Bränsleproblem Arctic Cat Bearcat 550 1997

Freddev

Medlem
27 jan 2019
14
0
1
39
Piteå
Hejsan!

Jag får gråa hår här borta..

I vintras jävlades skotern och vägrade starta, kom fram till att det inte kom fram någon bensin till förgasarna så misstänkte ju pumpen.
Läste på lite och testade tanka fullt då det skulle underlätta om det var luft i systemet.

Det hjälpte inte trodde jag men till slut jäklar då började det komma soppa och skotern gick bra igen och resten av den säsongen.

men nuuu skulle jag ha igång skotern för att köra upp på ett släp och frakta undan för sommaren.. samma visa ingen soppa kommer fram..

Misstänkte att det fanns nån spricka på nån slang eller nåt så böt alla slangar och bränslefiltret - Samt tog isär bränslepumpen och diafragman eller vad det heter var hel.
Sen funkade ju den utmärkt när den väl var igång i vintras så tror ju pumpen är ok.. men att det är luft i systemet.

I samband med att jag böt slangar försökte jag "primea" slangarna manuellt med bensin från en spruta..
Men tycker mig ändå inte att den får fram någon soppa.. fattar verkligen inte.. Startar inte och man ser ju i slangarna att det är luftbubblor inne i slangen
Vad gör man? Tips?!

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.213
174
63
Säfsen
Bränslepumpen vill helst ha bränsle i sig för att kunna pumpa, annars så bara flåsar den luft fram-o-tillbaka.
Yamaha fyrtaktare med förgasare är ökända för att inte klara av att suga fram soppa efter att ha stått stilla i 8 månader. Ett trick som används är att sätta tryckluft i genom en tätande trasa i tankhålet och samtidigt köra startmotorn. Har bara soppan kommit till bränslepumpen så funkar det hela vintern. Så testa det på din Cat.

Men det behövdes nog inte när skotern var ny, så ett byte av membran i din pump eller byte av pump är nog inte så dumt.
Och har din modell en filterpickup med backventil inne i tanken, så kanske den behövs bytas. Håller inte backventilen tätt så rinner soppan tillbaka till tanken. Men det kanske inte finns en sådan?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.686
511
113
Malå/Adak
Ett gammalt trick är ju att skruva av tanklocket och sätta truten mot och blåsa och hålla tryck ett litet tag för att hjälpa soppan fram.

När det kommer till bränslepumpen så är det ju inte bara membranet som kan jäklas, du har ju två backventiler där också och det är minst lika ofta dessa är problemet. Nästa felkälla är vacuumslangen mellan block och soppapump, är den dålig pumpar det sämre/ingenting.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.213
174
63
Säfsen
När du bytte slangar, använde du lågprisslangar då? (typ Biltema)
Jag har varit med om att just Biltemas slangar löser upp sig och sväller invändigt så att det blir tätt. Det var de metallomspunna slangarna som de hade, men det kan säkert uppstå på vanliga slangarna också.

Freddev

Medlem
27 jan 2019
14
0
1
39
Piteå
Bränslepumpen vill helst ha bränsle i sig för att kunna pumpa, annars så bara flåsar den luft fram-o-tillbaka.
Yamaha fyrtaktare med förgasare är ökända för att inte klara av att suga fram soppa efter att ha stått stilla i 8 månader. Ett trick som används är att sätta tryckluft i genom en tätande trasa i tankhålet och samtidigt köra startmotorn. Har bara soppan kommit till bränslepumpen så funkar det hela vintern. Så testa det på din Cat.

Men det behövdes nog inte när skotern var ny, så ett byte av membran i din pump eller byte av pump är nog inte så dumt.
Och har din modell en filterpickup med backventil inne i tanken, så kanske den behövs bytas. Håller inte backventilen tätt så rinner soppan tillbaka till tanken. Men det kanske inte finns en sådan?
Tack för tipset, jag har testat blåsa i slangen för avluftningen till tanken.. man ser att det rör sig nån millimeter i slangarna ..dock inte testat starta samtidigt då elstarten är kaputt och inte har draghjälp.. får kolla med grannen :)

Ett gammalt trick är ju att skruva av tanklocket och sätta truten mot och blåsa och hålla tryck ett litet tag för att hjälpa soppan fram.

När det kommer till bränslepumpen så är det ju inte bara membranet som kan jäklas, du har ju två backventiler där också och det är minst lika ofta dessa är problemet. Nästa felkälla är vacuumslangen mellan block och soppapump, är den dålig pumpar det sämre/ingenting.
Tack har testat blåsa i avluftningen för samma effekt men vill inte vara med..men som du säger kanske det kan vara värt byta pumpen ändå.. slangen till blocket ser ok ut och har testat koppla en annan slang för att blåsa i men fick ändå inte den att pumpa mer än att det rör sig lite upp o ner precis som när man drar i startsnöret.

När du bytte slangar, använde du lågprisslangar då? (typ Biltema)
Jag har varit med om att just Biltemas slangar löser upp sig och sväller invändigt så att det blir tätt. Det var de metallomspunna slangarna som de hade, men det kan säkert uppstå på vanliga slangarna också.
Oklart vart slangarna kommer ifrån, hade dom i garaget och är transparenta så jag kan se hur det flödar därav jag kan se att inte soppan kommer ända fram till förgasaren.. det satt såna innan med men väldigt gamla o slitna o knappt genomskinliga längre.. :)