Renegade 1200 2009 dör vid höga varv

Ski doo 1200.

Medlem
7 apr 2022
17
1
3
52
Timrå
Jag har nyss köpt skotern och bränslepump var ganska nyss bytt.

Testade den lite snabbt på grund av brist på snö och den verkade gå bra.
Andra turen med den så dör den vid full gas när den kommer upp runt 6500 varv. Bytte filter på slangen och den verkade gå bra. Lastade den och åkte till en sjö och samma fel igen.

Det känns som den inte får besnin så det räcker. Med remmmwn borta varvar den lätt.

Ska ta upp pumpen och kik, verkar inte finnas någon anslutning för att mäta bränsletrycket vad jag kan se.

Någon som varit med om liknande eller har någon idé?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Långt inlägg men jag vill hjälpa så många som möjligt i felsökning .
Ja de låter som tryckfall du måste mäta bränsletrycket under körning. Jag fixade nyss en Raven 600 med exakt samma fel och nu har jag samma fel på min Pro rmk. De går bra ibland kortare repor helt random. På både Raven och Polarisen måste man koppla in ett T-kors för fuelrail. På Raven va de vanlig gummi bränsleslang så de va bara skruva loss klammer innan filtret och T-koppla in en mätare. Jag tar bara en vanlig manometer för däckpåfyllning och tejpar fast på styret. Polarisen är marigare där är de plastledningar från tank till filter och sedan vidare till fuekrail. De är ju stålpressade mot filter/fuelrail/och mot tank. DE går T_koppla även dem om man klipper av ledningen men då måste T_ kopplingen ha väldigt exakt dim på rören så de går in med sugpassning i plastledningarna. Även då klammrar man ledningen i korset. På Min Polaris har jag redan tidigare bytt ut dessa PTF ledningar till vanlig gummi soppaslang för då kan jag byta till billigare filter.
Raven dippade redan i garaget med upphissad maskin och tokgasning. På tomg va de bra tryck 3,9 bar men såfort man rörde gasen dippade trycketordentligt. Vid full gas med bromsen intryckt sjönk den till 1,5 bar som lägst.
Men obs om pumpen tappar tryck så kan de på vissa maskiner som driver pumpen via voltregulator (inte batteri) va att voltreggen jävlas och går över till växelström!. För att lista ut det kopplar man in en vanlig multimeter och ställer in den på DC mätning de brukar visa runt 14v dc till insprutarpumpar och de ska va oförändrat hur man än gasar, lite fladder på mätaren är ok. Om voltsiffrorna däremot blir helt fucktupp går inte ens läsa siffrorna så jävlas voltregulatorn och går över till växelström och då tappar pumpen halv sin kraft!
Jag vet tyvärr inte om din maskin tar sin ström från batteriet till pump, men mät volten för säkerhets (om de är tryckfall) skull på kabel till pump så de garanterat är DC volt hela tiden och runt 14 volt.
Om nu trycket är ok så kan de va en spridare som har skräp i sig!!
 

Ski doo 1200.

Medlem
7 apr 2022
17
1
3
52
Timrå
Långt inlägg men jag vill hjälpa så många som möjligt i felsökning .
Ja de låter som tryckfall du måste mäta bränsletrycket under körning. Jag fixade nyss en Raven 600 med exakt samma fel och nu har jag samma fel på min Pro rmk. De går bra ibland kortare repor helt random. På både Raven och Polarisen måste man koppla in ett T-kors för fuelrail. På Raven va de vanlig gummi bränsleslang så de va bara skruva loss klammer innan filtret och T-koppla in en mätare. Jag tar bara en vanlig manometer för däckpåfyllning och tejpar fast på styret. Polarisen är marigare där är de plastledningar från tank till filter och sedan vidare till fuekrail. De är ju stålpressade mot filter/fuelrail/och mot tank. DE går T_koppla även dem om man klipper av ledningen men då måste T_ kopplingen ha väldigt exakt dim på rören så de går in med sugpassning i plastledningarna. Även då klammrar man ledningen i korset. På Min Polaris har jag redan tidigare bytt ut dessa PTF ledningar till vanlig gummi soppaslang för då kan jag byta till billigare filter.
Raven dippade redan i garaget med upphissad maskin och tokgasning. På tomg va de bra tryck 3,9 bar men såfort man rörde gasen dippade trycketordentligt. Vid full gas med bromsen intryckt sjönk den till 1,5 bar som lägst.
Men obs om pumpen tappar tryck så kan de på vissa maskiner som driver pumpen via voltregulator (inte batteri) va att voltreggen jävlas och går över till växelström!. För att lista ut det kopplar man in en vanlig multimeter och ställer in den på DC mätning de brukar visa runt 14v dc till insprutarpumpar och de ska va oförändrat hur man än gasar, lite fladder på mätaren är ok. Om voltsiffrorna däremot blir helt fucktupp går inte ens läsa siffrorna så jävlas voltregulatorn och går över till växelström och då tappar pumpen halv sin kraft!
Jag vet tyvärr inte om din maskin tar sin ström från batteriet till pump, men mät volten för säkerhets (om de är tryckfall) skull på kabel till pump så de garanterat är DC volt hela tiden och runt 14 volt.
Om nu trycket är ok så kan de va en spridare som har skräp i sig!!
Tack så mycket för ett utförligt svar. Jag ska köpa en vanlig manometer för luft och koppla på ett T rör efter filtret och testa.

Börjar ändå med att tömma tanken och kolla bränsepumpen då skotern redan är lite isärtagen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jag gör inte det är någon spridare då det känns som alla cylindrar dör när det händer.
Då lär de inte va spridarfel. Om man misstänker att en cylinder går dåligt så tar man en laser tempmätare och riktar mot grenrören ut från cylindrar. Om den får bara lite mager bränsleblandning så går den cylindern oftast hetare än de andra grenrören men om den går ordentligt snålt så blir de kallare grenrör. Enklas är väl att säga att om ett grenrör avviker mer än 10% i värme så har man oftast fel eller skit i spridare.
 

Ski doo 1200.

Medlem
7 apr 2022
17
1
3
52
Timrå
Tack igen för superbra hjälp. Ska handla lite grejor och testa på söndag eller måndag👍 återkommer här hur det gått när jag testat.
 

Ski doo 1200.

Medlem
7 apr 2022
17
1
3
52
Timrå
Nu är pumpen utplockad och isärtagen. Filtret som sitter där är kolsvart och helt igensmetat och dessutom den lilla modellen som blev uppgraderat till 2010. Enligt säljaren skulle det nyss vara bytt pump till en helt ny, men det kan inte stämma.

Ska köpa nytt filter och hoppas att det är det som är felet👍

Berättar hur det gått efter filterbyte och tack för hjälpen.