18 apr 2022
8
0
1
22
Sverige
Hej jag har en polaris xc 700 från 1998 som strular. Det hela började för ett par år sedan då den kunde dö när man körde och sedan vara svår att få igång igen. Jag brukade få vänta en bra stund innan den hoppa igång igen. Sen dog den en gång och har inte sedan dess fått igång den igen. Nu tänkte jag göra ett gediget försök om att få igång den. Den har ingen gnista på stiften. Jag har provat byta stift, jag har kopplat ur den svarta kabeln för dödmansgrepp och nyckel. Och inget av det har gett några resultat.
Hur ska jag gå vidare? / Martin
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
226
42
28
Jo du ohm mäter med multimeter på kontakterna till cdi boxen, den med 3 kablar är stator och den andra är triggerspolen.
Mät stator mellan vit & grön.
 
18 apr 2022
8
0
1
22
Sverige
Jo du ohm mäter med multimeter på kontakterna till cdi boxen, den med 3 kablar är stator och den andra är triggerspolen.
Mät stator mellan vit & grön.
Tack för svar nu har jag mätat med inställning 200 ohm på multimetern mellan vit och grön kabel. Multimetern stannar på 04.0 efter jag låtit den stå några minuter.
Det är ju en bit under de 5.3-6 som han bör ha. Betyder detta att det är fel på statorn? Jag blev förövrigt tvungen att skarva på en bit kabel mellan multimeterns mätpunkt och kontaktstycket. Kan detta påverka mätresultatet?
 

Attachments

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
226
42
28
Vad får du för värde på den andra kontakten mellan röd & blå?
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
226
42
28
Mest troligt är cdi boxen trasig, ny har den utgått och den gjordes bara för din modell så jag skulle leta runt på FB för att se om någon kan ha en begagnad.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
226
42
28
Eftersom det bara togs fram just specifikt till -98 & -99 700 XC så finns inga eftermarknads framtagna då marknaden blir för liten.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
226
42
28
Passar från 700 SKS också, kan ej svara på vad som händer om du tar från RMK då de ej har samma art.nr, men är de samma kontakter så är de väl bara prova.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det går ta en cdi box från annan modell också. Egentligen går det sätta dit lite vad som helst. Men en från polaris 600 eller 700 så är man safe, de senare modellerna har cdi och en extern tändspole.
Annars går det ta hela tändsystemet inkl svänghjul från en nyare polaris 600/700.
Men det viktiga är om man tar en cdi från annan modell är att mäta så tändningen ligger rätt vid det varvtal som anges till den modell som cdi:n kommer ifrån.