Hur bra kylning har en Arctic cat m8000?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
En kompis köpte en 2015 m8000 med "korta kylaren" och nu undrar han/vi hur bra de klarar ledkörning?
Är de lika dålig kylning som en Polaris pro rmk 800a från 12-15?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Är det en HCR/Hardcore eller med lika kylsystem så skulle jag säga att det är sämre än en PRO RMK eftersom det bara sitter kylare framme vid drivhjulen. Det är bara se till att ha hela isrivare och av ej backningsbar modell så funkar det hyfsat om det inte är betong.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Är det en HCR/Hardcore eller med lika kylsystem så skulle jag säga att det är sämre än en PRO RMK eftersom det bara sitter kylare framme vid drivhjulen. Det är bara se till att ha hela isrivare och av ej backningsbar modell så funkar det hyfsat om det inte är betong.
Jag hittar ingen modell av 2015 m8000 som inte har kylare i tunneltaket. Även 2015 HCR har fram vid drivhjul och en kort i taket.
Länken visar en HCR kylsystem och de är samma som på kompisarens maskin.
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Jag hittar ingen modell av 2015 m8000 som inte har kylare i tunneltaket. Även 2015 HCR har fram vid drivhjul och en kort i taket.
Länken visar en HCR kylsystem och de är samma som på kompisarens maskin.
Formulerade mig lite konstigt, men det var det jag menade. Har inte haft nån själv men två vänner som kör HCR och dom går lättare varm jämfört med mina tidigare Summitar och nuvarande Khaos speciellt om man kör sakta.

Men som sagt isrivare nere så funkar det hyfsat, ena av dom satte såna där rivare av vajer modell fram i a-armarna också då blev det något bättre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Formulerade mig lite konstigt, men det var det jag menade. Har inte haft nån själv men två vänner som kör HCR och dom går lättare varm jämfört med mina tidigare Summitar och nuvarande Khaos speciellt om man kör sakta.

Men som sagt isrivare nere så funkar det hyfsat, ena av dom satte såna där rivare av vajer modell fram i a-armarna också då blev det något bättre.
Oj de va illa i så fall. Kyler din khaos lika dåligt som äldre pro rmk? Har din Khaos kylare fram vid drivhjulen eller enbart i taket som äldre pro rmk?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Ja det tycker jag väl. Summit och Boondocker såklart är väl den enda lössnömaskinen som har bra kylning bortsett från -15 T3 där dom provade med kort kylare. Nu har ju nyare PRO från -17 eller -18 tror jag kallare termostat så jag inbillar mig att det gjorde det något bättre då motortempen ligger på 35-40 grader istället för 55-60 eller vad dom nu låg på innan när det finns snö som kyler.

Jag blev osäker men jag är 99% säker att det inte är nån kylare framför drivhjulen. Bytte både matta och drivaxel ifjol så jag borde ju veta men jag har inget minne av att det satt en kylare där iallafall.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
På khaosen 2020-2021 sitter det inge mer kylning än pro-rmk. På de med matryx chassiet har betydligt mer kylning och det gäller egentligen alla modeller.
Kallare termostat ger bara något längre tid innan den går för varmt, men är det så hårt så det nästan saknas kylning är det nog bara någon enstaka minut det handlar om.