Mxz startar inte

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Hej, nu har jag som 18 åring köpt min första egna skoter blev en skidoo mxz 500 från 98
Om jag förstått förra ägaren rätt var den inte startad på fyra år, nu försöker jag få igång den ska vi ska ha en Korvgrillare till familjen i vinter, var och köpte nya tändstift(Biltemas) antog att dom duger, kollat förgasarna, hält i ny soppa. Vad ska jag kolla här nästa då den har gnista och komp(som jag tror är tillräckligt bra) det jag är osäker på är om den får soppa men har båda hält soppa i cylindrar förgasaren och kört start gas utan att den ens hostar till, så vad är nästa test? Den har gnista
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Den är nog sur så ur med stiften och håll full gas och dra som ett tok. Elda på stiften så de blir stekheta och prova igen.
De kan även hända du släckt stiften trots att de ger gnista. De är sok semisläckning,,de orkar inte ge gnista när komptrycket kommer. Biltema stift funkar ev inte alls eller väldigt dåligt. På 9 av 10 skotermotorer tvåtaktare kör man NG br9EYA för de tål mest surhet innan de semisläcks.
Om den inte startar på 5 drag är de bara upprepa ,,ur med stift och dra ur den surhet och elda stift igen.
Den absolut effektivaste mot surhet är att först dra ur den enligt ovan och dessutom ställa dit en kupevärmare som värmer motorblocket några timmar. Jag vet inte ens om de går köra med biltema stift men knacka ihop gnistgapet till 0,4mm för då tål de mer surhet.
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Den är nog sur så ur med stiften och håll full gas och dra som ett tok. Elda på stiften så de blir stekheta och prova igen.
De kan även hända du släckt stiften trots att de ger gnista. De är sok semisläckning,,de orkar inte ge gnista när komptrycket kommer. Biltema stift funkar ev inte alls eller väldigt dåligt. På 9 av 10 skotermotorer tvåtaktare kör man NG br9EYA för de tål mest surhet innan de semisläcks.
Om den inte startar på 5 drag är de bara upprepa ,,ur med stift och dra ur den surhet och elda stift igen.
Den absolut effektivaste mot surhet är att först dra ur den enligt ovan och dessutom ställa dit en kupevärmare som värmer motorblocket några timmar. Jag vet inte ens om de går köra med biltema stift men knacka ihop gnistgapet till 0,4mm för då tål de mer surhet.
Tack! Prövade elda stift och dra igår men kanske inte va tillräckligt, stoppade även tillbaka dom gamla stiften som var nkg R med de där numret du sa, men ska pröva med kupévärmare och mer när jag kommer hem från stugan
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Gör en lite uppdatering, drag ur den och stoppa en ljuständare i cyllen då kom de lite coola flames igenom förgasaren och cylindern, men iaf funkade svin bra efter det starta första draget typ fem gånger och Inge konstigt. Sen en gång starta jag den gick normalt i 1-2 sekunder sen varva den ner och dog efter det har den inte gått igång och vill inte starta, kan den ha surat igen? Är de möjlig? Eller vad ska jag börja fel söka nu?Tack för all hjälp
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
När du efter din lite speciella urtorkningsmetod fick igång motorn redan på första draget, lät du då motorn gå länge så att den blev ordentligt genomvarm (10-15minuter) eller stängde du av och drog igång direkt flera gånger för att se om den skulle starta okej hela tiden?
Om du inte lät motorn gå ordentligt varm, så har den återigen överskott av bränsle i vevhus och förbränningsrum samt att stiften är släckta.
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Lät den kanske gå 2-3 min sen slog jag av den och lät den va kanske två min drog igång och lät den gå kanske 1 minut, vet inte hur bra den kyler och om kylsystemet är som de ska så ville inte göra den för varm, men då borde jag göra samma och sen varmköra den ordentligt? Tack för bra svar!
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
En bonus fråga, behöver jag va rädd att oljesmörjningen inte komigt igång än? Så den skär
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
En bonus fråga, behöver jag va rädd att oljesmörjningen inte komigt igång än? Så den skär
Är oljesmörjningen löstagen av tidigare ägare? Iom att du inte vet om oljesmörjningen funkar så häll i 2% tvåtaktsoja även i bränsletanken tills du ser att den drar rätt mängd olja. Man bör justera in oljepumpen så den drar minst 2%. Fyll fullt med olja i oljetanken inför varje tur och räkna sedan ut vad den tar i procent vs soppan de sopar i sig. Justera vajersträckningen till gasblock till den dra 2%. De kan krävas några justeringar innan de blir perfekt men om den drar mer än 2% och du anser dig ha råd så låt den dra mer, de finns ingen övre gräns på hur mycket olja den kan få, den håller bara bättre och ger mer effekt ju mer oja den får ända upp till 10%.
Ang att den surar ner sig kan va läckande bränslepumpmembran, de kan läcka in i vevhuset via vacumdrivslangen som går från pump till vevhus. Då brukar de bli sur då de stått en längre stund. De är lätt att kolla, ryck lös slangen till vevhuset och låt den sitta kvar i bränsöepumpen, sug i slangen mot pump, kan du suga åt dig soppa så är membranen väck.
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Är oljesmörjningen löstagen av tidigare ägare? Iom att du inte vet om oljesmörjningen funkar så häll i 2% tvåtaktsoja även i bränsletanken tills du ser att den drar rätt mängd olja. Man bör justera in oljepumpen så den drar minst 2%. Fyll fullt med olja i oljetanken inför varje tur och räkna sedan ut vad den tar i procent vs soppan de sopar i sig. Justera vajersträckningen till gasblock till den dra 2%. De kan krävas några justeringar innan de blir perfekt men om den drar mer än 2% och du anser dig ha råd så låt den dra mer, de finns ingen övre gräns på hur mycket olja den kan få, den håller bara bättre och ger mer effekt ju mer oja den får ända upp till 10%.
Ang att den surar ner sig kan va läckande bränslepumpmembran, de kan läcka in i vevhuset via vacumdrivslangen som går från pump till vevhus. Då brukar de bli sur då de stått en längre stund. De är lätt att kolla, ryck lös slangen till vevhuset och låt den sitta kvar i bränsöepumpen, sug i slangen mot pump, kan du suga åt dig soppa så är membranen väck.
Testat allt för att få den att inte sura men inget verkar hjälpa, prövade suga i vacuum en men inget hände, vad ska man nu testa?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Testat allt för att få den att inte sura men inget verkar hjälpa, prövade suga i vacuum en men inget hände, vad ska man nu testa?
Ok då kan den ev flöda över i förgasarna så de rinner in den vägen i motorn. Fixet för det är att riva förgasarna och rengöra flotörnålen och sätet den tätar mot. Kolla även så flotörhöjden är ok. De är ändå bra att rengöra alla munstycken i förgasarna.
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Ok då kan den ev flöda över i förgasarna så de rinner in den vägen i motorn. Fixet för det är att riva förgasarna och rengöra flotörnålen och sätet den tätar mot. Kolla även så flotörhöjden är ok. De är ändå bra att rengöra alla munstycken i förgasarna.
Rengjorde en av förgasarna innan och allt såg fint ut, men skadar ju inte att göra igen, nålen går att röra på lite men de är väll inget skumt? Börjar fundera på om det är att den släcker stift? Tänkte pröva köpa två nya nkg imorgon, efter som det är som att den inte tänder till alls nu, prövade även biltema stiften samma med dom, förstår dok inte varför dom ska väll klara lite bensin och olja lixom? Men den får soppa och finns komp så måste ju va gnistan då? Den borde ju iallafall hosta till men inte ens de gör den
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Rengjorde en av förgasarna innan och allt såg fint ut, men skadar ju inte att göra igen, nålen går att röra på lite men de är väll inget skumt? Börjar fundera på om det är att den släcker stift? Tänkte pröva köpa två nya nkg imorgon, efter som det är som att den inte tänder till alls nu, prövade även biltema stiften samma med dom, förstår dok inte varför dom ska väll klara lite bensin och olja lixom? Men den får soppa och finns komp så måste ju va gnistan då? Den borde ju iallafall hosta till men inte ens de gör den
När man pratar om flotörnålen i en förgasare så misstar många denna för nålen som syns när man tittar in i förgasaren som hänger under trotteln.
Behövs så otroligt lite smuts på flotärnålen för att en förgasare ska flöda. Eller att den är sliten. Men på din maskin så är det gummi i nålen så det brukar inte vara slitet då. Om den inte gått 10000mil, för hade nyss upp nålarna på en rotax 550 som gått ca 1300mil och de såg riktigt fina ut, dock var ena smutsig och maskinen drog soppa som en rmk på fullmutter i djupsnö, fast de bara finåkte...
Så googla flottörnål så ser du hur den ser ut och vars du hittar den, är nog där du har felet.

Köp nya riktiga stift också. och köp 4st, 2st som du sätter i och 2st som du har med som reserv i skotern...
 
Reactions: Max Li

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Min kollegas son skaffade en Summit 1000 SDI, som hade en massa trimprylar påstoppat av tidigare ägare. Det var effektpipor, trimbox och en del annat. Kanske andra toppar också, men där är jag osäker.
Hur som helst så var den omöjlig att starta på NGK 9 (oavsett bokstavskombo) för stiften släcktes. Och ändå snackar vi insprut, som oftast är supersäkert med start på andra draget. Naturligtvis så var det trimskiten som krånglade till det.
Men med mjukare stift så startade den fint. Så lösningen blev att han startade och varmkörde motorn på NGK 8 (eller om det t.o.m var 7) och när motorn var ordentligt varm, så bytte han stift till NGK 9 innan han körde ut.

Han ville sällan stanna till för något längre fikastopp, för att det var ett krångel att starta om motorn kallnat.

Så prova att starta med mjukare stift, det kan funka. Men kör inte med för mjuka stift om du är ute och pressar lederna hårt.
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Min kollegas son skaffade en Summit 1000 SDI, som hade en massa trimprylar påstoppat av tidigare ägare. Det var effektpipor, trimbox och en del annat. Kanske andra toppar också, men där är jag osäker.
Hur som helst så var den omöjlig att starta på NGK 9 (oavsett bokstavskombo) för stiften släcktes. Och ändå snackar vi insprut, som oftast är supersäkert med start på andra draget. Naturligtvis så var det trimskiten som krånglade till det.
Men med mjukare stift så startade den fint. Så lösningen blev att han startade och varmkörde motorn på NGK 8 (eller om det t.o.m var 7) och när motorn var ordentligt varm, så bytte han stift till NGK 9 innan han körde ut.

Han ville sällan stanna till för något längre fikastopp, för att det var ett krångel att starta om motorn kallnat.

Så prova att starta med mjukare stift, det kan funka. Men kör inte med för mjuka stift om du är ute och pressar lederna hårt.
Dehär med släcka stift tycker jag låter speciellt, när stiftet inte sitter i cyllen har det gnista men som jag förstår så är det när stiftet utsätts för kompen de släcks? Känns så himla skumt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Dehär med släcka stift tycker jag låter speciellt, när stiftet inte sitter i cyllen har det gnista men som jag förstår så är det när stiftet utsätts för kompen de släcks? Känns så himla skumt
Ja tvåtaktare formligen äter stift om inte soppablandningen är perfekt. Även om soppablandningen är bra kan de ta stift speciellt om man bara har motorn igång korta stunder.
Jag brukar rek NGKbr9eya till stiftätare men om de inte funkar så sätt i Champion billigaste stiften med samma hårdhet som NGK 9 eller om maskinen i fråga har ännu mjukare typ NGK 8 stift. Vissa motorer kan man gå ner ett snäpp i hårdhet för att få hållbarare stift ,men de är farligt om de inte redan är väl utprovat.
 
Reactions: Max Li

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja tvåtaktare formligen äter stift om inte soppablandningen är perfekt. Även om soppablandningen är bra kan de ta stift speciellt om man bara har motorn igång korta stunder.
Jag brukar rek NGKbr9eya till stiftätare men om de inte funkar så sätt i Champion billigaste stiften med samma hårdhet som NGK 9 eller om maskinen i fråga har ännu mjukare typ NGK 8 stift. Vissa motorer kan man gå ner ett snäpp i hårdhet för att få hållbarare stift ,men de är farligt om de inte redan är väl utprovat.
 
Reactions: Max Li

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Som nämnt, varmkörning med mjuka stift är inte farligt för någon motor. Men aktiv körning där man använder effekten i motorn fullt ut med för mjuka stift kan resultera i haveri. Temperaturen kan bli så hög att tändstiftselektroden "bränns av" så att det blir skärning.
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Köpte nya riktigt stift och Tjorva lite sen gick den igång, ibland gick den lite ojämnt men i slutändan varmkörde jag den och den gick bra, stämde undan den nu till vintern tänkte jag om den tjorvar då kanske jag återupplivar denna tråd, Tack så mycket för all hjälp!
 
Reactions: mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Köpte nya riktigt stift och Tjorva lite sen gick den igång, ibland gick den lite ojämnt men i slutändan varmkörde jag den och den gick bra, stämde undan den nu till vintern tänkte jag om den tjorvar då kanske jag återupplivar denna tråd, Tack så mycket för all hjälp!

Kanoners 🤞
Men jag rek att du går igenom och rengör även den andra förgasaren för om den är lilla minsta skitig i högfartsmunstycket eller om de är skräp bakom nålventilen så skär de omg. Fyrtaktare däremot kan klara snål gång ett läöngre tak innan ventiler bränns men tvåtaktare är extremt känslig.
Jag brukar spara gamla bil tändstift för att starta sura maskiner (som redan nämnts) de är mjukare och tål mer surhet.
 
Reactions: Max Li och mas

admihai3

Ny medlem
22 aug 2022
1
0
1
35
xggghghj
When, after your slightly special drying method, you got the engine started already on the first stroke, did you then let the engine run for a long time so that it warmed up properly (10-15 minutes) or did you turn it off and start it immediately several times to see if it would start ok continuously?
install vidmate get-mobdroapk.com
 
Last edited: