Skidtryck

Sneffe

Medlem
19 feb 2021
15
1
3
68
Vidsel
Upplever att min nya 59 :a (2025) har betydligt mer skidtryck än min förra 59:a (2022) .Mer spårkänslig ,nyper fast i garagegolvet så ini bomben .Ställt om alla dämpare för att lätta på trycket. balataremmen är lite slack .Nån annan som upplevt samma ? Är väl lite ändringar i boggin -bättre atackvinkel , om det kan ha med saken å göra...

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.657
496
83
Malå/Adak
Samma motor? Har du gått från någon 600a till 900 så har du det där. Blydanken till 900a gör ingen glad.

Annars så bör det väl knappast vara någon jätteskillnad chassiemässigt. Kör du inte enbart plogad väg så byt till styrstål utan hårdmetall, skonar både skoter, garagegolv och släpvagnar.

Sneffe

Medlem
19 feb 2021
15
1
3
68
Vidsel
Från en efi till 600 ace , skiljer bara 6 kilo .borde inte vara så stor skillnad , men det kan ju vara så att framdämparna på den gamla var slut efter 1000 mil

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.027
924
113
Kramfors
Har du spänt fjädern fram i boggie om den nu ens har fjäder där? Annars är de spänna den och släppa bak i boggi som gäller för mindre skidtryck samt slaka på fjädrar i framvagn så den hänger mer i boggien. Alltså en vanlig hulliganinställning för rukllekörning :)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.657
496
83
Malå/Adak
Från en efi till 600 ace , skiljer bara 6 kilo .borde inte vara så stor skillnad , men det kan ju vara så att framdämparna på den gamla var slut efter 1000 mil
Nä det ska ju inte göra så stor skillnad. Kör regelbundet två olika -22or, en EFI och en ACE och jag tycker nog dom känns någorlunda lika.

Sen så, det är är fjädrarna som bestämmer skidtryck, dämparna har inget alls med det att göra.

Men ja, släppa framfjädrarna kommer sänka skidtrycket, och särskilt i kombination med att spänna centerfjädern.

Last edited:
Reactions: mas