eller vad menar du?

ÖHLINS is the shit:D
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ont i knäet !

"Förstärkningen" är förlängning då den är förlängd till 345 matta.
Lutar knäleden för mycket bakåt eller vad menar du ?
Min fd. maskin är också 345 matta på.

Kolla bilderna så ser du hur jag menar att knäleden skall stå då fjädringen är helt isär.

Visserligen så är dessa båda bilder tagna efter "Knäleds operationen" men knäet bör inte luta så mycket ändå :cool: !!
Är verkligen din fjädring helt isär på bilden ?








.
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Fan du har rätt, stor skillnad. Har ju även höjt skotern och kan det vara så att hålen på "dropbracketsarna" ligger för långt bak?
Jag har även känt att när jag lyfter upp skotern så glappar boggien, alltså den har som ett glapp på någon centimeter(svårt att beskriva).

Bild på hur vinkeln var innan höjning, tyvär kunde jag inte länka större så det
är lite svårt att se..


Jag kanske inbillar mig men ser inte vinkeln bättre ut där?

Fräsh skoter du hade förresten, härliga maskiner det där!;)
 

hakkoor

Medlem
16 sept 2007
46
0
1
dads
Tjena skit frän tråd! Kör själv en 3600lc, nån som kan svara på lr på nåt vi förklara om det är svårt att förlänga boggien?
 

hakkoor

Medlem
16 sept 2007
46
0
1
dads
Jo jag har ju suttit och bläddrat igenom och set att ni säger att det ska stå där men hittar faktist inte nån länk!?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Längre är bättre...

Jo jag har ju suttit och bläddrat igenom och set att ni säger att det ska stå där men hittar faktist inte nån länk !?
En länk lär du inte hitta... :rolleyes:

Kolla sidan 1 inlägg nummer 5 i denna tråd.

Lättast är nog om du moddar de befintliga plåtarna själv eller tillverkar nya själv i rätt längd.

Dock har jag för mig att färdiga förlägnings satser till LYNX'arna med 332 matta --> 345 matta tillverkas av Teo Lehtimäki i Finland och säljs i Sverige av alla handlare som har JOFRAB's sortiment


* http://www.teolehtimaki.fi/hemsida/

* http://www.jofrab.se/commercePortal/default.asp


:)Teo Lehtimäki's sida hittar du om inte annat massor med bilder på olika hemgjorda förlängningar så att du kanske får lite idéer om hur du skall gå till väga. :)



.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tjena! Nu har jag plockat fram skotern och börjat fixa till den. Bakre nedre knäleden flyttat 35mm bakåt. Verkade som den blev lite högre bak av det. Blev mycket snyggare å. Knepigt att Lynx inte gjorde så från början. Upptäckte att alla axlarna i boggin har försetts med smörjnipplar av tidigare ägare och det är kanon. Skotern är även lite höjd och ser ut som en modärnare maskin. Öhlins förståss runt om. Har även hunnit med att montera in en bränslepump från en 670 bigpipe. Funkar perfekt.
En fråga till en GLS guru.
Sekundär variatorn är försedd med tre skruvar in emot centrumbulten.
Verkar som det går att justera isär skivorna mha. dom?
Har ju satt dit en 1108 rem och eftersom den är 35 så bör man justera sekundären. Det står inget om dessa skruvar i manualen.
Det sitter stoppmuttrar på dom å.
Jag är än så länge störtnöjd med min GLS 3800 RAVE -91
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sekundär variatorn är försedd med tre skruvar in emot centrumbulten.
Verkar som det går att justera isär skivorna med hjälp av dem ?
Har satt dit en 1108 rem och eftersom den är 35 mm bred så bör man justera isär sekundären.
Det står inget om dessa skruvar i manualen.
Det sitter stoppmuttrar på dom å.
:cool: Hmmmm.....
Något stämmer inte riktigt 100 här.

En GLS med vätskekyld motor skall inte ha en utifrån justerbar sekundärvariator original monterad
( ..såvida du inte har Rotax-643 motor i din maskin ).

Vad har du för motor ?

Vad har du för primärvariator ( TRA/Comet/Polaris/Arctic ) ?

Vilken sorts yttre justerbar sekundärvariator har du ( Bombardier / Polaris ) ?




.
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Såhär ser justerskruvarna ut. http://img181.imageshack.us/img181/545/sekundrvariatorns3.jpg
http://img440.imageshack.us/img440/70/primrvo1.jpg
Det kanske låter lite roligt men det står KURT på variatorn.
Någon som vet om det är Polaris eller? En bild på maskinen också http://img215.imageshack.us/img215/1852/gls3800xa5.jpg
http://img215.imageshack.us/img215/6595/motorbildfv7.jpg
Sekundären ser onekligen ut som polaris. Och då kan du justera isär skivorna med dom tre skruvarna.
Tror även du har en rotax 643'a i släden, spännande:D
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Feber....

Sitter det termostat på en GLS-3600 för jag får inte upp tempen mer än cirka 60-70 grader.
Ja det gör det.
Den sitter i topplocket, följ kylarslangen som kommer från kylaren och går över luftburken in i topplocket.
Innanför de lilla aluminium anslutningen ( med 2 st. M6 muttrar )
Den skall börja öppna vid ca 42 grader celsius.



.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nog är det en Polaris sekundärvariator alltid.
Dock så ser den lite hemma modifierad ut..... :rolleyes:
De där justerskruvarna ser definitivt ut att ha tillkommit senare, men fyller de sin funktion så... ;)

Primärvariatorn är en Comet 108 EXP


.