Skräcködla

Ny medlem
2 feb 2026
3
0
1
20
Sverige
Hejsan alla!
Jag har nyligen köpt mig en Polaris SWB Assault från 2014 med 800 motorn i.
Gjorde ett komptest och det visade 7.0bar och 7.5 bar vilket jag förstått är lite väl lågt för dessa maskiner!

Går riktigt bra men vet inte var länge jag vågar chansa på att köra med så pass låg komp så därför har jag tänkt renovera den.

Jag vet med mig att jag behöver kolvar med tillhörande ringar och clips. Även ''pinnen'' och nållagret som sitter på veven. Så mycket mer än det vet jag inte specifikt. Förstår givetvis att det är packningar mm. men jag vet inte vilka det är jag behöver köpa!!
Därför skriver jag här då om någon av er möjligtvis kanske vet vad det kan vara som jag behöver!
Jag har skruvat div. motorer innan så är inte ny till att skruva!

MVH

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.009
915
113
Kramfors
Japp 7,5 är för lågt men jag vet inte hur svad du är och inte hur rätt mätaren visar samt hur kall motorn va. Man måstre även hålla full gas visd drag. Minst 5-10 drag tills mätaren stannar och man måste va minst medelstark man annars blir de låga värden. ( bar är absolut de lägstra man törs köra i komp då är kolvringsspåren extremt glapp på övre kolvringen vid utblås. Vid 8 bar får man in ett 0,30mm bladmått mellar ring och kolvringsspår mesd ibntryckt ring i spåretr, de är faerligt.Nästa steg är att ringen klappraer lös en bit av kolven ovanför ring vid utblås.
Köp Gjutna kolvar i första hand men vill du ha rappare motor så köp Wössner som är smidda de väger hela 70-80gr mindre än alla gjutna och anväder du dessytom org Polkars kolvbult blir de 10gr ännu lättare. De blir bet mer rapp maskin med dem. Varmkör man noga även efter en fastkörning så håller de bra.
De behövs inte många packningar de duger med topplocks oringarna 4 st totalt.Om ingen satt dit bottenpackning av papp så sitter de en Plåtpackning org som går att åternmontrera många ggr.Spruta gärna på packningskliuster på den specielltr om svarta ytan släpot här o där. De går dutta på packningsmassa på de ställen de åkt bort svart färg. Plåtpackningen är överlägsen de poirat i papper så behåll den. Oringarna mellan topplick och vattrenmantel lock bvrukar va ok men om de ser lite väl platrt ut så dutta på packningsmassa alt packnings silikon mmen ytterst lite tunnt! Jag brukqar även limma oringarna i cylindernas oringsspår med Packningssperay Loctite 3020 den är gelgrym sparya hela packningsytan på cylindrana och vänta tills de bolir klibbigt då kan du trycka fast oringarbna utan att de hoppar lös. De är Loctite 3020 du sprayar plåt biottenpackningen med också.
De viktifaste av allt när du mont kolvarna är att justsera fila in kolvringarnas gfal till minst 0,50mm vad de äbn står i polaris bok och rek från kolvtillverkaren. Jag sätter dem till 0,53mm för under 0,50 så blir de ringsizibng som repar cylindrarna. Enda undantag till 0,50mm öär med org kolvar då kan man gå efter polaris rek på 0,47mm.

Skräcködla

Ny medlem
2 feb 2026
3
0
1
20
Sverige
Okej!

Jag gjorde komptest med en vanlig biltema kompmätare efter att motorn gått en liten stund (minns ej temp)
Tog ur 1st tändstift och plocka lös tändkabeln på den andra.
Gick på starten i några sek. och fick min mätning.
Bytte sedan till den anda cylindern och gjorde på samma sätt.
Gasade ingenting under testets gång.

Var detta möjligtvis fel sätt att göra?
Kan det vara så att det kanske inte alls stämmer?

Ägaren innan mig hävda att kolvar nyligen var bytta men hade inget kvitto.. Det var därför jag gjorde ett komptest på plats.

Änsålänge så har jag gjort lite sök på nätet och kollat på x antal sprängskisser och läst forum.
De packningar jag valt ut är följande:
5813934 - avgaspackning (2st)
5813549 - avgaspackning (1st)
5413230 - övre o-ring (topp) 1st
5411411 - o-ring för tändstift? (2st)
5413288 - undre o-ring (topp) 1st
5413319 - cylinder o-ringar (2st)
5813826 - topplockspackning 1st

Kolv kit från samma sida: 2206163 - Clips, ''pinne'', kolv samt ringar.

Detta är art nmr. som jag funnit på Hans Eriksson ABs hemsida. Där fanns det även sprängskisser där man såg vart alla packningar mm. skulle vara.

Har inga planer på att trimma eller dylikt. Jag vill köra original.

Skräcködla

Ny medlem
2 feb 2026
3
0
1
20
Sverige
Okej!

Jag gjorde komptest med en vanlig biltema kompmätare efter att motorn gått en liten stund (minns ej temp)
Tog ur 1st tändstift och plocka lös tändkabeln på den andra.
Gick på starten i några sek. och fick min mätning.
Bytte sedan till den anda cylindern och gjorde på samma sätt.
Gasade ingenting under testets gång.

Var detta möjligtvis fel sätt att göra?
Kan det vara så att det kanske inte alls stämmer?

Ägaren innan mig hävda att kolvar nyligen var bytta men hade inget kvitto.. Det var därför jag gjorde ett komptest på plats.

Änsålänge så har jag gjort lite sök på nätet och kollat på x antal sprängskisser och läst forum.
De packningar jag valt ut är följande:
5813934 - avgaspackning (2st)
5813549 - avgaspackning (1st)
5413230 - övre o-ring (topp) 1st
5411411 - o-ring för tändstift? (2st)
5413288 - undre o-ring (topp) 1st
5413319 - cylinder o-ringar (2st)
5813826 - topplockspackning 1st

Kolv kit från samma sida: 2206163 - Clips, ''pinne'', kolv samt ringar.

Detta är art nmr. som jag funnit på Hans Eriksson ABs hemsida. Där fanns det även sprängskisser där man såg vart alla packningar mm. skulle vara.

Har inga planer på att trimma eller dylikt. Jag vill köra original.
Någon som har tips på eftermarknads gjutna kolvar till ett vettigt pris? Det kolvkittet jag hitta så ville dem ha 4188kr/st

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.009
915
113
Kramfors
Komptest bägge stiften urskruvade avslagen tändning full gas annars kan databox gå väck! Om motortempen är ca 40c måste den ge minst 8 bar de ger ca 9 bar ny kan tom bli 9,5 bar om cylindrar är fräsch. Helt kall typ 10-20 plusgrade ger högre komp pga seg olja på cylinderväggar de ger ca 0,2 bar mer.
Bästa Pirat kolvar jag känner till är Prox de i gula kartonger de är förvillande lika namn på flera kolvar Snox som ex.
Snox Hyperdrive är också lika bra som Prox.
Spi är också bra ev lika bra som de andra jag har kört alla kolvmärken sonm finns tror jag.
Org kolvar ock org packningar är svindyra men du behöver bara Oringarna mellan topplock cylinder 4st st totalt så de kan bära sig att köpa dem org för de finns inte lösa pirat. De små oringarna mellan vattenmantel och topplock de som du kallar runt tändstift duger med vadsom från oringslåda men köp dem org också så du får rätt dim. Om du vill lyxa till det kan du köpa org bottenpackningen men den är dyr och den som sitter där går attr montera om en herrans massa gånger om man sprayar den med Loctite 3020. 3020 sprayen är ett måstre enligt mig för oringarna mellan topplock och cylindrar hoppar gärna ur så man klämmer dem de är extremt lätt att klämma dem.Sprayen är som ett lim så de sitter som bverget och de är ändå lätt att demontera.
Inga avgaspackningar behövs för du tar inte lös hrenröret undantag om de läcker nu.Testa efterdra dem när du liks har cyllen lös för de brukar sätta sig.
Jio just när du återmonterar vattenmantels skruvar så kladdar man på packningsmassa mellan skruvskallarna och ner i vattenmantel även Polaris gör så. Jag brukar undvika silikon massa men de duger också. De går även montera oringar under de skruvarna om man tar rätt tjocklek men packningsmassa funkar utmärkt och där kan man vräka på mycket och torka av runt skruvskallar när man dragit åt.
De viktigaste åtgärden för att få motorn att hålla bra på proride upp till år 2015 är att ställa på oljepumpen så de drar minst 2,5% i genomsnitt räknat mot bränsleförbrukningen.Man häller även i mins 0,5% i bränslet för kolvarna spolar med ren bensin på insugssidan. Olja i bränslet smörjer även spridarna så de håller bättre och de dämpar kolvarnas klapper mot cylindervägg som är en svaghet på dessa motorer. Org inställning är bedrövligt låg max 1,5% och då åker vevstakarnas nedre och över lager innom några hundra mil ja kolvar och cylindrar ryker också . Kolla efter blonerade stakar! Känn axialt glapp på stakarna också för de kan va glapp ber på hur mycket olja den fått och timmar eller mil motorn gått.
Jag borrar även ett 7 mm hål rakt bakåt genom kolvens kjol för då smörjs och kyls övre kolvbulteslagret bättre för de är också en svaghet på motorer med torrt vevhus. Man borrar långt upp under nedre kolvringenkolvring.
Om du har tur har oljepumpen varit påställd men de brukar ställa på för litr så provkör och räkna på hur mycket den drar och skruva in justerskeruven mer o nmer tills den drar minst 2,5%. Som ex på nyare Piolaris så har de fattat att ede inte går köra 1,5% så nyarwe 800/850 drar 3-4% och då håller de. Samma sak med Brp de drar minst 4% ja uppimot 6% i hård lössnökörning.
Och slutligen kpör helst på Polaris ves gold olja för den är extremt lättflytande och de är viktigt då motorn går utan bränsle i vevhuset.Den olja vaporiseras bäst av alla oljor vevaxeln ska vispa runt oljan så de dimmar in i ramlager och vevstakslager och ede gör ves gold bäst.Kör man andra olja som är mer seg i visko ja då ligger de och slemmar i botten vevhus och då slits framförallt vevstakens undre och övre lager oerhört fort de kan va godnatt på 100-200 mil.De va bättre förr då bränsletr åkte in genom spjällhusen och reedventiler då kunde man köra på spilloljaö. Kollac statrusen på nreedventiler för de brukar frasas sönder fprt på edem de kabn va trrasiga på 300-400 mil. Även de håller bättre med oljha i bränslet.
De finns film på justerting av oljepump på tuben Bikeman performance men man behöver inte skruva loss en massa saker som de gör de duger med lång hylsnyckel 8 mm skruvskalle och en lång pklatt skruvmejesel. Man får tejpa fast gasen på full mutter så kommer man åt skruven halvenkelt.